برگزاری نخستین یادواره 3000 شهید ایل قشقایی در شیراز

نخستین یادواره 3000 شهید، امیر و سردار قشقایی ششم مرداد سال جاری به میزبانی شهر شیراز برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۲۹۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵ - 15June 2022

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از فارس، نخستین یادواره امیران، سرداران و 3000 شهید ایل قشقایی همراه با برنامه‌های متنوع، ششم مرداد سال جاری به میزبانی شیراز برگزار می‌شود.

گرامیداشت یاد و نام بانو باختر بیگلری اولین شهید زن انقلاب و نخستین بانوی شهید عشایر استان فارس از عشایر قشقایی منطقه لارستان، رونمایی از کتابی با موضوع شهدای قشقایی که در آن به شهدای شاخص قشقایی و نقش عشایر استان فارس در دفاع مقدس پرداخته، تکریم، تقدیر و تجلیل از خانواده‌های شهدای قشقایی، سخنرانی مقامات کشوری و برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری از جمله گروه سرود و مداحی به زبان مادری از جمله برنامه‌های این یادواره است.

این یادواره با همکاری سپاه فجر استان فارس، سپاه عشایر فارس، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس، اداره کل امور عشایر فارس، آموزش و پرورش عشایر، مجلس شورای اسلامی، شهرداری شیراز، اداره اوقاف و امور خیریه، بنیاد شهید و امور ایثارگران و دیگر دستگاه‌ها و نهادهای استان فارس برگزار می‌شود.

ایل بزرگ قشقایی در استان فارس 1500 شهید و در کل کشور حدود 3 هزار شهید تقدیم میهن و انقلاب اسلامی کرده‌ و نخستین شهید مدافع حرم ایران علی کریمی نیز مربوط به این ایل است.

علاوه بر این در بحبوحه انقلاب نیز ایل قشقایی با تقدیم بیش از 10 شهید به انقلاب سهم خود را ادا کرده و در دفاع از حرم و امنیت و سلامت نیز نقش فعالی داشته‌ و در زمان جنگ تحمیلی نیز در همه مناطق و جبهه‌ها به ویژه مناطق صعب العبور و جبهه غرب عشایر حضور فعال حضور داشته و سردارشهید علی‌برز نریمانی فرمانده سپاه عشایر استان فارس، شهید علی‌یار هاشمی‌خواه، شهید علی اصغر نجمی و شهید عزیزی از شهدای شاخص این ایل هستند.

مرکزیت ایل بزرگ قشقایی شیراز است اما مردم این ایل بزرگ در استان‌های بوشهر، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، خوزستان نیز حضور چشمگیری دارند و به همین جهت در این یادواره علاوه بر شهدای ایل قشقایی استان فارس شهدای قشقایی دیگر استان‌ها نیز گرامی داشته می‌شود.

انتهای پیام/س

نظر شما
پربیننده ها