کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

اهداف رؤیایی بایدن از سفر به عربستان/ موانع فراروی آل سعود برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها

ابوالفتح گفت: به نظر نمی‌رسد تحول اساسی را بعد از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی شاهد باشیم.
کد خبر: ۵۳۰۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۲ - 25June 2022

اهداف رؤیایی بایدن از سفر به عربستان/ موانع فراروی آل سعود برای عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها«امیرعلی ابوالفتح» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌‎پرس، اظهار داشت: معمولا رؤسای جمهور آمریکا بعد از اینکه قدرت را در دست می‌گیرند، سفر‌هایی را به‌صورت معمول و طبیعی به نقاط مختلف جهان ازجمله منطقه «خاورمیانه» دارند. ضمن اینکه می‌توان گفت سفر روز‌های آینده «جو بایدن» به خاورمیانه حتی تا امروز با تاخیر هم همراه بوده است.

کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: این تاخیر را اگر بخواهیم با سفر‌های منطقه‌ای «دونالد ترامپ» مقایسه کنیم می‌بینیم که رئیس جمهور سابق آمریکا اولین سفر خارجی خود را «خاورمیانه» انتخاب کرد و به «عربستان» رفت و سپس با یک پرواز مستقیم از «ریاض» به «تل‌آویو» رفت. این اولین پروازی بود که به‌صورت مستقیم از مبداء عربستان به مقصد «فلسطین اشغالی» صورت گرفت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: بر این اساس امروز شاهد هستیم که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا بعد از اینکه یک سال از آغاز دوران ریاست جمهوری خود می‌گذرد، تصمیم گرفته که در قالب سفر به کشور‌های «خاورمیانه» برود. این سفر در شرایطی انجام خواهد شد که او پیش از این سفر به کشور‌های اروپایی و شرق آسیا سفر کرده است.

ابوالفتح خاطرنشان کرد: برنامه سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به «خاورمیانه» به این صورت است که در ابتدا به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند و سپس در اقدامی بی‌سابقه با یک پرواز به صورت مستقیم به «ریاض» پایتخت «عربستان سعودی» سفر می‌کند. درست همانند اقدامی که «دونالد ترامپ» در دوران ریاست جمهوری خود انجام داد و با یک پرواز مستقیم از «ریاض» به «سرزمین‌های اشغالی» رفت.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور آمریکا اهداف متعددی را از سفر به منطقه «خاورمیانه» دارد و دنبال می‌کند که در دستور کار «جو بایدن» و مشاوران او قرار گرفته است. ازجمله این اهداف می‌توان به سه هدف اصلی اشاره کرد. نخستین و مهمترین موضوع انرژی است. زیرا جنگ اوکراین موجب افزایش سرسام‌آور انرژی و همینطور قیمت بنزین در آمریکا شده است. بنابر این رئیس جمهور آمریکا امیدوار است که در سفر اخیر خود به عربستان بتواند زمینه افزایش تولید و صادرات نفت عربستان را فراهم کند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه یادآور شد: البته بر اساس شرایط فعلی منطقه و پیش‌بینی‌های صورت گرفته «جو بایدن» در این سفر به این هدف خود به شکل کامل دست پیدا نخواهد کرد؛ زیرا سعودی‌ها اعلام کردند که نه خودشان و نه کشور‌های حاشیه خلیج فارس ظرفیت بالایی برای جبران نفت روسیه ندارند و به نظر نمی‌رسد که این سفر بتواند قیمت‌های انرژی را به زمان قبل از اغاز جنگ اوکراین برگرداند.

ابوالفتح عنوان کرد: هدف دومی که در سفر «جو بایدن» به منطقه پیگیری می‌شود «ایران» است. بر این اساس قرار است در این سفر، رئیس جمهور آمریکا و رهبران «عربستان سعودی» و «رژیم صهیونیستی» به صورت دو به دو صحبت و گفت‌وگو کنند. زیرا سران رژیم اشغالگر قدس برای برگزاری این دیدار‌ها بسیار علاقمند هستند تا یک ائتلاف منطقه‌ای به رهبری آمریکا علیه ایران شکل بگیرد. در واقع «عربستان سعودی» و «رژیم صهیونیستی» دو کشور و بازیگر اصلی منطقه هستند که با موضوع ایران و برنامه هسته‌ای ایران و همینطور مذاکرات وین مخالف هستند.

وی افزود: سومین هدف جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از انجام سفر به منطقه و دیدار از «عربستان سعودی» و «رژیم صهیونیستی» انجام تلاش‌هایی به منظور برقراری روابط بین دو طرف است. حرکتی که از دوران ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا تحت عنوان «توافق ابراهیم» صورت گرفت که در قالب آن امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کردند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: در واقع در قالب این سفر قرار است تا عربستان سعودی به عادی‌سازی و برقراری روابط با رژیم صهیونیستی تن بدهد و روابط دیپلماتیک بین آن‌ها برقرار شود. البته فعلا مشخص نیست که موضوع برقراری روابط دیپلماتیک بین عربستان و این رژیم اشغالگر تا چه اندازه با سفر‌های «جو بایدن» تحقق پیدا کند.

ابوالفتح خاطرنشان کرد: نکته مهمی در اینجا باید به آن توجه کرد این است که عربستان سعودی بسیار سخت‌تر و دشوارتر از کشور‌های امارات و بحرین بتواند با موضوع به رسمیت شناختن و صلح با رژیم صهیونیستی کنار بیاید. زیرا این عادی سازی به فراهم بودن عواملی، چون آمادگی افکار عمومی مردم این کشور و جو حاکم در دربار پادشاهی سعودی بستگی دارد.

وی اضافه کرد: شواهد و قرائن زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی روابط غیررسمی و غیرعلنی دارند و حتی بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند «محمد بن سلمان» مشتاق برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان تصریح کرد: بر این اساس به نظر نمی‌رسد تحول اساسی را بعد از سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه بین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی شاهد باشیم.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها