دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تکرار سیاست شکست‌خورده آمریکا علیه ایران/ راهبرد تهران برای خنثی‌سازی تحریم‌های واشنگتن

دولت آمریکا در شرایطی تحریم‌های جدیدی را علیه پتروشیمی ایران وضع کرده که خودش با اعتراف به مغایر بودن این تحریم‌ها با احیای برجام گفته درصورت حصول توافق در برجام این تحریم‌ها را لغو خواهد کرد.
کد خبر: ۵۲۹۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۴ - 18June 2022

تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران همزمان با ادعای تلاش برای احیای برجامگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: آمریکا روز پنجشنبه ۲۶ خرداد تحریم‌های جدیدی را علیه ایران در حوه فرآورده‌های پتروشیمی اعمال کرد. البته برخی از منابع خبری اطلاع دادند که دولت آمریکا تحریم‌هایی که جدیدا علیه ایران وضع شده را مغایر احیای برجام می‌دانند و اعتقاد دارند در صورتی که توافق‌هایی در چارچوب برجام روی بدهد این تحریم‌ها لغو خواهند شد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه در قالب اطلاعیه‌ای اعلام کرد شبکه‌ای را که به ایران برای دور زدن تحریم‌ها و فروش محصولات پتروشیمی این کشور کمک می‌کند را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمده است: «امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا شبکه‌ای از تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی ایران و همچنین شرکت‌های صوری مستقر در جمهوری خلق چین و امارات عربی متحده که حامی شرکت پتروشیمی «تریلیانس» و شرکت بازرگانی پتروشیمی ایران هستند را در فهرست تحریم قرار داد. این دو شرکت در فروش محصولات پتروشیمی ایران در خارج از این کشور نقش اساسی دارند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «این شبکه با حمایت از فروش محصولات پتروشیمی ایران به مشتری‌هایی در جمهوری خلق چین و سایر نقاط آسیای شرقی به انجام تراکنش‌های بین‌المللی و دور زدن تحریم‌ها کمک می‌کند.»

اگر بخواهیم جزئیات این تحریم جدید آمریکا علیه ایران را بررسی کنیم باید به این موضوع اشاره کنیم که خزانه‌داری آمریکا پنجشنبه ۱۶ ژوئن (۲۶ خرداد) اعلام کرد، نام دو فرد حقیقی و ۹ شرکت چینی و اماراتی به دلیل تجارت با ایران در فهرست تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته‌اند. از جمله شرکت‌های نفتی ایران که از سوی آمریکا تحریم شده اند، می‌توان به پتروشیمی فن‌آوران، پتروشیمی خارک، پتروشیمی مارون و همچنین ۴ شرکت نفتی از امارات و ۲ شرکت از هنگ‌کنگ اشاره کرد.

اما نکته جالب و طنز ماجرای تحریم جدید آمریکا علیه پتروشیمی ایران اینجاست که «برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی و یکی از مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا با اشاره به وضع این تحریم‌ها علیه ایران در سخنانی به این موضوع اشاره کرده که آمریکا همچنان به دنبال بازگشت به برجام است. او در جمع خبرنگاران در سخنانی گفت: «ایالات متحده آمریکا، مسیر دیپلماسی معنادار برای بازگشت دوجانبه به پایبندی به برنامه جامع اقدام مشترک را دنبال می‌کند.»

این در حالی است که ماجرای تحریم‌های ادامه‌دار و تمام ناشدنی ضالمانه و استعمارگرانه آمریکا علیه ایران آنقدر در طول این سال‌ها تکراری شده و ایران هم با کسب تجربه در برابر برخورد با این تحریم‌ها و خنثی کردن آن‌ها به توانایی و جایگاهی رسیده که دیگر اعمال این تحریم‌ها اثری بر صادرات انرژی از سوی ایران به کشور‌های اروپایی، آسیایی و حتی آمریکایی ندارد.

حال با توجه به مطالبی که بیان شد بهتر است تا به بخش دیگری از صحبت‌های مضحک دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی آمریکا توجه کنیم که مدعی شده بود: «بدون توافق، ما به استفاده از اختیارات تحریمی خود برای محدود کردن صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی از ایران ادامه خواهیم داد.»

از طرف دیگر «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه ایران تاکید کرده که جمهوری اسلامی با وجود تحریم‌های جدید هیچ نگرانی در ارتباط با فروش محصولات پتروشیمی خود ندارد.

وی در گفت‌وگویی تلویزیونی در ارتباط با تحریم‌های جدید آمریکا علیه فرآورده‌های پتروشیمی ایران کشور گفت: «پتروشیمی ما تحریم بوده، ولی ما به صورت نرمال از مسیر‌های مختلف کار فروش‌مان ادامه داشته و ادامه خواهد یافت و مشکلی در روند کار ما ایجاد نخواهد کرد.».

اما ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا نیز با علم به اینکه تحریم‌های این کشور دیگر علیه ایران دیگر آن تاثیر گذشته را ندارد، بعد از اعلام تحریم‌های جدید با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد در صورت عدم دستیابی به توافقی درباره برجام، این کشور به تحریم‌ها علیه تهران ادامه خواهد داد.

در پایان باید گفت، این سخنان در شرایطی از طرف وزیر خارجه آمریکا بر زبان رانده می‌شود که عملکرد و نحوه برخورد و مواجهه ایران با تحریم‌های آمریکا کار را به جایی رسانده که وضع این تحریم‌ها دیگر عملا تاثیری بر صادرات انرژی از ایران به کشور‌های دیگر نداشته و نخواهد داشت و این تحریم‌ها دیگر علیه ایران نداشته و نخواهد داشت.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار