رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مطرح کرد؛

لزوم راه‌اندازی شعب قضایی ویژه حمایت از خانواده معظم شهدا و ایثارگران

قاضی‌زاده هاشمی در مراسم تکریم خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران دستگاه قضایی، با اشاره به موافقت رئیس قوه قضاییه با ایجاد شعب قضایی ویژه برای حمایت از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران، خواستار شکل‌گیری هرچه سریع‌تر این شعب در سراسر کشور شد.
کد خبر: ۵۳۰۶۲۱
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۶ - 25June 2022

شعب قضایی ویژه حمایت از خانواده معظم شهدا و ایثارگران هر چه سریعتر راه‌اندازی شود/ دستگاه‌های مستنکف از اجرای قانون تبدیل وضعیت ایثارگران به قوه قضائیه ارجاع می‌شوندبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در مراسم تکریم خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران دستگاه قضایی که با حضور حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدا، به ویژه شهدای قوه قضاییه اظهار داشت: در زمان دفاع مقدس والدین، همسران و فرزندان شهدا این عزیزان را بدرقه می‌کردند و عزیز خود را به خداوند هدیه کرده بودند. امروز میدان نبرد ما با دشمنان در بخش‌های اقتصادی و فرهنگی ادامه دارد. مقام معظم رهبری می‌فرمایند که از خانواده شهدا و ایثارگران به عنوان طلاییه داران ایثار و شهادت انتظار می‌رود در این مسیر هم در خط اول باشند. ما هم وظیفه داریم از حرمت خانواده شهدا و ایثارگران دفاع کنیم.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: مشکلات زیادی وجود دارد باید بررسی کرد که چه خدماتی به خانواده ایثارگران ارائه شده است؟ و آیا قوانین تصویب شده برای جامعه ایثار و شهادت کشور اجرا شده است؟ همه دستگاه‌ها از جمله بنیاد شهید و امور ایثارگران و قوه قضاییه خدماتی به ایثارگران ارائه کرده‌اند و جا دارد از تمام تلاش‌ها به عنوان خادم ایثارگران تشکر و قدردانی کنم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به روند ارائه خدمات به جامعه ایثارگری گفت: امسال با تلاش بنیاد شهید و امور ایثارگران، دولت محترم و مجلس سعی شد مستمری والدین شهدا به ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کند، اما افزایش تورم مانع شد که این تلاش‌ها دیده شود. وظیفه قانونی داریم که هزینه درمانی ایثارگران را بدهیم، ولی برای تأمین اعتبارات با مشکل مواجه هستیم. هزینه سرانه درمان ایثارگران به ازای هر نفر ۱۶۴ هزار تومان بود که به ۳۵۰ هزار تومان افزایش یافت یعنی نزدیک دوبرابر شد، اما این هزینه باید حداقل ۴۵۰ هزار تومان باشد.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: بودجه امسال بنیاد شهید و امور ایثارگران بیشترین افزایش را در طول انقلاب داشت و این بودجه از ۳۱ هزار میلیارد تومان به ۷۸ هزار میلیارد تومان رسید. در مورد قوانین مصوب شده برای ایثارگران باید گفت که تنها حدود ۲۰ درصد قوانین به طور کامل اجرا شده است و در برخی سال‌ها مواردی هدیه ازدواج به دلیل کمبود اعتبار به ایثارگران پرداخت نشده است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: بنیاد شهید و امور ایثارگران سازمانی خدماتی، معاضدتی و راهبردی است و هم اکنون فاصله زیادی با مأموریت خود دارد که امام (ره) و مقام معظم رهبری تعیین کرده‌اند. در مورد قانون تبدیل وضعیت ایثارگران تلاش می‌کنیم مشکلات ایثارگران را معاضدت کنیم و مواردی که دستگاه‌ها از اجرای این قانون استنکاف می‌کنند را به سازمان‌هایی مثل قوه قضاییه و دیوان عدالت اداری ارجاع کرده و آن را به نتیجه برسانیم. برخی دستگاه‌ها به دلیل اینکه منابع مالی کافی ندارند در برابر این قانون مقاومت می‌کنند و از رئیس قوه قضاییه خواهش کردم که در دادگستری و دیوان عدالت اداری دوستان را مأمور به رسیدگی کنند.

معاون رئیس جمهور با اشاره به تکلیف قانون برنامه ششم توسعه در مورد فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد، ادامه داد: طبق قانون باید همه فرزندان شهدا و جانبازان ۷۰ درصد در دولت استخدام شوند که این قانون شامل ۳۳ هزار نفر می‌شود که حدود ۷ هزار نفر از آن‌ها تاکنون تعیین تکلیف شده‌اند. برای دیگر فرزندان ایثارگران سهمیه‌ای در نظر گرفته شده است که از طریق آزمون به آن‌ها داده می‌شود. همچنین توافق‌هایی با سازمان اداری استخدامی کشور انجام شده است که بر اساس توانایی‌ها شغل مناسب برای این عزیزان در نظر گرفته شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطرنشان کرد: خانواده شهدا و ایثارگران ما صبور، شکور و همراه این انقلاب هستند و برخی خانواده‌های شهدا با وجود مشکلات اجازه نمی‌دهند که بنیاد به آن‌ها کمک کنند.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با انتقاد از وضعیت حجاب و عفاف خاطرنشان کرد: در یکی از دیدار‌ها با خانواده ایثارگران که مشکلات خود را مطرح می‌کنند مادر یکی از شهدا از وضعیت حجاب و عفاف در کشور گلایه داشت و خواستار رسیدگی به موضوع حجاب و عفاف در کشور و به ویژه در شهر تهران بود.

معاون رئیس جمهور با تأکید بر حمایت قضایی از ایثارگران و نقش قوه قضاییه در این خصوص، گفت: حمایت قضایی از ایثارگران با ایجاد شعب و مجتمع‌های قضایی ویژه در شهر‌های بزرگ باید گسترش پیدا کند. مدیران قوه قضاییه جزو بهترین ایثارگران هستند و باید از ایثارگران قوه قضاییه و مراجعان ایثارگر قوه قضاییه به صورت سازماندهی شده حمایت شود.

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به موافقت رئیس قوه قضاییه با ایجاد شعب قضایی ویژه برای خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران، خواستار شکل‌گیری هرچه سریع‌تر این شعب در سراسر کشور به ویژه شهر‌های بزرگ شد.

در این جلسه تعدادی از جانبازان، ایثارگران و همچنین خانواده معظم شهدای دستگاه قضا به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات خود در حوزه‌های مختلف پرداختند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها