یادداشت/ محمود کبیری یگانه

«منطقه‌گرایی» یکی از رویکرد‌های مهم سیاست خارجی دولت

اقدام هوشمندانه ایران در تغییر محل مذاکرات این پیام را مخابره می‌کند که جامعه جهانی محدود به آمریکا و کشور‌های غربی نیست و سایر کشور‌ها نیز می‌توانند در فرایند جهانی شدن و شکل گیری نظم جهانی سهیم باشند.
کد خبر: ۵۳۰۸۷۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۵ - 27June 2022

مذاکرات هسته‌ای ایرانگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_ محمودرضا کبیری‌یگانه؛ مذاکرات هسته‌ای ایران و کشور‌های غربی درباره پرونده هسته‌ای ایران به یکی از پیچیده‌ترین و طولانی‌ترین پرونده‌های بین المللی تبدیل شده است.

بعد از بدعهدی ترامپ و خروج آمریکا از توافق هسته ای، دولت بایدن و اروپایی‌ها به دنبال احیای توافق هسته‌ای بوده اند، اما زیاده خواهی و فرصت طلبی آن‌ها با مقاومت سازنده دولت ایران روبرو بوده است.

دولت رئیسی از همان ابتدا نشان داد راه برای مذاکره برای احیای توافق هسته‌ای را باز گذاشته، اما در این میان بر اساس قاعده عزت، حکمت، مصلحت رفتار خواهد کرد؛ از این رو در چند ماه گذشته شاهد فراز و نشیب‌هایی در مسیر مذاکرات بوده‌ایم.

هرچه طرف‌های غربی بر مواضع ظالمانه خود اصرار کردند، ایران هم محدودیت‌هایی را برای نظارت آژانس اعمال کرد. در چند روز گذشته و با حضور مقامات غربی در تهران و رد و بدل شدن پیام‌های جدید، فضای مذاکرات مثبت‌تر از گذشته شده است، اما انتقال محل مذاکرات از وین به یکی از کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس، جدیدترین خبری بود که این روز‌ها اعلام شده است.

یکی از رویکرد‌های مهم سیاست خارجی دولت رئیسی، منطقه‌گرایی بوده که در این موضوع نمایان شده است، پیش از این مذاکرات در وین و با محوریت کشور‌های غربی برگزار می‌شد و حضور ایران در وین به نوعی باعث اعتباربخشی به کشور‌های غربی می‌شد، با تصمیم اخیر بخشی از نگرانی و دغدغه همسایگان ایران نیز بابت مذاکرات هسته‌ای از لحاظ روانی نیز رفع می‌شود و ایران این حسن نیت را ثابت می‌کند که در تقویت روابط منطقه‌ای خود استوار است، تغییر محل مذاکرات گرچه تاثیر مستقیم در مواضع دو طرف ندارد، اما از لحاظ پرستیژ بین المللی حاکی از اعمال نظر ایران در مذاکرات است و تیم مذاکره کننده ایران را در موضع برتر قرار می‌دهد.

اقدام هوشمندانه ایران در تغییر محل مذاکرات این پیام را نیز مخابره می‌کند که جامعه جهانی محدود به آمریکا و کشور‌های غربی نیست و سایر کشور‌ها نیز می‌توانند در فرایند جهانی شدن و شکل گیری نظم جهانی سهیم باشند؛ از سویی کشور‌هایی که در طی این سال‌ها در اعمال و تداوم تحریم‌های ظالمانه آمریکا را همراهی کرده اند نمی‌توانند میزبانی مذاکرات را بر عهده بگیرند و میزبانی یک کشور مسلمان با اشتراکات فرهنگی نسبت به میزبانی شکور‌های غربی برای افکار عمومی ایران نیز قابل قبول‌تر است.

نکته مهم دیگر از فضای چند هفته اخیر مذاکرات این است که ایران هرگاه بر مواضع اصولی خود اصرار ورزیده و حاضر به عقب نشینی نشده، کشور‌های غربی برخلاف ادعا‌های خود نه تنها میز مذاکرات را ترک نکرده اند بلکه اصرار بیشتری به توافق نشان داده اند، چراکه غربی‌ها نیز این واقعیت را پذیرفته اند که جمهوری اسلامی ایران به رغم همه سختی‌ها و مشقت‌های دوران ظالمانه تحریم، با مقاومت و ایستادگی مردم، از تحریم‌ها عبور کرده و ایران را کشوری می‌دانند که با تحریم از حق خود کوتاه نخواهد آمد، از اینرو گرچه برخی تبعات اقتصادی و معیشتی در این روز‌ها مردم را نگران کرده باشد، اما اگر از دریچه منافع ملی بلند مدت به این مذاکرات نگاه کنیم، قطعا با ایستادگی و مقاومت بیشتر، منافع بیشتری نیز عاید ایران خواهد شد.

همانطور که برخی این توهم را داشتند که کاهش دوربین‌های نظارتی آژانس از سوی ایران پس از تصویب قطعنامه در شورای حکام منجر به افزایش تنش‌ها و احتمالا جنگ و درگیری خواهد شد، اما امروز شاهد هستیم با وجود اقدام متقابل و منطقی ایران، کشور‌های غربی همچنان ادامه مذاکرات و توافق را بر تنش و درگیری ترجیح می‌دهند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار