رئیس‌جمهور:

تلاش دولت برای خنثی‌سازی تحریم‌ها/ همه باید از حقوق مناسب برخوردار باشند و دولت هم پرهزینه نباشد

حجت‌الاسلام رئیسی با تاکید بر تلاش دولت برای خنثی‌سازی تحریم‌ها گفت:حقوق همه اقشار مورد توجه دولت است. همه باید از حقوق مناسب برخوردار باشند و دولت هم پرهزینه نباشد. رفع مشکل همه اقشار مورد توجه دولت است.
کد خبر: ۵۳۰۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱ - 25June 2022

تلاش دولت برای خنثی‌سازی تحریم‌ها/ همه باید از حقوق مناسب برخوردار باشند و دولت هم پرهزینه نباشدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «سید ابراهیم رئیسی» رییس‌جمهور شامگاه امروز (شنبه) در ششمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، اظهار داشت: گفت‌وگوی مردم برای دولت مغتنمی است و فرصت خوبی است که تمام مدیران دولت با مردم ارتباط داشته باشند و بنده حتی در قوه قضاییه حضور داشتم ارتباط با مردم را داشتم، زیرا این ارتباط با مردم فی نفسه خوب است، چون شنیدن کی بود مانند دیدن و وقتی دربین مردم حضور پیدا می‌کنم تمام مشکلات مردم شنیده می‌شود.

وی افزود: بنده در جلسات دولت همواره تأکید داشتم که ارتباط با مردم حفظ شود و از مدیران استانی هم درخواست کردم که این مورد را در استان‌ها انجام دهند.

رییس‌جمهور با اشاره به هدفمندسازی یارانه‌ها، گفت: در زمان شروع دولت سیزدهم در بودجه ۱۴۰۰ مبلغی با عنوان ارز ترجیحی وجود نداشت، زیرا در دولت قبل مصرف شده بود و وقتی از مجلس اصلاح ارز ترجیحی را درخواست کردیم، متاسفانه مجلس به فوریت آن رای نداد، در حالی که می‌بایست باید از همان روز اتفاق می‌افتاد، اما شرایط و زیرساخت‌ها خوب نبود از این رو با اجازه از رهبر معظم انقلاب اسلامی هفت ماه را گذراندیم.

رییسی تصریح کرد: ارز ترجیحی به دست مردم نمی‌رسید، بلکه در دستان رانت خواران بود، همچنین این ارز باید در تولید صرف می‌شد، اما صرف واردات کالا‌ها به کشور می‌شد، ولی این کالا‌ها با قیمت مناسب به دست مصرف کننده نمی‌رسید.

* جهان با تورم بی‌سابقه دست و پنجه نرم می‌کنند

وی در ادامه اظهار داشت: ۶۵ درصد افزایش قیمت کالا‌های اساسی را در کشور داریم؛ این موضوع برای قبل از جنگ اوکراین بود و امروز کشور‌های جهان با تورمی دست و پنجه می‌کنند که بی سابقه است و جنگ اوکراین این موضوع را حادتر کرد و همچنین امنیت غذایی را به مخاطره انداخته است.

* یارانه و کالا‌های اساسی کشور ارزان به‌دست مردم کشور‌های همسایه می‌رسید

رییس جمهور تاکید کرد: گزارش‌هایی به ما می‌رسید که قاچاق کالا‌های اساسی به کشور‌های منطقه وجود داشت و باعث می‌شد یارانه و کالا‌های اساسی کشور ارزان به دست مردم کشور‌های همسایه می‌رسید که این مورد اشتباه بود، زیرا یارانه مردم به بیرون کشور می‌رفت.

* جهان با مسئله سوخت مواجه است، اما ایران مشکل سوخت ندارد

رییس‌جمهور با بیان اینکه تورم اکنون، تورم جهانی است، بیان داشت: اکنون جهان با مسئله سوخت و هم کالا‌های اساسی مواجه است که به لطف خدا ایران مشکل سوخت ندارد، زیرا در کشور‌های مختلف قیمت سوخت تا چهار برابر افزایش داشته است، ولی اکنون در سوخت و کالا‌های اساسی مشکل نداشته و نداریم.

رییسی افزود: ما دولت را زمانی تحویل گرفتیم که با تورم ۶۰ درصدی مواجه بودیم؛ همچنین با کسری ۴۸۰ هزار میلیاردی بودجه مواجه و شاهد رشد پولی بودیم و اگر این موارد ادامه پیدا می‌کرد شاهد یک تورم سنگین در کشور بودیم از این رو می‌بایست دست به اصلاحات اقتصادی می‌زدیم.

* این اصلاحات اقتصادی سالیان گذشته اتفاق می‌افتاد که نیفتاد

وی تصریح کرد: برای این اتفاق می‌بایست یک اقناع عمومی و اجماع نخبگانی ایجاد می‌شد، زیرا باید این اصلاحات اقتصادی سالیان گذشته اتفاق می‌افتاد که نیفتاد و اکنون اگر انجام نمی‌دادیم سال‌های بعد هزینه بر بود از این رو با کمک مجلس دست به این اصلاحات زدیم.

رییسی تاکید کرد: بنده از مردم تشکر لازم را دارم که با دولت همراهی کردند و نقشه‌های دشمنانی که خواب‌های برای کشور دیدند را نقشه بر آب کردند و همچنین دولت سعی کرد که شرایط را حفظ کند که اولین اقدام عدم استقراض از بانک مرکزی بود و دولت بر هزینه‌ها کنترل داشت که منجر به کاهش تورم در کشور شد.

رییس جمهور با تأکید بر جلوگیری از رشد پایه پولی و کنترل بازار توسط دولت گفت: اصلاحات اقتصادی شرایط خاص خود را دارد که باید این شرایط را بگذرانیم و آثار تورم فعلی بنا بر نقل اقتصاددانان از بین خواهد رفت.

* با پرداخت یارانه‌های کنونی از اصلاح ارز ترجیحی، هیچ پولی برای دولت باقی نمی‌ماند

رییسی با اشاره به اینکه بیان می‌شود دولت با اصلاح ارز ترجیحی قصد جبران کسری بودجه را داشته است، بیان داشت: با توجه به پرداخت یارانه‌های کنونی از این اصلاحات اقتصادی هیچ پولی برای دولت باقی نمی‌ماند؛ ما فقط در ۲۰ روز ۲۹ هزار میلیارد تومان بدهی اوراق دولت قبل را پرداخت کردیم؛ و همچنین ۴۰ درصد از فروش نفت را به صندوق توسعه ملی واریز می‌کند، چون ما قصد داریم با مردم شفاف باشیم.

وی افزود: در این دولت هم فروش نفت افزایش داشته و هم سعی شده که پول‌های صادرات نفت و غیر نفت به کشور بازگردد.

* قابل قبول نیست که در هر صنفی قیمت هوایی برای کالا‌ها درج شود

رییسی با اشاره به گرانی‌ها گفت: مثلا برای لبنیات باید دید که قیمت لبنیات قبل و بعد از اصلاحات اقتصادی چقدر بوده و کاملا مشخص شود و علت افزایش قیمت‌ها بازگو شود و تمام قیمت‌ها مقطوع شود و این مورد قابل قبول نیست که در هر صنفی قیمت هوایی برای کالا‌ها درج شود و باید قیمت‌ها و علت افزایش آن به مردم تبیین شود.

* با افزایش قیمت کالا یا خدماتی که هیچ ارتباطی با اصلاحات اقتصادی ندارد باید برخورد شود

وی ادامه داد: با افزایش قیمت کالا یا خدمتی که هیچ ارتباطی با اصلاحات اقتصادی ندارد باید برخورد شود و نهاد‌های نظارتی باید ورود مستقیم داشته باشند و با این تخلفات برخورد جدی داشته باشند.

رییس‌جمهور گفت: یکی از این اقدامات اصلاحات اقتصادی بر طرف کردن فقر مطلق است، زیرا افرادی در این کشور هستند که فقط با این یارانه ۴۵ هزار تومان زندگی می‌کنند و همچنین اقدام بعدی کاهش فاصله طبقانی در کشور است و اقدام بعدی که این اصلاحات با خود به همراه دارد سروسامان دادن به تولید کشور است و باید بخش خصوصی به بازار وارد شود و دولت فقط نظاره گر باشد و اگر این اصلاحات اقتصادی به درستی انجام شود در آینده شاهد رشد اقتصادی در کشور خواهیم بود.

رییسی با اشاره به معترضان عدم دریافت یارانه، گفت: دو میلیون و ۵۰۰ نفر اعتراض داشتند که مستحق دریافت یارانه هستند و اعتراض آن‌ها دریافت شده و مورد بررسی قرار گرفته شده است و همچنین افرادی بودن که قبل دریافت می‌کردند، اما اکنون قطع شده است و اعتراض آن‌ها بررسی شده است و سعی خواهد شد در سومین پرداخت یارانه‌ها تکلیف این افراد مشخص شود.

وی ادامه داد: تا کالابرگ الکترونیکی به درستی اجرا نشود پرداخت یارانه‌ها ادامه دار خواهد بود و همچنین دارو باید به سمت بیمه‌ها برود و دولت ارز ترجیحی آن را حذف نخواهد کرد و قاطعانه بیان میکنم که تا بیمه‌ها فعال نشوند و سازماندهی درست نشوند در تخصیص دارو پرداخت ارز ترجیحی ادامه خواهد داشت.

رییس‌جمهور افزود: در بحث نان افزایش قیمت نخواهیم داشت و اکنون به صورت آزمایشی یارانه نان در برخی استان‌ها در حال انجام است و به زودی بعد از رفع باگ‌ها این طرح به صورت رسمی در سراسر کشور اجرا خواهد شد و باز تاکید میکنم هیچ افزایش قیمتی در نان، دارو و بنزین نخواهیم داشت.

رییس‌جمهور با اشاره به مسئله افزایش اجاره‌بها در کشور گفت: می‌بایست در گذشته در کشور سالی یک میلیون مسکن ساخته می‌شد، اما متأسفانه این اقدام صورت نپذیرفت و اکنون با کسری ۷۰۰ واحد مواجه هستیم از این رو در زمان انتخابات بنده وعده ساخت چهار میلیون در طی چهار سال را دادم که اقدامات آن در حال انجام است تا بتوانیم تا پایان دولت این وعده عملیاتی شود؛ در آن زمان هم بیان میشد که چطور یک میلیون مسکن ساخته خواهد شد؟ اما انجام می‌شود و هم قانون کشور است.

رییسی در ادامه گفت‌وگو تلویزیونی خود با مردم تصریح کرد: باید قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی اجرایی و سامانه آن تکمیل شود که متاسفانه در سال‌های گذشته این عملیاتی نشده است و دولت و وزارت راه و شهرسازی در حال تکمیل و اجرایی این سامانه هستند و همچنین در نشست سران قوا مصوب شد که همچون دوران کرونا اجاره بها باید ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش داشته باشد و برای اجرا شدن آن نظارت‌ها باید قوی‌تر شود.

* دولت از خود شروع کرد تا خاموشی‌ها یا موارد دیگر نصیب مردم نشود

رییس‌جمهور با اشاره به مدیریت منابع کشور، بیان داشت: در ابتدای دولت سیزدهم هدف‌گذاری شد که مدیریت منابع از جمله آب، گاز و برق و ... انجام شود یعنی در گذشته شاهد خاموشی‌ها یا کمبود آب بودیم، اما با مدیریت انجام شده شاهد این اتفاق در زمان حال نیستیم، زیرا دولت از خود شروع کرد تا خاموشی‌ها یا موارد دیگر نصیب مردم نشود، اما باید این موضوع را دریابیم که ما با کمبود انرژی مواجه هستیم و باید اقدامات لازم در جهت افزایش آن انجام شود.

* از کشاورزان درخواست شده است که الگوی کشت خود را تغییر دهند

وی ادامه داد: از مردم هم درخواست داریم که مردم هم به دولت کمک کنند تا اتفاقات خوبی برای تامین انرژی بیفتد و مثلا در مسئله آب از کشاورزان درخواست شده است که الگوی کشت خود را تغییر دهند که این مورد نیز درحال اتفاق است.

رییس جمهور با بیان اینکه سیاست همسایگی جزو اولویت‌های دولت سیزدهم است، گفت: افزایش رشد تجاری کشور مثبت شده است؛ همچنین در بحث ترانزیت نیز اتفاقات مثبتی افتاده است و آورده بسیار خوبی برای ایران دارد و ارتباط‌های خوبی با اعضای شانگهای، اکو و بریکس ایجاد شده تا بتوانیم از ظرفیت‌های این کشور‌ها استفاده کنیم.

وی گفت: سه ماهه اول امسال ۲۰ درصد رشد اقتصادی داشتیم و در سفری به تاجیکستان داشتیم رشد تجارت ما با این کشور افزایش داشته است و علیرغم تهدید‌ها و تحریم ها، اما شاهد افزایش تجارت خارجی کشور هستیم.

* رفع تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم، اما دولت به‌دنبال خنثی‌سازی تحریم‌هاست

رییسی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای بیان داشت: ما رفع تحریم‌ها را دنبال خواهیم کرد و باید هر چه زودتر رفع شود؛ زیرا این تحریم‌ها ظالمانه است و باید طرف‌های مقابل به تعهدات خود باز کردند، اما دولت به دنبال خنثی سازی تحریم‌ها نیز است که با محوریت معاون اول رئیس جمهور در حال اتفاق افتادن است.

وی افزود: اما در مورد تصویب قطعنامه علیه ایران آن هم در زمان انجام مذاکرات به نظر ما مشکل ایجاد خواهد کرد، این در حالی است که ۱۵ بار آژانس انرژی اتمی اعلام کرده است که هیچ انحرافی در مسئله هسته‌ای ایران وجود ندارد، اما باز طرف‌های مقابل دست به اقداماتی می‌زنند که با صحبت هایشان همخوانی ندارد، ولی ما میز مذاکرات را رها نخواهیم کرد.

رییس‌جمهور تصریح کرد: گام‌هایی در جهت رشد اقتصادی انجام خواهد شد یعنی در سرمایه گذاری چه خارجی و چه داخلی اتفاقاتی در حال وقوع است؛ به‌عنوان مثال ۱۷ میلیارد دلار سرمایه گذاری خواهد شد همچنین شاهد ورود بانک‌ها به سرمایه گذاری‌ها به میدان نفتی آزادگان هستیم و بحث سوم سرمایه گذاری بخش خصوصی و نیز بحث چهارم ورود نهاد‌های انقلابی به سرمایه‌گذاری‌ها هستیم. همچنین در بحث سرمایه گذاری خارجی نیز کشور‌های دوست قرار است از ۱۰ میلیارد تا ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور انجام دهند.

* همه دستگاه‌ها موظفند قانون جوانی جمعیت را اجرا کنند

وی با اشاره به اجرای قانون جوانی جمعیت گفت: دستگاه‌های مختلف مسئولیت دارند. ستادی هم در دولت تشکیل شده است. در برخی موارد هم خودم شخصا دنبال می‌کنم. مسائل فرهنگی در افزایش جمعیت نقش زیادی دارد. فرهنگ ازدواج باید در جامعه رشد پیدا کند. همه دستگاه‌ها موظف هستند این قانون را اجرا کنند ما هم قانون را در همه ابعاد آن اجرا می‌کنیم.

* از شرایط پرداخت‌ها اطلاع دارم و دنبال رفع بی‌عدالتی هستم

رییسی در بخش دیگر از گفت‌وگو با اشاره به عادلانه سازی پرداخت حقوق و دستمزد، تصریح کرد: من تاکید به پرداخت عادلانه حقوق دارم. از شرایط پرداخت‌ها اطلاع دارم و دنبال رفع بی عدالتی هستم. دنبال عادلانه سازی حقوق کارکنان، کارگران و بازنشستگان هستیم، ولی توجه ما به حقوق همه است.

* همه باید از حقوق مناسب برخوردار باشند و دولت هم پرهزینه نباشد

وی افزود: این کار باید به نحوی انجام شود که هزینه‌های دولت افزایش نیابد، زیرا آثار تورمی در پی خواهد داشت. حقوق همه اقشار مورد توجه دولت است. همه باید از حقوق مناسب برخوردار باشند و دولت هم پرهزینه نباشد. رفع مشکل همه اقشار مورد توجه دولت است.

رییس جمهور در پایان گفت‌وگو تلویزیونی خود با مردم گفت: دولت از نقد رنجیده نمی‌شود. ما دولت صادق الوعد هستیم و انتقاد همراه با پیشنهاد را برای خود مغتنم می‌دانیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها