با حضور خانواده شهدای مدافع حرم؛

«چَخ‌چَخی‌ها» رونمایی شد/ اولین کتاب خاطرات طنز مدافعان حرم

کتاب «چخ چخی‌ها»؛ نگاهی به نشاط و شوخ طبعی در زندگی و جهاد شهدای مدافع حرم، با حضور خانواده شهدای مدافع حرم و ناصر جوادی، نویسنده کتاب در مشهد مقدس رونمایی شد.
کد خبر: ۵۲۸۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰ - 15June 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «چخ چخی‌ها»؛ نگاهی به نشاط و شوخ طبعی در زندگی و جهاد شهدای مدافع حرم، با حضور خانواده شهدای مدافع حرم و ناصر جوادی، نویسنده کتاب در مشهد مقدس رونمایی شد.

بنا بر این گزارش، جوادی، نویسنده کتاب در بخشی از مقدمه خود درباره نگارش «چخ چخی‌ها» اینطور آورده است: «کشف رگه‌های طنز در معدن شهید رضا سنجرانی، مرا ترغیب کرد تا به سراغ فیلم‌ها و خاطرات باقیمانده از دیگر شهدای مدافع حرم بروم. به شهدایی مانند مرتضی عطایی، حسن قاسمیدانا و جواد محمدی رسیدم که یکی از دیگری بذلهگوتر و شوخطبعتر بودند. احساس کردم روحیۀ طنازی بین شهدای مدافع حرم از ویژگی‌های مغفولماند‌های است که متأسفانه در میان انبوه کتاب‌هایی که توسط مؤسسات مختلف و افراد دغدغهمند تولید شده، کمتر به آن پرداخته شده است. کسانی که در دل آتش و جنگ و در میان باران خمپاره و موشک هم دست از مزاح بر نمیداشتند؛ مردانی که دلاوریشان در میدان‌های نبرد، بر تن دشمن داعشی و تکفیری رعشه میانداخت و شوخطبعیشان در سنگر خودی، دوستان را به قهقهه وا میداشت...

«چَخ‌چَخی‌ها» رونمایی شد/ اولین کتاب خاطرات طنز مدافعان حرم

این مجموعه شامل خاطراتی است از بازیگوشی‌های نوجوانی، شوخطبعی‌های جوانی، موقعیت‌های طنز روز‌های فعالیت در بسیج و آموزش‌های نظامی، رندی‌ها و اتفاقات جالب دربارۀ تلاش و تحمل سختی‌ها برای رفتن به سوریه و نهایتاً خاطرات جنگ با داعش در سوریه که بذلهگویی و موقعیت طنز و بازیگوشی و رندی را باهم دارد. در بخش‌هایی از کتاب، روایت‌ها از زبان خود شهید است که در زمان حیات آن‌ها را بیان کرده و گاهی راوی خاطرات، رزمندگانی هستند که هنوز هم افتخار دفاع از حرم آل الله را دارند و مترصد فرصتی برای جانفشانیاند. از راویان مایل به گمنامی، اسم مستعار یا نام جهادیشان را آوردهام. در این کتاب از شهیدان مصطفی صدرزاده، رضا سنجرانی، حسن قاسمیدانا، مرتضی عطایی، جواد محمدی، جواد کوهساری، حسین محرابی و رضا اسماعیلی خواهید خواند که همه به خوشنامی و خوشمشربی شهره بودند.»

این نویسنده درباره انتخاب عنوان «چخ‌چخی‌ها» نیز که می‌توان آن را از اولین آثار طنز درباره شهدای مدافع حرم دانست، می‌گوید: «در لهجۀ مشهدی برای توصیف اتفاقات فوقالعاده و تحسینبرانگیز از صفت «چَخچَخی» استفاده میشود؛ البته مفهوم چخچخی خیلی اتوکشیده نیست و میتواند مترادف «باحال»، «دوستداشتنی» و «خفن» باشد؛ اما هیچکدام شاید نتوانند معادل چخچخی باشند. از همان روزی که خاطرات این شهدای شوخطبع، باحال، دوستداشتنی، رند، اهل کلکل، مشتی، با مرام و رفیقباز را خواندم، به نظرم آمد تنها واژ‌های که میتواند مناسب وصفشان باشد، همین چخ چخی است.»

«چَخ‌چَخی‌ها» رونمایی شد/ اولین کتاب خاطرات طنز مدافعان حرم

بنابرین گزارش، کتاب «چخ‌چخی‌ها» در ۹۶ صفحه، شمارگان ۱۵۰۰ نسخه و با قیمت ۳۰ هزار تومان توسط انتشارات «راه یار» منتشر شده است و علاقه‌مندان جهت تهیه کتاب؛ علاوه بر کتاب‌فروشی‌ها می‌توانند از طریق صفحات مجازی ناشر به نشانی raheyarpub و یا سایت raheyarpub.ir نسبت به تهیه کتاب اقدام کنند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار