رئیس سازمان بسیج رسانه فارس:

مطالبه‌گری مشکلات کشاورزان و صنعتگران را تکلیف جهادی خود می‌دانیم

«رضایی» گفت: با توجه به شروع فصل گرما و تشدید خشکسالی باید هرچه سریعتر مشکلات کشاورزان و صنعتگران رفع شود و سازمان بسیج رسانه مطالبه‌گری در این خصوص را تکلیف جهادی خود می‌داند.
کد خبر: ۵۲۸۳۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۸ - 12June 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شیراز، «هادی رضایی» رئیس سازمان بسیج رسانه استان فارس در نشست پاتوق تبیین یا ایستگاه مطالبه‌گری که امروز 22 در دفتر این سازمان برای بررسی مشکلات برق کشاورزان و صنعتگران برگزار شد اظهار داشت: با توجه به تشدید فصل گرما و خشکسالی و تاثیر خاموشی و بی‌برقی بر کشاورزی و صنایع فارس باید هرچه سریعتر مشکلات این اقشار رفع شود و سازمان بسیج رسانه مطالبه‌گری در این خصوص را حق و تکلیف خود می‌داند.

هادی رضایی خاطرنشان کرد: نشست امروز پاتوق رسانه‌ای تبیین به همت سازمان بسیج رسانه فارس با محوریت سازمان بسیج مهندسین صنعت و معدن بسترسازی و اجرا شد و در جلسه امروز با توجه به خشکسالی‌های چند سال اخیر وبی برقی‌های سال قبل که  مشکلات عدیده ای را برای مردم به ویژه برای کشاورزان و صنعتگران استان فارس ایجاد کرد تصمیم گرفتیم این جلسه را با حضور نمایندگان صنفی و مدیران مربوطه برگزار کنیم.

رئیس سازمان بسیج رسانه فارس افزود: با افزایش گرما به ویژه در تابستان با استفاده بیشتر از انرژی و برق مواجه هستیم که این مساله گاه باعث مشکلاتی برای کشاورزان و صنعتگران می‌شود و ضرورت دارد که با همراهی و همافزایی همدیگر برای گذر از پیک فعلی تلاش کنیم.

در ادامه این نشست حسین پناهی رئیس بسیج مهندسین صنعت و معدن فارس نیز به بیان اهمیت جهاد تبیین و ضرورت اقناع‌سازی افکار عمومی پرداخت و آن را ضرورتی برای شرایط کنونی و عبور از پیک فصل تابستان دانست و افزود: مسوولان اداره برق هم باید به توضیح، فرهنگ‌سازی و آموزش مفاهیم مرتبط به مردم بپردازند.

پناهی اقناع‌سازی را یکی از رویکردهای مهم رسانه دانست و افزود:  استفاده از ظرفیتی که توسط بسیج رسانه فارس در رسانه‌ها ایجاد شده و مطالبه گری از مسئولان مربوطه اقدام بدیعی است که می‌تواند گره‌گشای مشکلات شود.

محمدرضا سلاحی مدیرعامل شرکت توزیع برق شیراز نیز در این نشست برنامه‌های این شرکت برای عبور از پیک تابستان را بیان کرد و افزود: غیرهم طراز بودن شاخص مصرف و تولید برق از سالهای قبل به دلیل تحریم‌ها و عدم سرمایه گذاری لازم باعث شده که متناسب با رشد مصرف، تولید اضافه نشود و در فصول گرم به قطعی برق برسیم.

وی با بیان اینکه چاره کار در کنترل واصلاح الگوی مصرف و افزایش تولید است افزود: مدیریت مصرف دست یافتنی‌تر وسریع تر از افزایش تولید است و حتی افزایش تولید زمانبر و هزینه سازتر است.

وی افزود: در شرایط کنونی راهی جز مدیریت مصرف وجود ندارد  تا بتوانیم امیدوار باشیم که خاموشی‌های سال گذشته که گاه روزی دوبار کشاورز و صنعتگر راغافلگیر می‌کرد تکرار نشود و درکنار آن کشاورز و صنعتگر زمان احتمالی خاموشی‌ها را باید بدانند تا بهتر بتواند برای آن برنامه‌ریزی کند.

حسینی مسئول نظام صنفی شهرستان مرودشت نیز با اشاره به مشکلات کشاورزان مرودشت که به گفته وی تامین‌کننده حداقل ٢٥ درصد از تولیدات فارس هستند گفت: این بخش مولد، وظیفه سنگین تامین امنیت غذایی و به تبع آن تامین امنیت کشور را در شرایط دفاع مقدس و تحریم‌ها بر عهده داشته و مشکلات کنونی زیبنده این قشر نیست.

وی افزود: قوانین گاه ایراد دارند مثلا در برنامه پنج ساله توسعه برای صرفه‌جویی در سوخت و استفاده بهینه از سوخت‌های فسیلی بر برقی کردن چاه‌های کشاورزی تاکید شد و اگرچه قانون نیز وزارت نیرو را مکلف به تامین برق ٢٤ ساعته مشترکین قدیم و جدید کشاورزی در تمام فصول سال برابر با ساعت کارکرد در پروانه بهره‌برداری چاه کرد اما کم‌کاری طرف مقابل خسارات زیادی به کشاورزان زد و موجب تخریب چاه‌های کشاورزی شد.

وی افزود: جای تاسف دارد که مدیر وقت شرکت توزیع برق فارس دو سال پیاپی بابت اعمال خاموشی ٤ ساعته لوح تقدیر دریافت کرد و باید پرسید چرا باید شرکت توزیع سهم بیشتری بدهد؟

 علاوه بر این پمپ، تجهیزات و تاسیسات برقی نیز با نوسانات برق و خاموشی‌های پی در پی هم عمرشان کوتاه و هم فرسوده می‌شوند و خاموشی‌ها نیز باعث  افزایش هدررفت آب، سرقت کابل و ترانس در حوزه کشاورزی شده است.

معزی، عضو شورای اسلامی بخش درودزن و شهرستان مرودشت نیز در این جلسه ضمن ابراز امیدواری از اینکه مطالبه گری تبدیل به فرهنگ شود و سعه صدر مدیران هم بالا برود گفت: کشاورزی که در بحرانی‌ترین روزهای کشت، نصف ظرفیتش را با خاموشی مواجه می‌بیند دیگر چه چیزی برایش می‌ماند؟

وی با بیان اینکه ضعف در قانون منع کشت برنج و حذف تعرفه برنجکاران، بی‌عدالتی و تبعیض از دیگر موارد نارضایتی کشاورزان است افزود: کوچکترین سیاستها به ضرر قشر مستضعف اعمال می‌شود و وزارت نیرو در حق کشاورز نباید جفا کند.

سجادیان، کشاوز و دامدار نمونه بخش سیدان مرودشت نیز در این جلسه نوسانات برق را چالش اصلی کشاورزان  دانست و افزود: نوسانات برق ضرر زیادی به تاسیسات کشاورزان زده و با قطعی‌های برق، تمام گندم‌های سرما زده زمستان ما، گرما زده شدند!

یدالله حقیقی، مدیرعامل برق منطقه‌ای فارس نیز گفت: به دلیل نقدینگی و سوء مدیریت در ادوار مختلف و سیاست‌های غلطی که سال‌های قبل به صنعت برق تحمیل شده، دولت نتوانسته ظرفیتی به کشور اضافه کند و باید ٥٠٠ هزار میلیارد تومان امروز اعتبار داشته باشیم تا در یک بازه زمانی ٤ ساله این کمبود جبران شود.

وی  افزود: متضررترین دستگاه دولتی و صنعتی در کشورمان صنعت برق است و هم‌اینک ٦٥ هزار میلیارد تومان تنها به پیمانکاران بدهکار هستیم اما با این حال ما در مدیریت توزیع بار با کشاورزان و صنعتگران همراه هستیم.

انتهای پیام/س

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار