امیر سرتیپ «یوسف قربانی» فرمانده هوانیروز ارتش در گفتوگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاعپرس، با اشاره به رشادت خلبانان و کادر پروازی هوانیروز در دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: هوانیروز بهعنوان یک نیروی بازدارنده نظام در همان روزهای نخستین تجاوز دشمن بعثی به کشور، توانست جلوی یگانهای پیاده و مکانیزه این رژیم را سد و ضربات مهلکی را بر متجاوزان بعثی وارد کند.
وی در ادامه به نقش نیروی هوایی ارتش در متوقف کردن موتور محرکه رژیم بعثی و پیشرویهایش در داخل کشور اشاره و عنوان کرد: در آن دوران که نیروی زمینی بنا به شرایط انقلابی، تحت تأثیر تحولات عمده قرار گرفته بود و آن انسجام لازم را نداشت، نیروی هوایی عملیاتهای متعددی را علیه دشمن بعثی انجام داد و زیرساختهای دشمن را با بمبارانهای متعدد از بین برد، سپس نیروی زمینی نیز با حمایت مردم توانست در سرپل ذهاب و جبهههای جنوب کشور، جلوی پیشروی دشمن را بگیرد.
فرمانده هوانیروز ارتش با بیان اینکه هوانیروز در دوران دفاع مقدس ۵۰۰ هزار ساعت پرواز عملیاتی داشته است، گفت: در همان روزهای آغازین جنگ، هوانیروز خوش درخشید و حتی طی یک الی دو روز توانست حدود صد تانک رژیم بعثی را منهدم کند که چنین اقدامی در دنیا کمنظیر است.
امیر قربانی با اشاره به اقداماتی که به ندرت در یک جنگ محقق میشود، بیان کرد: در یکی از صحنههای نبرد، بالگرد کبرای ما در اقدامی شگفتانگیز یک فروند جنگنده «میگ 21» دشمن را ساقط کرد که این بیانگر رشادت و ازخودگذشتگی خلبانان هوانیروز در دوران دفاع مقدس است.
وی همچنین با اشاره به تعداد شهدای یگان هواپیمایی نزاجا در دوران دفاع مقدس خاطرنشان کرد: ۲۸۷ نفر از خلبانان و مهندسان و کادر پروازی هوانیروز در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند که این نیز برگ زرینی از رشادت یگان هوانیروز ارتش در جنگ هشت ساله است.
فرمانده هوانیروز ارتش با اشاره به اقدامات این یگان در حوزه ساخت قطعات و ارتقای سامانههای بالگردی گفت: ساختار و ساختمان مهندسی بالگردها در سطح دنیا با کمی تغییرات شبیه به هم است؛ از این رو ما توانستیم با بهرهگیری از تجارب ارزشمند دوران دفاع مقدس در سختترین شرایط تحریمی، راهبرد تولید قطعات بالگردی را ادامه دهیم تا جایی که امروز قادر به تولید بالگرد و تقویت موتور بالگردها هستیم و صفر تا صد تعمیرات و قطعات را با همکاری شرکتهای دانشبنیان در داخل کشور انجام میدهیم و عملکرد مناسب ارتش، هوانیروز و صنایع دفاعی کشور در حوزه دانشبنیان، تمام نیازهای بالگردی ما را تأمین کرده است.
امیر قربانی با بیان اینکه دیگر هیچ بالگردی به جهت نبودِ قطعه زمینگیر نمیشود، عنوان کرد: ما دیگر با مدیریت بحران قطعات بالگردی مواجه نیستیم و خودمان قادر به ساخت هر نوع قطعه مورد نیاز هستیم و هر بالگردی که ساعت پروازیاش به اتمام برسد، برای پروسه بازآماد وارد چرخه تعمیر و نگهداری و پس از طی دورههای تعمیراتی، دوباره وارد خط پروازی میشود.
انتهای پیام/ 221