در نشست شورای شعر سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس مطرح شد؛

قزوه: کنگره شعر دفاع مقدس فراگیر شود/ اکرامی‌فر: شعر دفاع مقدس از صلح بگوید

نشست هم‌اندیشی شورای شعر سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با محوریت «کنگره سراسری شعر دفاع مقدس» برگزار شد.
کد خبر: ۵۳۰۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۸ - 22June 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست هم‌اندیشی شورای شعر سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با محوریت «کنگره سراسری شعر دفاع مقدس» با حضور سردار محمدقاسم ناظر معاون هماهنگ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و سردار عباس بایرامی رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار شد.

قزوه: کنگره شعر دفاع مقدس فراگیر شود

علیرضا قزوه در این نشست به اهمیت گستردگی شعر مقاومت پرداخت و با بیان اینکه لازم است کنگره شعر دفاع مقدس فراگیر برگزار شود، گفت: موضوع مقاومت امروز گسترش یافته است و در فعالیت‌های فرهنگی نیز باید پا را فراتر از مرزها بگذاریم و از ظرفیت شاعران فارسی زبان منطقه در این راستا استفاده کنیم.

دبیر علمی «کنگره سراسری شعر دفاع مقدس» منصوب شد

وی با تاکید براینکه شعر مقاومت یک موضوع جذاب برای شاعران کشورهای مختلف است، به طرح پیشنهادی پرداخت و افزود: فکر می‌‌کنم اگر شاعران مختلفی از کشورهایی همچون عراق، سوریه، یمن، افغانستان، هند و آذربایجان به کنگره شعر دفاع مقدس دعوت شودند، باعث رونق این رویداد خواهد شد.

امیری‌اسفندقه: پرچم ادبیات و شعر در بین خانواده شهدا بلند است

در ادامه، مرتضی امیری‌اسفندقه پیشنهاد اضافه شدن بخش فرزندان شهدا را به کنگره شعر مطرح کرد و گفت: کنگره شعر دفاع مقدس زمینه‌ای فراهم کند تا فرزندان شهدا همانند پدرانشان در عرصه فرهنگ و هنر حماسه‌ساز باشند.

این شاعر مطرح با بیان اینکه انقلاب اسلامی طی 43 سال گذشته همواره در عرصه فرهنگ و هنر پیشتاز بوده است، افزود: شاعران زیادی وجود دارند که از خانواده شهدا و ایثارگران هستند و این نشان می‌دهد، پرچم شعر و ادبیات بلند است.

اسماعیلی: شاعران دفاع مقدس موضوعات استان‌ها را دنبال کنند

رضا اسماعیلی از شاعران مطرح دفاع مقدس نیز در بخش دیگری از این نشست به طرح چند پیشنهاد پرداخت و با تاکید براینکه شاعران پیشکسوت حق بزرگی برگردن شعر دفاع مقدس دارند، تاکید کرد: کنگره شعر دفاع مقدس باید یاد و خاطره شاعران پیشکسوت را زنده بدارد و هر دوره از چند تن از این شاعران تجلیل کند.

دبیر علمی «کنگره سراسری شعر دفاع مقدس» منصوب شد

وی این کنگره را فرصتی برای دیده شدن شاعران جوان دانست و افزود: بهتر است هرساله در هر استان که میزبان کنگره شعر دفاع مقدس است یک موضوع ویژه برای آن استان درنظر گرفته شود تا به موضوعات دفاع مقدس آن پرداخته شود.

مستشار‌نظامی: ظرفیت۳۸۰ محفل ادبی در اختیار کنگره شعر دفاع مقدس

نغمه مستشار‌نظامی نیز در ادامه به فعالیت۳۸۰ محفل ادبی در دفاتر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ۳۱ استان اشاره کرد و گفت: نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور یک ظرفیت بزرگ است؛ این ظرفیت در زمینه پویش‌های شعرخوانی و معرفی کتاب و همچنین شعرخوانی درخصوص مادران شهدا امکان همکاری با این کنگره را دارد.

اکرامی‌فر: انعکاس زنان در شعر دفاع مقدس کم‌رنگ است

محمود اکرامی‌فر در ادامه به اهمیت انعکاس رسانه‌ای کنگره شعر دفاع مقدس در رسانه‌های مختلف اشاره کرد و با تاکید براینکه همواره صلح بهتر از جنگ بوده است، اظهار داشت: پیشنهاد می‌کنم کنگره امسال بخشی در رابطه با صلح داشته باشد تا به این موضوع نیز پرداخته شود.

دبیر علمی «کنگره سراسری شعر دفاع مقدس» منصوب شد

وی همچنین به نقش کم‌رنگ شاعران زن در شعر دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: زنان در جنگ نقش محوری و برجسته داشته‌اند که اخیرا شاهد کتاب‌های مختلفی در این زمینه بوده‌ایم اما متاسفانه در شعر دفاع مقدس انعکاس کمتری داشته است که باید در این خصوص نگاه وِیژه داشته باشیم.

دبیر علمی «کنگره سراسری شعر دفاع مقدس» منصوب شد

در بخش پایانی این نشست هم‌اندیشی از پوستر بیست‌وچهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس رونمایی شد و طی احکامی از سوی سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، حجت‌الاسلام محمدحسین انصاری‌نژاد به‌عنوان دبیر علمی و سیدرضا میربابا به‌عنوان دبیر اجرایی بیست‌وچهارمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس منصوب شدند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار