سخنگوی دولت:

استعفای عبدالملکی پذیرفته شد/ سرپرستی «زاهدی وفا» بر وزارت کار

بهادری جهرمی گفت: روز گذشته وزیر کار دومین بار متوالی استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهور کرد که دومین بار مورد موافقت رئیس جمهور قرار گرفت.
کد خبر: ۵۲۸۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶ - 14June 2022

سخنگوی دولت: دومین استعفای عبدالملکی مورد موافقت قرار گرفتبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت امروز سه‌شنبه (۲۴ خرداد) در نشست خبری، اظهار داشت: روز گذشته حجت‌الله عبدالملکی برای دومین بار استعفای خود را به رییس‌جمهور تقدیم کرد و استعفای ایشان با موافقت مواجه شد.

وی ادامه داد: از تلاش‌های مجاهدانه در دوران تصدی در وزارت کار که تلاش جهادی و شبانه‌روزی داشتند تشکر می‌کنیم و البته وی به همکاری با دولت ادامه خواهد داد و از دولت حذف نخواهد شد و به‌عنوان مشاور رییس‌جمهور از امروز کار خود را ادامه خواهد داد.

جهرمی افزود: محمدهادی زاهدی وفا از اساتید برجسته دانشگاه، به‌عنوان سرپرست جدید وزارت تعاون منصوب شد.

سخنگوی دولت در ادامه سخنان خود، در پاسخ به سؤالی در خصوص اقدامات دولت برای حل مشکلات بازنشستگان نیز گفت: تلاش دولت برای حل مسائل و مشکلات مردم و به‌ویژه اقشار کم‌درآمدتر است و اصلاحات اقتصادی برای حل همین تورم‌های سالیانه است که آثار آن را می‌بینیم. ممکن است مخالفت‌ها و یا اعتراض‌هایی وجود داشته باشد؛ برخی بازنشستگان طی روز‌های اخیر مکاتبه‌ای را با رییس‌جمهور داشتند و ایشان هم به‌طور دقیق موضوع را پیگیری کرده است؛ برخی شیوه‌ها برای انتقال مخالفت صحیح نیست و می‌خواهیم که از طریق قانونی انجام بگیرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: طبق دستور رییس‌جمهور، روز گذشته برخی نمایندگان بازنشستگان با معاون اول رییس‌جمهور و برخی دیگر از اعضای دولت و مقامات اجرایی جلسه‌ای بیش از ۳ ساعته داشتند تا بتواند برای کمک به جامعه بازنشستگان استفاده بشود و تدابیری اتخاذ شد و بنا شد کمیته‌ای استمرار این را دنبال کند.

بهادری‌جهرمی ادامه داد: در هر حوزه‌ای اگر مطالبه‌ای وجود دارد، از طریق قانونی پیگیری شود و رییس‌جمهور و این دولت اهل شنیدن سخن‌اند و شخص رییس‌جمهور سخن حق را دنبال می‌کند و این موضوع برای ما مهم است، یک نمونه این نیز، موضوع بازنشستگان است که با حضور نمایندگانی از این قشر، کار دنبال می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون گزارش آژانس و آخرین وضعیت مذاکرات و رفع تحریم‌ها خاطرنشان کرد: دولت از ابتدا اعلام کرده که امید ما به شرق و غرب کشور است و نسخه حل مسائل را در کشور می‌دانیم و خنثی‌سازی تحریم‌ها را دنبال می‌کنیم، در عین حال نیز، دولت میز مذاکره را ترک نکرده است. اقدامات مناسبی در ماه‌های اخیر برای خنثی‌سازی تحریم‌ها رخ داده است و نمونه‌های آن نیز وجود دارد، کنار این مسیر، مذاکره برای رفع تحریم‌های غیرقانونی هم دنبال می‌شود و گزارش آژانس ارتباطی به مذاکرات ندارد و این مطالب بر مذاکرات تأثیر نمی‌گذارد.

سخنگوی دولت هم‌چنین در پاسخ به سؤالی درباره حادثه قطار یزد ـ مشهد گفت: گزارش کارشناسی داده شد که تخطی لوکوموتیوران از سرعت مجاز و هم‌چنین انسداد مسیر عنوان شد و دولت پیگیر مسئله است و به مسئله رسیدگی خواهد شد. درباره متروپل هم اقدامات کارشناسی انجام شده و گزارش‌ها به دستگاه قضایی ارائه شده است و این دستگاه اقدامات لازمه را انجام خواهد داد.

بهادری جهرمی درباره برنامه دولت برای جلوگیری از قطع برق و برخی خاموشی‌های بدون برنامه‌ریزی گفت: دولت با سرعت زیادی روند تولید برق را در دستورکار خود قرار داده است و توسعه‌های مناسب را انجام داده‌ایم؛ کنار توسعه توان تولیدی برق که انجام می‌گیرد و حمایت از بخش‌های خصوصی در تأمین برق، دولت برنامه‌ای را برای مدیریت مصرف برق در دستورکار قرار داد و نتیجه این بود که علی‌رغم اینکه مصرف برق به اوج خود رسید، شاهد قطعی برق خانگی نبودیم. دولت سعی کرد از ادارات خود شروع کند یعنی چراغ ادارات را خاموش کنیم تا شاهد خاموشی چراغ‌های خانه‌های مردم نباشیم، با ادامه این روند و با همراهی مؤثرتر مردم در این زمینه، می‌توانیم بیشتر موفق باشیم.

وی درباره انتشار برخی اخبار در جامعه مبنی بر گرانی بنزین و هم‌چنین جمع‌آوری کارت‌های جایگاه‌داران، تصریح کرد: تقریباً هر دو روز یک‌بار شایعه گرانی بنزین را تکذیب می‌کنیم؛ مردم این دولت را شناخته‌اند و می‌دانند که دولت اگر برنامه‌ای داشته باشد پیش از اجرا، آن را اطلاع‌رسانی خواهد کرد. مکرراً عرض می‌کنیم که دولت هیچ برنامه‌ای برای تغییر قیمت بنزین ندارد و موضوعی هم در دولت برای حذف کارت سوخت وجود ندارد. اجرای آزمایشی تخصیص بنزین در کیش و قشم انجام گرفته و بنزین آن‌جا هم گران نشده است و حتی این نحوه تخصیص هم قرار نیست در کل کشور اجرا بشود.

بهادری‌جهرمی درباره رفت و آمد‌های دیپلماتیک به تهران عنوان کرد: امشب میزبان رئیس جمهور ترکمنستان خواهیم بود و هفته آینده رئیس جمهور قزاقستان به تهران خواهد آمد؛ همه این رفت‌وآمد‌ها در راستای تعاملات دیپلماسی و توسعه روابط با کشور‌های دوست خواهد بود. دولت در پی بهره‌برداری از بازار‌هایی است که تاکنون کمتر به آن‌ها توجه شده و بازار‌های هدف منطقه‌ای و بازار‌هایی که دسترسی به آن‌ها سهولت دارد، در اولویت هستند.

سخنگوی دولت درباره قطعنامه در شورای حکام و تاثیر آن بر مذاکرات خاطر نشان کرد: قطعنامه‌های سیاسی شورای حکام برای مردم ما تازگی ندارد و در سال ۱۳۹۹ هم شاهد آن بودیم. انتظار می‌رود یک نهاد بین‌المللی استقلال خود را حفظ کند و بعد از سفر مدیر کل آژانس به رژیمی که ناقض همه حقوق بین‌الملل است، انتظار می‌رود که چنین قطعنامه‌ای صادر نشود و متولیان نهاد‌های بین‌المللی استقلال این نهاد‌ها را حفظ کنند و متاسفانه رخ نداده است. جمهوری اسلامی ایران یکی از شفاف‌ترین کشور‌ها در فعالیت‌های هسته‌ای است و اقدامات داوطلبانه از روی حسن نیت ایران اقتضای نوع مواجهه متفاوت می‌داشت. اعلام کنیم که مذاکرات روند خود را دارد و در جریان است و ارتباطی به قطعنامه آژانس ندارد و ایران عزت‌مندانه با رعایت حکمت و مصلحت در میز مذاکره بوده و ما سخنان بر حقی داریم که و انتظار می‌رود که سخنان حق ما شنیده بشود.

بهادری‌جهرمی در ادامه این نشست خبری درباره آخرین خبر از کالابرگ الکترونیکی و پرداخت یارانه‌های نقدی، عنوان کرد: تا زمانی که زیرساخت لازم برای اجرای مناسب موضوع کالابرگ الکترونیکی فراهم بشود، پرداخت یارانه‌ها ادامه خواهد داشت و جای نگرانی نیست.

وی درباره چگونگی ارائه کالابرگ الکترونیکی اطهار داشت: کالابرگ الکترونیکی همان عابربانک‌هایی است که مردم دارند و برای دریافت آن نباید ثبت‌نامی انجام بدهند و یک قابلیت نرم‌افزاری است که برای همه مردم فعال خواهد شد. این مسأله نیاز به زیرساخت‌های فنی و فیزیکی در محل فروش دارد و در برخی استان‌ها در مراکز فروش نان انجام گرفته و در نیمی از کشور این دستگاه‌ها توزیع شده است و پیش بینی می‌شود طبق زمان‌بندی به تمامی استان‌ها در حوزه نان توزیع شود. با این زیرساخت، هیچ افزایش قیمتی نخواهد داشت و در این طرح آزمایشی، این دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخنگوی دولت افزود: زمانی که این دستگاه‌ها در سراسر کشور توزیع شود و مطمئن بشویم دقیق اجرا می‌شود و در نحوه اجرا نیز، افزایش قیمت نخواهد داشت و این برای نان است. هم‌زمان زیرساخت‌هایی برای دیگر کالا را بررسی می‌کنیم و این زیرساخت‌ها برای کالا‌هایی است که ارز ترجیحی دریافت می‌کردند و وقتی هم که فعال بشود، اضافه پرداختی از جیب مردم انجام نخواهد گرفت.

بهادری‌جهرمی هم‌چنین درباره دهک‌بندی پرداخت یارانه‌ها، عنوان کرد: درخصوص یارانه‌ها تنها یک دهک، یعنی ۱۰ درصد مرفه جامعه باید از دریافت یارانه حذف بشوند؛ طبیعتا به‌دلیل ضعف در شفافیت اطلاعات اقتصادی خانوار‌ها بعضا دهک‌بندی‌ها به اشتباه حذف شدند که حق اعتراض در نظر گرفته شده است. بیش از ۴.۵ میلیون نفر ثبت اعتراض داشته‌اند و در کنار آنان نیز برخی افراد بودند که در دولت‌های گذشته امکان ثبت‌نام برای آن‌ها فراهم نشده بود که این کار هم صورت گرفت و درگاه ثبت‌نام راه‌اندازی شد.

وی درباره اقدامات دولت برای کنترل بازار مسکن گفت: رئیس جمهور به وزرای راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت برای مدیریت بازار و ارائه راهکار در جهت نظارت موثرتر و کنترل بازار دستور دادند و این وزرا نیز راهکار‌هایی ارائه کردند و طرحی هم اخیرا آماده شده است. پیش از این موضوع در ستاد تنظیم بازار مطرح شده و طرح‌هایی آماده شده، اما مجددا یک طرحی آماده شده که در حال بررسی برای تقویت نظارت‌ها در دستورکار دولت است.

سخنگوی دولت ادامه داد: شهرداری تهران در حوزه شهر تهران فعال شده و همکاری‌ها را با وزارت راه و شهرسازی تقویت کردند و با همکاری مشترک شهرداری تهران با دولت منجر به کم شدن فشار بر روی مردم شود به ویژه مستأجران تهرانی شود. پیش از این مواردی همچون تسهیلات بانکی به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده و در اختیار بانک‌ها قرار گرفته شده است و مستأجران می‌توانند از این استفاده کنند. ضمنا مقرر شد نظارت‌هایی بر بنگاه‌های املاک به‌منظور جلوگیری از افزایش بی‌رویه اجاره‌بها در نظام‌مندتر کردن این موضوع در دستورکار دولت قرار بگیرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی بر دریافت نامه از رئیس جمهور آمریکا گفت: نامه‌ای از سوی رییس‌جمهور آمریکا ارسال و دریافت نشده، ولی پیام‌های متعددی ارسال می‌شود؛ آن‌ها تقاضای مذاکراتی دارند و پاسخ ایران همیشه روشن بوده و آنچه مهم است ارسال پیغام نیست بلکه اقدام عملی برای بازگشت به تعهدات و رفع تحریم‌های غیرقانونی است.

بهادری هم‌چنین در پاسخ به سؤالی درباره گشت ارشاد مدیران بیان کرد: منظور رئیس جمهور از راه‌اندازی گشت ارشاد مدیران، برخورد با فساد و تخلفات احتمالی مدیران در همه سطوح است و بازرسی‌های مستمر از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها صورت می‌گیرد و هشدار‌هایی در خصوص برخی انتصابات و عملکرد برخی مدیران نیز داده شده است. دولت مردمی هیچ‌گونه مماشاتی با تخلفات نخواهد داشت و ما موضوع ارزیابی مدیریتی و عملکرد اعضای دولت را پیگیری و دنبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره گلایه برخی اصناف نسبت به مقررات جدید مالیاتی، اظهار داشت: قانون‌گذار در قانون بودجه تکلیفی به دولت داشته که از تراکنش‌های مربوط دستگاه‌های کارتخوان مالیات اخذ شود و دولت مکلف بوده تراکنش‌های دستگاه کارتخوان را مورد توجه قرار دهد. مبنای دولت در بررسی، همکاری و همیاری با مجموعه اصناف و بازاریان است؛ تا به امروز حدود یک میلیون نفر مشمول مالیات بوده‌اند که قریب ۵۵۰ هزار نفر از آن‌ها مالیات صفر برایشان لحاظ شده است.

سخنگوی دولت افزود: از همین یک میلیون نفر بیش از ۱۰۰ هزار واحد صنفی مالیات‌شان زیر ۵ میلیون و حدود ۳۰ هزار واحد نیز بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان در سال بوده است. رئیس جمهور به سازمان مالیاتی تأکید کردند که بنای کار باید اعتماد به کسبه عزیز و اصناف باشد و ملاک و معیار خوداظهاری مؤدیان است؛ مگر آن‌که دلایل متقنی برای رد آن وجود داشته باشد.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به سوالی درخصوص لایحه استفاده از سلاح که در دولت قبل به مجلس داده بود و اظهارنظر‌هایی مبنی بر اینکه در لایحه جدید استفاده از سلاح برای همه مأموران مسلح در موارد ضروری مجاز شمرده شده است، عنوان کرد: درخصوص آن‌چه رسانه‌ها در این‌زمینه اعلام کردند تا جایی که می‌دانم در متن لایحه وجود نداشته و این موضوع در صلاحیت نمایندگان مجلس است و دولت در خصوص این لایحه اظهار نظری نداشته است.

وی هم‌چنین درباره فروش نفت خاطرنشان کرد: سیاست ایران در حوزه فروش نفت و میعانات، بازاریابی فعال است و امروز نیز به مقدار قابل توجهی نفت فروخته می‌شود و ارز حاصل از آن هم به کشور باز می‌گردد. به همین دلیل است که در سامانه نیما می‌بینید که همیشه عرضه ارز بیشتر از تقاضاست.

سخنگوی دولت ادامه داد: البته با توجه به اینکه ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم و برخلاف قانون برخی از کشور‌ها با تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه جنگ تمام عیاری را علیه مردم کشور ما آغاز کرده‌اند، طبیعتا جمهوری اسلامی ایران از هر ابزاری برای موفقیت و پیروزی در این جنگ اقتصادی استفاده می‌کند. در این مسیر موفقیت‌هایی هم وجود داشته و مسیر را بسیار مثبت و رو به جلو می‌بینیم و همین توافقی که با ونزوئلا در حوزه نفت اتفاق افتاد، یک نوآوری در فروش نفت به این شیوه جدید و توسعه فرآورده‌ها در خارج بود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها