انتقاد امیرعبداللهیان از حجم ناچیز کمک‌های بین المللی برای پناهجویان افغانستانی

وزیر امور خارجه با بیان اینکه بحران سیل آوارگان افغانستانی به سمت مرز‌های همسایه به صورت فزاینده‌ای بالاست و حجم کمک‌های بین المللی بسیار ناچیز است، گفت: ظرفیت خدمات دهی بیش از حد موجود از سوی ایران به پناهجویان جدید وجود ندارد.
کد خبر: ۴۹۵۷۱۸
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۰ - 20December 2021

انتقاد امیرعبداللهیان از حجم ناچیز کمک‌های بین المللی برای پناهجویان افغانستانیبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «فیلیپو گراندی» کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد که برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات کشورمان در تهران، به سر می‌برد، ظهر امروز دوشنبه) با حضور در محل وزارت امور خارجه با حسین امیرعبداللهیان دیدار کرد.

وی در در دیدار با وزیر امور خارجه گزارشی از اقدامات کمیساریا به ویژه در حوزه مربوط به پناهجویان افغانستان را ارائه کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن تشکر از کمک‌های کمیساریا در خصوص پناهجویان افغانستان، کمک‌های ارائه شده را در برابر حجم اقدامات کشورمان در این خصوص ناچیز برشمرد.

وزیر امور خارجه کشورمان به بیش از ۵۲۰ هزار دانش آموز خارجی در ایران که به صورت رایگان تحصیل می‌کنند و اینکه واکسیناسیون پناهجویان افغان هم تراز با شهروندان ایرانی مورد توجه و اقدام قرار گرفته است، اشاره کرد و افزود: ظرفیت خدمات دهی بیش از حد موجود از سوی کشورمان به پناهجویان جدید وجود ندارد و جامعه جهانی باید توجه ویژه‌ای به وضعیت معیشت مردم افغان کند.

وی خدمات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل را قابل تقدیر، اما با توجه به حجم بحران آوارگان بسیار ناکافی خواند و افزود: بحران سیل آوارگان افغان به سمت مرز‌های همسایه به صورت فزاینده‌ای بالاست و حجم کمک‌های بین المللی بسیار ناچیز است.

امیرعبداللهیان در ادامه از کمیساریا خواست بیش از گذشته در داخل افغانستان فعال شده و با امدادرسانی در داخل به کاهش پناهجویی از مبدا افغانستان کمک کند.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تاکید کرد: کشور‌های اروپایی باید سهم مناسب خود را در این زمینه پرداخت کنند و در حالی که حضور چند هزار پناهجو در مرز‌های اروپایی تبدیل به یک بحران می‌شود، نمی‌توان برای همیشه از ایران انتظار کمک داشت و به سخنان محبت آمیز اکتفا کرد.

* برگزاری کنفرانسی بین المللی در خصوص جمع آوری کمک برای مردم افغانستان

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین پیشنهاد کرد کمیساریا و دبیرکل سازمان ملل برگزاری کنفرانسی بین المللی در خصوص جمع آوری کمک برای مردم افغانستان را در دستور کار قرار دهند.

فیلیپو گراندی کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نیز در این دیدار اقدامات گسترده کشورمان در کمک به آوارگان جدید افغانستان را ستود.

وی توجه ایران به واکسینه کردن درصد بالای اتباع افغانستانی در ایران و اسکان آوارگان جدیدی که روزانه وارد مرز‌های کشورمان می‌شوند را اقدامی انسانی و مهم خواند و افزود: افزایش فعالیت‌های کمیساریا و منابع مالی در داخل افغانستان در دست پیگیری ماست.

وی ایده برگزاری نشست بین المللی برای جمع آوری کمک به مردم افغانستان را قابل توجه خواند.

امیرعبداللهیان و گراندی در حاشیه هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند.

امیرعبداللهیان در نیویورک در دیدار گراندی با تأکید بر ضرورت ارتقای وضعیت انسانی در افغانستان اظهار داشت: متاسفانه شاهد آواره شدن مردم افغانستان در داخل این کشور و همچنین سرازیر شدن آن‌ها به کشور‌های همسایه هستیم. جمهوری اسلامی ایران برای چهار دهه میزبان چهار میلیون نفر از خواهران و برادران افغانستانی بوده است و در تمامی این سال‌ها، به رغم وضعیت تحریمی و فشار اقتصادی و اخیرا فراگیری کرونا سعی کرده است میزبان خوبی باشد، اما ضروری است سازمان‌های بین‌المللی به طور فعالانه تری به وظایف خود نسبت به وضعیت انسانی در این کشور عمل کنند تا از آواره شدن بیشتر مردم نجیب افغانستان جلوگیری شود.

لازم به ذکر است فیلیپو گراندی دیروز (یکشنبه) نیز در محل وزارت کشور با حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزیر کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. معاون امنیتی وزیر کشور در این دیدار گفت که کمک‌های کمیساریای عالی پناهندگان در قبال هزینه‌هایی که ایران برای مهاجرین و آوارگان می‌کند ناچیز است و ما هزینه‌های تامین امنیت و جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی به اروپا را می‌پذیریم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیروز (یکشنبه) ۲۸ آذر ماه در هفدهمین نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد درباره افغانستان طی سخنانی عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته میزبان میلیون‌ها مهاجر و آواره افغانستانی بوده است. این مهاجران و آوارگان، حاصل تجاوز و اشغالگری آمریکا بوده‌اند. شرایط بحرانی امروز افغانستان نیز به دلیل احساس ناامنی، تروریسم و بحران مالی و اقتصادی موج مهاجرت را به شکل روزانه بر ایران تحمیل کرده است. روزانه بیش از پنج هزار افغانستانی وارد ایران می‌شوند.

وی با بیان این‌که ایران تاکنون هیچگونه مساعدت بین‌المللی دریافت نکرده است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر انگیزه‌های اسلامی و انسانی کماکان به کمک‌های انساندوستانه به مردم افغانستان ادامه خواهد داد. علاوه بر کشور‌هایی که مسببان واقعی وضعیت کنونی هستند، همه ما به ویژه کشور‌های اسلامی باید کمک‌های کافی و مستمر خود را در اختیار همه مردم افغانستان قرار دهیم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران از آغاز تحولات اخیر تلاش کرده است ضمن باز گذاشتن مرز‌های خود، تردد‌های انسانی و تجاری را تسهیل کند. همچنین طی صد روز گذشته بیش از ۱۳ محموله کمک‌های انساندوستانه را به شهر‌های مختلف افغانستان ارسال و مساعدت وسیعی را در قبال دولت و مردم افغانستان در راستای مبارزه با کووید- ۱۹ ازجمله واکسیناسیون اتباع افغانستانی مقیم جمهوری اسلامی ایران به عمل آورده است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار