سازمان ملل:

میلیون‌ها نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند

معاون کمیسیاریای عالی سازمان ملل برای پناهجویان در کابل گفت: میلیون‌ها شهروند افغانستانی به دلیل مشکل آوارگی به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.
کد خبر: ۵۲۸۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۸ - 13June 2022

میلیون‌ها نفر در افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «کلی کلمنتس»، معاون کمیسیاریای عالی سازمان ملل برای پناهجویان معاون که روز گذشته (یکشنبه) به کابل سفر کرده، در یک نشست خبری اظهار داشت: به دلیل آوارگی میلیون‌ها افغان نیاز‌های بشردوستانه در افغانستان زیاد است.

وی درباره اهداف سفر خود به کابل گفت: «برای حمایت از افرادی که به افغانستان بازگشته و همچنین دفاع از حقوق زنان و کودکان و توانایی آن‌ها برای حضور در جامعه به افغانستان سفر کردم.»

پیش از این سازمان ملل اعلام کرده بود که ۲۴ میلیون در افغانستان به کمک بشردوستانه نیاز دارند.

هیأتی از نمایندگان نهاد‌های کمک‌رسان سازمان ملل که وضعیت بشری افغانستان را بررسی کرده‌اند، گفتند که سطح نیاز‌های کمک بشردوستانه در این کشور بی‌سابقه است و بیش از ۲۴ میلیون تن، حدود ۵۹ درصد از جمعیت افغانستان به کمک‌های نجات‌بخش نیاز دارند.

این هیأت در بیانیه‌ای که توسط دفتر هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه‌ی سازمان ملل (اوچا) منتشر شده، خواهان حمایت از فعالیت بشردوستانه در افغانستان شده است.

این تیم در کابل از پروژه‌های بشردوستانه نظارت و با زنان و مردانی که از جنگ، خشکسالی و بحران سیاسی افغانستان متأثر شده، صحبت کرده است.

رینا گیالنی، رییس گروه گفت: «عظمت درد و رنج انسانی و نیاز‌های عاجل افغان‌ها، به‌طور غم انگیزی در آنچه ما دیدیم و با افرادی که در جریان ماموریتمان صحبت کردیم، واضح بود، اما این هم آشکار بود که کمک‌کنندگان نیز کاملا به ارائه کمک‌های بشردوستانه اصولی و بدون قیدوشرط به مردم افغانستان، متعهد هستند».

وی گفت که با افزایش بحران بشری و اقتصادی در افغانستان، عزم و اراده جامعه بین‌المللی در حمایت از کارمندان نهاد‌های بشردوستانه، بهداشتی و دیگر پاسخ‌دهندگان، باید ثابت باقی بماند.»

در بیانیه هیأت کارشناسان سازمان ملل آمده است که برنامه پاسخ‌دهی بشردوستانه برای سال ۲۰۲۲ در افغانستان که از سوی این سازمان راه‌اندازی شده، یکی از بزرگ‌ترین درخواست بشردوستانه‌ای است که تاکنون برای یک کشور در نظر گرفته شده است.

طبق این بیانیه، سازمان ملل خواهان ۴.۴۴ میلیارد دلار آمریکایی جهت ارائه کمک‌های بشردوستانه ضروری به بیش از ۲۲ میلیون نفر در افغانستان شده است که در صورت تمویل آن، سازمان‌های امداد‌رسان می‌توانند به فعالیت ادامه دهند.

روی‌کارآمدن طالبان که منجر به قطع کمک‌های خارجی و وضع محدودیت مالی شد، اقتصاد افغانستان را که به حمایت‌های خارجی وابسته بود، با فروپاشی کامل مواجه کرده است.

گفته می‌شود در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مردم افغانستان زیر خط فقر قرار دارند و همچنین بیش از نیمی از جمعیت کشور با گرسنگی شدید مواجه‌اند.

به گفته نهاد‌های کمک‌رسان، نیاز به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان، نسبت به سال گذشته میلادی ۳۰ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها