یادداشت/

آموزش و نیروی انسانی حرفه‌ای شاخصه پلیس تراز انقلاب اسلامی

به کارگیری نیروی انسانی حرفه‌ای، مراقبت و تداوم آموزش‌های ضمن خدمت شاخصه‌ای از پلیس در تراز انقلاب اسلامی است.
کد خبر: ۵۲۹۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۷ - 17June 2022

آموزش و نیروی انسانی حرفه‌ای شاخصه پلیس تراز انقلابگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سرهنگ کریم عباسی معاون هماهنگ کننده فرماندهی انتظامی استان خراسان رضوی؛ دامنه تحرک، تحول و پیچیدگی زندگی اجتماعی همراه با توسعه و تبادل دانش و اطلاعاتی که در بستر ارتباطات اجتماعی و در فضای مجازی شکل گرفته سطح آگاهی، انتظارات، مطالبه گری و مددجویی شهروندان از سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف را دگرگون و با افزایش روبرو ساخته است.

بهره گیری  از سیستم‌های توسعه نظام پیشنهادات و ارزشیابی اجتماعی در حوزه نظارت بر عملکرد و نوع ماموریت و اقدامات سازمان ها، شاید یکی از جدی‌ترین خواسته‌های مردمی در عرصه مطالبه گری باشد و در این عرصه سازمان‌های مختلف نیز سامانه ها، شبکه‌ها و فرصت‌های نرم افزاری و مشارکتی را برای این نظارت عمومی مبتنی بر تعامل ایجاد کرده اند تا توانمندی خود در پاسخگویی به انتظارات مردمی را در سطحی از رقابت مفید و شایسته مدار ارائه کنند.

بر این اساس و با تمرکز بر این اصول، سازمان‌ها می‌کوشند با بهره گیری از فنآوری‌های پیشرفته و روزآمد و بهره وری کارکنانی کارآمد و متخصص، سطح تولید را به عنوان سیاست مهم اجرایی ارتقا بخشند. اگر چه نیل به این هدف نیازمند توجه به اصل مهمی است که فرمانده معظم کل قوا، حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب با تاکید بر توجه به علم و پژوهش بر آن توصیه می‌کنند، محقق خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی که سال ۱۴۰۱ را نیز به سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» نام گذاری کرده اند در این فراز از بیانیه گام دوم انقلاب می‌فرمایند: دانش، آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت، نفوذ و قدرت ۲۰۰ ساله فراهم کند و با وجود تهیدستی در بنیان‌های اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آن‌ها را به دست گیرد.

رهبر انقلاب در ادامه می‌فرمایند: ما به سوءاستفاده از دانش مانند آن چه غرب کرد، توصیه نمی‌کنیم، اما موکداً به نیاز کشور به جوشاندن چشمه‌های دانش در میان خود اصرار می‌ورزیم و بحمدالله استعداد علم و تحقیق در ملت ما از متوسط جهان بالاتر است.

با چرغ راهی که ما در بیانیه گام دوم انقلاب در اختیار داریم و با عنایت به فرازی از وصیت نامه سیاسی الهی امام خمینی (ره) که فرمودند: «وصیت برادرانه من در این قدم‌های آخر بر قوای مسلح به طور عموم، آن است که‌ای عزیزان که به اسلام عشق می‌ورزید و با عشق لقاءالله به فداکاری در جبهه‌ها و در سطح کشور به کار ارزشمند خود ادامه می‌دهید، بیدار باشید و هوشیار که بازیگران سیاسی و سیاستمداران حرفه‌ای غرب و شرق زده و دست‌های مرموز جنایتکاران پشت پرده لبه تیز سلاح خیانت و جنایتکارشان از هر سو و بیشتر از هر گروه متوجه به شما عزیزان است و می‌خواهند از شما عزیزان که با جانفشانی خود انقلاب را پیروز نمودید و اسلام را زنده کردید بهره گیری کرده و جمهوری اسلامی را براندازند»؛ رسالت و تکلیف توجه به استقامت و پایداری در مسیر خدمت و پاسخگویی به انتظارات و مطالبات مردم در نیرو‌های مسلح و به خصوص در فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران را از درجه اهمیت و حساسیت بسزایی برخوردار می‌سازد.

بی تردید در این فصل از اراده و تفکر جدی برای ادای تکلیف، سرمایه انسانی، مهم‌ترین دارایی هر سازمانی و به خصوص پلیس خدمتگزار است که استفاده اثربخش از این سرمایه ارزشمند زمینه موفقیت و تحقق اهداف عالی را فراهم می‌سازد.

به همین منظور است که سازمان ها، نیرو‌های مسلح و فراجا در انتخاب و به کارگیری نیروی انسانی حرفه‌ای توجه، مراقبت و حساسیت خاصی دارند و در این مسیر با تداوم آموزش‌های ضمن خدمت، مهارت و شایستگی‌های عاملان اجرایی که شاخصه‌ای از پلیس در تراز انقلاب اسلامی است؛ برنامه‌ها و سیاست‌های خود را ارتقا می‌بخشند و این اصل مهم در پلیس به قدری از تعالی و معنویت رسیده که جانفشانی، عزتی گرانبها برشمرده می‌شود و شهیدان زیادی جان فدای انقلاب اسلامی و مردم کرده اند.

خوشبختانه فراجا با ماموریت‌های متنوع و مختلف در مسیر تولید امنیت، تحکیم و توسعه نظم و انضباط اجتماعی و پاسخگویی به نیاز‌های روزانه در جریان زندگی مردم در صدد بهبود و افزایش کیفیت وکمیت خدمات خود می‌کوشد با قانون‌مداری، روزآمدی و احترام به حقوق اجتماعی وظایف و تکالیف خود را شایسته و ارزشمند به سر منزل مقصود رسانده و حاصل این تلاش در آن جا نمایان می‌شود که رهبر انقلاب اسلامی، کارکنان انتظامی را مجاهدان فی سبیل الله می‌خوانند.

استقرار نظام شایسته سالاری به منظور ارائه عملکرد برتر و ایفای مسئولیت مدیریت پاسخگو نیز اصل حیات موفق و سربلندانه پلیس خدمتگزار است که با توجه به این اصل، پیروی و مطالعه استاندارد‌های شایستگی که همان شناسایی و بهره‌وری مهارت و دانش اساسی مورد نیاز کارکنان در کنار معرفی الگو‌های شایستگی و مدیریت مبتنی بر شایستگی است یک اولویت اساسی محسوب می‌شود.

روی دیگر توسعه و تحول شایسته در اقدامات پلیسی و پاسخگویی به مطالبات مردمی، تحولات ساختاری همراه با روزآمدی پلیس در مواجهه با پیچیدگی جرایم و آسیب‌های اجتماعی در حوزه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. این دیدگاه، اصل تقدم پیشگیری بر درمان، اعتمادسازی و بهره گیری از تعامل همگانی با حضور تمامی دستگاه‌های مسئول و به ویژه رسانه‌های جمعی در تولید امنیت و نهاد‌های اجتماعی را جایگاه خاصی بخشیده است.

براین اساس تعامل همگانی در نهادینه سازی فرهنگ نظم پذیری و انضباط اجتماعی ازجایگاه مهمی برخوردار بوده تا آنجا که از آن به عنوان سرمایه مهم اجتماعی نام می‌بریم. بهتر است بگوییم سرمایه مداری پلیس مردم دار بزرگترین رهاورد و برترین راهبردی است که بر پایه آن احساس مسئولیت سازمان‌های مدیریت اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و تربیتی و همچنین نهاد‌های مختلف به خصوص نهاد خانواده تعریف و تسهیم می‌شود.

مشارکت شهروندان و به خصوص نهاد خانواده با پلیس در تولید و تحکیم امنیت عمومی سرمایه‌ای گرانبهاست که پلیس با ارزش گذاری و مهندسی آن می‌تواند نقش مردم و سازمان‌های مختلف در فرآیند توسعه امنیت عمومی و انضباط اجتماعی را در مرحله باروری محصول امنیت در نظر داشته و با تمرکز بر آن شکوفایی نظم و انضباط و سلامت و امنیت اجتماعی را به ارمغان آورد.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار