در مراسم معارفه سکاندار جدید موسسه اطلاعات؛

صالحی: امیدوارم راه حجت‌الاسلام دعایی را ادامه دهم/ با یک سلیقه رسانه‌ای نمی‌توان کشور را اداره کرد

نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات گفت: امیدوارم راه حجت‌الاسلام دعایی را ادامه دهم، زیرا ایران دارای تنوع قومیت است و به چندصدایی، اما همگرا نیاز دارد و با یک سلیقه رسانه‌ای نمی‌توان کشور را اداره کرد.
کد خبر: ۵۲۸۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۱ - 13June 2022

صالحی: امیدوارم راه دعایی را ادامه دهمبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم معارفه سکاندار جدید موسسه اطلاعات با حضور ابوذر ابراهیمی ترکمان رییس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، احمد مسجدجامعی عضو شورای پنجم شهر تهران، محمود صادقی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی، حسین جابری انصاری سخنگوی سابق وزارت امور خارجه، محمدجواد ظریف وزیر خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم، علی ربیعی سخنگوی دولت دوازدهم، الیاس حضرتی نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، محمود واعظی معاون اول دولت دوازدهم، محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش، حجت‌الاسلام سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و مدیران مسئول برخی روزنامه‌ها حضور دارند.

اخلاق مرحوم دعایی یک فضای جدیدی را در رسانه‌ها ایجاد کرد

احمد مسجدجامعی در این مراسم گفت: ادب و اخلاق دعایی یک فضای اخلاقی را در رسانه‌ها ایجاد کرد. هیچوقت ندیدیم که از کسی شکایت کند یا کسی از روزنامه اش شکایتی داشته باشد. دعایی نسبت خود را با قدرت تعریف می‌کرد و در جایگاهی قرار می‌گرفت که بتواند قدرت را نقد کند، ولی فریاد نمی‌کشید و قدرت را در خدمت مردم به کار می‌گرفت و هیچوقت از نسبت نزدیکی که با قدرت داشت برای مسائل شخصی از آن بهره نمی‌گرفت.

وی افزود: تجربه زندگی در کنار مردم محروم یکی از ویژگی‌های مرحوم دعایی بود که در تاریخ مطبوعات ۴۰ ساله ایران ثبت خواهد شد و نماد بزرگ اخلاق و نماد بزرگان اخلاقی خواهد بود. ما روزنامه‌های بسیاری داشتیم که نتوانستند نسبتی با فرهنگ مردم و مسائل مذهبی برقرار کنند.

مسجدجامعی ادامه داد: دعایی حریم قدرت و مناسباتش را تعریف می‌کرد و هیچوقت آن را مبنای مسائل خود قرار نمی‌داد. دعایی در رفتارش نشان داد که افراد سلیقه‌های متفاوتی دارند و باید به همه سلیقه‌ها احترام گذاشت.

دعایی فکر توسعه بود

جلال رفیع روزنامه نگار، طنزپرداز و نویسنده گفت: در شبکه مجازی دیدم کسی ضمن تصدیق خوبی‌های دعایی نوشته بود صرف این خصلت‌های حسنه راه به جایی نمی‌برد و ما را به توسعه نمی‌رساند.

وی افزود: به نظر من، اما دعایی از معدود مدیرانی بود که دیدگاه توسعه یاب داشت. بعد از جنگ پیش بینی کرد که تهران بزرگ می‌شود و جغرافیای روزنامه را باید تغییر می‌داد. به همین دلیل موسسه را در کناره بزرگراه‌ها قرار داد ته به همه جای تهران دسترسی داشته باشد.

رفیع گفت: وی ساختمان‌های کوچک و بسیار در این منطقه ساخت. سال ۱۳۷۱کلنگ افتتاح ساختمان را زد و سال ۱۳۷۷ کارکنان موسسه را به این ساختمان منتقل کرد. نگهداری تجهیزات سابق و ایجاد موزه و آموزش نوین، جدیدترین روش‌های چاپ جهان از برنامه‌های دعایی بود. ماموریت دادن دعایی در سال ۶۹ به یکی از مدیران موسسه اطلاعات برای دسترسی به فناوری‌های روز بود.

رفیع ادامه داد: همه این‌ها نشان می‌دهد که دعایی به دنبال توسعه کمی و کیفی موسسه بود و یکی از کار‌های کیفی وی دعوت از نخبگان بود. تاسیس مجله سیاسی یا حکمت و معرفت یا مجله ادبستان، اطلاعات جبهه، انتشار بیش از هزار کتاب تالیفی و ترجمه، از دیگر کار‌هایی بود که دعایی توانست نخبگان را به سوی خود جذب کند.

نگاه انسانی به همه امور داشت

حجت‌الاسلام محمدرضا مهدوی راد پژوهشگر مذهبی و استاد دانشگاه با اشاره به آیه دهم سوره حدید گفت: دعایی هم قبل از پیروزی و هم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی حضور داشت.

وی افزود: آنچه در نگاه و رفتار دعایی عیان بود نگاه انسانی به همه، فارغ از مرز درست نکردن برای افراد بود. پیامبر فرمود: سه چیز از نگهبان‌های الهی است، اول زیارت برادر مومن است که همچون زیارت خداست.
مهدوی راد با اشاره به ساده زیستی مرحوم دعایی گفت: عباس صالحی یک انسان فرهنگ گستر است. در ۷۰ سال گذشته هر کسی وارد حوزه علمیه قم شده از درس‌های مرحوم پدر ایشان بهره برده است.

وی با اشاره به دانش حوزوی و مطالعات سید عباس صالحی و همچنین اخلاق و تواضع وی افزود: مقاله‌های متعددی از وی درباره مسائل مختلف تولید شده است.

روزنامه نگاری صلح ادامه خواهد داشت

محمدمهدی فرقانی استاد دانشگاه گفت: شهادت می‌دهم صالحی اشبه الناس به دعایی است و روزنامه‌نگاری صلح را در موسسه اطلاعات ادامه خواهد داد.

وی افزود: ۵۰ سال در حرفه روزنامه نگاری سربازی کردم و خاطرات بسیاری با مرحوم دعایی داشتم. او تنها مدیر روزنامه‌ای بود که پذیرای دانشجویان برای گذراندن درس‌های عملی روزنامه نگاری بود.

وی افزود: توسعه آمرانه راه به جایی نمی‌برد و توسعه باید از پایین به بالا حرکت کند و به همین دلیل نیاز به شهروندان آگاه و پیگیر داریم. اگر قرار است توسعه از قاعده شکل بگیرد به انسان‌های همچون دعایی نیاز داریم.

فرقانی ادامه داد: روزنامه‌ها و رسانه‌ها بیشتر ریل سازی می‌کنند که باعث پراکندگی می‌شود در حالی که جامعه نیاز به همگرایی دارد. بسیاری از رسانه به تاسی از سیاست به دنبال سخت زبانی هستند، در حالی که ما نیاز به نرم زبانان با منطق نیاز داریم. ما به تفاهم نیاز داریم.

سید حسین دعایی فرزند مرحوم دعایی گفت: اگر همراهی کارکنان روزنامه اطلاعات نبود این پیشرفت‌ها حاصل نمی‌شد.

وی که با بغض و گریه سخن می‌گفت، از حضور اصحاب فرهنگ و رسانه و بزرگان در برنامه‌های مرحوم دعایی تقدیر و تشکر کرد.

کار‌های دعایی ماندگار خواهد شد

حجت الاسلام عبدالحسین معزی از دوره آشنایی خود با مرحوم دعایی و وفاداری، تواضع و جوانمردی وی سخن گفت و افزود: حسن خلق دعایی به گونه‌ای بود که همه از اخلاق وی سخن می‌گویند. بلندطبعی، رشادت و شجاعت از دیگر ویژگی‌های جوانمردان است که در اخلاق دعایی دیده می‌شد.

معزی افزود: او یک انسان خالص و مومن بود که در عمل باور راسخ و عمیقی به حضرت امام (ره) و رهبر انقلاب داشت.

وی با اشاره به مبارزات مرحوم دعایی و فعالیت‌های رسانه‌ای وی اضافه کرد: ایشان پس از پیروزی انقلاب وارد کار سیاست شد و به عنوان اولین سفیر ایران در عراق از سوی امام خمینی منصوب شد.

وی افزود: دعایی تا روز آخر طلبه بود. شش دوره نماینده مجلس و ۴۲ سال مسئول روزنامه بود، ولی هیچوقت حقوق نگرفت و به شهریه طلبگی اکتفا کرد و چنین اخلاقی تنها در جوانمردان دیده می‌شود.

معزی افزود: مرحوم دعایی شایستگی خود را به خوبی نشان داد و کار‌های او ماندگار خواهد ماند. موسسه اطلاعات یک سرمایه ارجمند برای کشور است که به همت دعایی این جایگاه ارتقاء یافت و عرصه‌ای برای سلیقه‌های مختلف شد.

وی افزود: اگر جامعه توسعه پیدا کند، ولی اخلاق نداشته باشد به جایی نخواهد رسید؛ همچون دنیای غرب. بر همین اساس توسعه و اخلاق باید به موازات هم باشد.

معزی اضافه کرد: دعایی مروت و مردانگی داشت و به احتیاجات می‌رسید. پس از دعایی گروهی از دوستان وی نگران جانشین وی بودند و رهبر انقلاب برای مدیریت اطلاعات فردی را انتخاب کردند که به نگرانی‌ها پایان داد.

وی با اشاره به فعالیت‌های صالحی گقت: صالحی با داشتن روحیه‌ای اهل تعامل این موسسه را اداره خواهد کرد.

معزی افزود: صالحی برادر شهید است، ولی بزرگواری وی به گونه‌ای است که تا کنون به آن اشاره نکرده است. صالحی به همراه عده‌ای از پژوهشگران در سال ۸۱ نامه‌ای درباره نواندیشی دینی به رهبر انقلاب نوشتند و رهبر در پاسخ از اندیشه ایشان تجلیل کردند. در دوره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار‌هایی انجام دادند که فراموش نخواهد شد.

در این مراسم معزی با قرائت حکم رهبر معظم انقلاب، حکم مسئولیت سید عباس صالحی را به وی سپرد.

سید عباس صالحی در این مراسم از اعتماد رهبر انقلاب تشکر کرد و گفت: همسر مرحوم دعایی و دختران و پسران وی جزو خانواده‌ای هستند که عطر وجود دعایی را دارند و من روز جمعه برای اجازه، خدمت این عزیزان رسیدم. چون معتقدم اینجا خانه دعایی است.

وی افزود: در هشت سالی که مسئولیت داشتم، مرحوم دعایی را می‌دیدم که به دنبال گره گشایی از کار مردم بود. او به جای گره زدن با سماجت و ملاحت گره‌ها را می‌گشود.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: برای من سخن گفتن در این جلسه سخت است. چون این موسسه با نام دعایی عجین است و پا گذاشتن در جای پای دعایی سخت است و من امیدوارم راه دعایی را ادامه دهم.
وی با استقبال از نظرات پیشکسوتان در روزنامه اطلاعات گفت: در فرصتی مناسب بررسی خواهیم کرد که بنگاه بزرگ اطلاعات در چه ضلعی قرار می‌گیرند. البته رهبر انقلاب در حکم خود به خوبی این موضوع را بیان کردند.

صالحی افزود: وی با اشاره به فرهنگ اقلیمی ایران گفت: ماهیت ایران همانطور که جنگل و دشت دارد تنوع قومیت‌ها به ضرورت چندصدایی، اما همگرا نیاز دارد. حزب رستاخیز و یک سلیقه رسانه‌ای نمی‌تواند کشور را اداره کند که رهبر انقلاب نیز بر آن تاکید داشتند.

وی افزود: هر مقداری که رسانه رسمی را چند صدایی کنیم. رسانه‌های غیر رسمی را رسمی‌تر می‌کنیم، در حالی که رسانه‌های غیر رسمی مرکز جدال و نفرت هستند نه مرکز آرامش.

صالحی افزود: جامعه ایران جامعه طیفی است، نه قطبی و لذا امکان ندارد با یک طیف بتوان حکومت کرد و اقتدار فرهنگی ایجاد کرد. این حکم رهبر انقلاب را به فال نیک می‌گیرم، چون می‌تواند فصل جدیدی در فضای رسانه‌ای باشد که در چارچوب اخلاق و منطق می‌توان حرکت کرد. کسانی می‌گفتند دعایی در فضای مناسبات رهبری قرار دارد در حالی که وی در فضای مناسبات استراتژیکی نیز قرار دارد.

رهبر معظم انقلاب در هجدهم خرداد طی حکمی سید عباس صالحی را به عنوان نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات و روزنامه اطلاعات و مدیرمسئول این روزنامه منصوب کردند. در حکم رهبر معظم انقلاب آمده است: روزنامه کهنسال اطلاعات در دوران نظام جمهوری اسلامی همواره نماینده و نمایشگر یکی از اضلاع نظام و انقلاب و سخنگوی قشر‌هایی از مردم عزیز بوده که غالباً سخن آنان بیش از هر جای دیگر در این روزنامه انعکاس می‌یافته است. چند وجهی بودن نگاه‌ها و سلایق سیاسی در میان نخبگانی که در اعتقاد راسخ به انقلاب و نظام اسلامی مشترکند، وجود روزنامه‌ای با این خصوصیت را مفید و شاید الزامی می‌کرده، و اکنون نیز آن‌چنان است.

رهبر انقلاب از مرحوم حجت‌الاسلام دعایی به عنوان برادر انقلابی و پسندیده خصال یاد کرده و افزودند: اکنون پس از درگذشت تأسف‌بار ایشان، جنابعالی با سوابق درخشان علمی و مبارزاتی و انقلابی و تصدی مسئولیت‌های خطیر در نظام جمهوری اسلامی، در صدر فهرست افراد مناسب برای اجرای این مأموریت می‌باشید.

صالحی از مرداد سال ۱۳۹۶ در دولت دوازدهم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی را نیز در کارنامه خود دارد.

پیش از این حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی از سال ۱۳۵۹ سکاندار موسسه و روزنامه اطلاعات بود که در ۱۵ خرداد ماه جاری در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار