امارات:

امیدواریم ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند

نماینده امارات در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که ابوظبی امیدوار است ایران برای اطمینان‌دهی به جامعه بین‌الملل با آژانس همکاری کند.
کد خبر: ۵۲۹۳۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۲ - 17June 2022

امیدواریم ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «حمد الکعبی» نماینده امارات عربی متحده در سازمان انرژی اتمی، بعدازظهر امروز (جمعه)، در گفت‌وگو با خبرنگاران به برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

بنابر گزارش خبرگزاری «رویترز»، نماینده امارات گفت که ابوظبی امیدوار است ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اطمینان‌دهی به جامعه بین‌الملل و منطقه در مورد برنامه هسته‌ای خود همکاری کند.

پیش از این در پی صدور قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، عربستان سعودی نیز درخواست مشابهی را مطرح کرده بود. ریاض اعلام کرده بود: «وزارت امور خارجه عربستان سعودی از قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن بر لزوم پذیرش تعهدات پادمانی توسط ایران و همکاری این کشور با آژانس برای حل تمام مسائل هسته‌ای حل‌نشده تأکید شده، استقبال می‌کند».

در ادامه این بیانیه آمده بود: «عربستان سعودی، ایران را به همکاری با آژانس و حل‌وفصل بدون تعلل مسائل حل‌نشده فرا می‌خواند و امیدوار است که کشور‌های عضو در شورای حکام کاملا از آژانس و مدیر کل آن حمایت کنند».

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا قطعنامه ضد ایرانی خود را که آلمان، فرانسه، انگلیس و آمریکا ارائه کرده بودند، به تصویب رساند. نمایندگان ۳۰ کشور به این قطعنامه رأی موافق دادند، دو کشور (روسیه و چین) رأی مخالف و سه کشور (هند، لیبی و پاکستان) رأی ممتنع دادند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس اتمی گفته بود: «آمریکا و سه کشور اروپایی با تلاش برای پیشبرد یک قطعنامه برآمده از سوءمحاسبه و مشاوره غلط علیه کشوری با شفاف‌ترین برنامه هسته‌ای صلح آمیز در جهان، اغراض کوته بینانه خود را فراتر از اعتبار آژانس قرار دادند.»

در ادامه این بیانیه آمد: «ایران به دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه، گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژ‌های پیشرفته و غیرفعال سازی دوربین‌های فرا پادمانی از جمله آن‌هاست.»

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار