به روز شده در: ۱۵ مهر ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۵
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران خبر داد؛
خندانی با اشاره به راه‌اندازی سامانه «سند من» گفت: این سامانه امکان تنظیم سند بدون حضور در دفتر اسناد رسمی را فراهم کرده و فرد متقاضی فقط در مرحله پایانی برای اخذ امضا و اثر انگشت به دفترخانه مراجعه می‌کنند.
کد خبر: ۵۳۰۹۳۰
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹ - 26June 2022

عضویت ایران در اتحادیه جهانی کانون‌های سردفتران/ راه‌اندازی سامانه «سند من» برای ارائه خدمات غیرحضوریبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، علی خندانی رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ظهر امروز (یکشنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه شعار رئیس دستگاه قضا تحول و ایجاد تعالی در دستگاه قضا با محوریت فناوری بوده است، اظهار داشت: در کانون سردفتران و دفتریاران نیز در حوزه هوشمندسازی اقدامات خوبی انجام شده و در روز گذشته سامانه سند من برای ارائه خدمات هر چه بهتر به اربار رجوع رونمایی شد.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ادامه داد: با راه‌اندازی این سامانه دیگر نیاز نیست شخص چندین بار به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کند و تنها برای امضا و اثر انگشت به دفاتر مراجعه خواهند کرد.

خندانی خاطرنشان کرد: افراد می‌توانند با مکان‌یابی در سامانه سند من نزدیکترین دفتر را انتخاب و پس از صحت سنجی امکان تنظیم سند ایجاد خواهد شد؛ پس از تایید تنظیم سند توسط دفتر اسناد رسمی شخص با اسکن مدارک یا ارسال عکس مدارک به دفتر مدنظر پس از استعلامات توسط دفتر از مراجع مختلف و تاییدیه آن‌ها سند تنظیم خواهد شد.

وی درباره ویزگی‌های این سامانه گفت: راه‌اندازی این سامانه باعث کاهش سفر‌های بین شهری و صرفه جویی در زمان، کاهش سوخت و ... می‌شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به اسکن دفاتر اسناد رسمی گفت: یکی از مشکلاتی که مراجع نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور و کمیسیون اصل ۹۰ حساسیت داشتند که با هماهنگی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، کانون‌های سردفتران و دفتریاران استان‌ها از پنج ماه قبل فرایند اسکن دفاتر آغاز شده و تا پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید.

خندانی افزود: تاکنون در شش استان همه دفاتر اسناد رسمی اسکن شده و در بقیه استان‌ها هم ۶۰ تا ۷۰ درصد از دفاتر اسکن شده است و این اقدام از بسیاری خطرات ناشی از سرقت، آتش‌سوزی و حوادث دیگر همچنین تخلفات و جعل پیشگیری می‌کند و از آسیب‌ها به اسناد جلوگیری می شود.

وی درباره عضویت کانون سردفتران و دفتریاران در اتحادیه جهانی سردفتران گفت: ۱۴۵ کشور در این اتحادیه جهانی عضویت دارند و قرار است در آبان سال جاری ایران هم به این اتحادیه بپیوندد و از جمله مزایای آن تسهیلات در امور ثبتی اتباع کشورهای عضو این اتحادیه است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران با اشاره به درخواست بازنشستگی حدود ۴۰۰ سردفتر در دو ماه اخیر گفت: به دلیل تغییر قانون و اجرای قانون فضای کسب و کار و مهلت تعیین شده، برخی همکاران ما درخواست بازنشستگی و اعمال ماده ۶۹ مبنی بر اعطای امتیاز سردفتری خود به فرد دیگر را داشتند که حدود ۲۴۰ مورد انجام و مابقی در حال بررسی است.

وی افزود: برخی تصورات نادرست درباره واگذاری امتیاز سردفتری در جامعه وجود دارد اما در عمل کسانی که به آنها امتیاز سردفتری واگذار می شود همه مراحل اخذ این امتیاز را حتی با سختگیری بیشتری طی می‌کنند و فقط در آزمون اولیه شرکت نکرده‌اند.

خندانی درباره برون‌سپاری امور ثبتی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهارداشت: ۸۰ درصد از فرایند ثبت شرکت‌ها قرار است در دفاتر اسناد رسمی انجام شود که دستورالعمل و آیین‌نامه آن تدوین و تعرفه‌ها نیز تعیین شده است.

وی ادامه داد: در حیطه مالکیت معنوی، پیشتر استان‌ها نقشی در اجرای آن نداشتند اما اکنون متقاضیان ثبت مالکیت معنوی می‌توانند به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران درباره تنظیم اسناد ایرانیان خارج از کشور گفت: اسناد وکالتی برای ایرانیان خارج از کشور انجام می‌شود و ثبت سند قطعی در خارج از کشور ممکن نیست.

خندانی اظهارداشت: اسناد وکالتی فقط در کنسولگری ها قابلیت تنظیم دارد و البته این موضوع مشکلات عدیده ای برای هموطنان ایجاد کرده است زیرا در هر شهر کنسولگری وجود ندارد و ممکن است موجب تحمیل هزینه‌های گزاف به هموطنان خارج از کشور شود.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوالی درباره امکان انتقال فیش حج در دفاتر اسناد رسمی گفت: مواردی از جمله مسکن مهر را داریم که سند رسمی ندارند و انتقال آن‌ها با اسناد عادی انجام می‌شد. توافقنامه‌ای برای انتقال فیش حج و اسناد مسکن مهر در دفاتر اسناد رسمی محقق شده است.
 
خندانی در پاسخ به سوالی درباره برون سپاری خدمات مربوط به انحصار وراثت در دفاتر اسناد رسمی، گفت: برخی مواردی که در شورای حل اختلاف انجام می‌شود قضائی نیست در همین رابطه می‌توان گفت انحصار وراثت کار قضایی نیست و باید در دفاتر اسناد رسمی محقق شود که زمینه‌های ارائه این خدمات در حال بررسی است و نامه‌ای در این رابطه به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارسال کردیم.
 
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران در پاسخ به سوالی درباره برگزاری آزمون سردفتری گفت: قانون تسهیل بر خلاف نیاز واقعی آزمون سالانه سردفتری را پیش‌بینی کرده است و متأسفانه توضیحات ما در مجلس و شورای نگهبان در این خصوص شنیده نشد.
 
خندانی اظهار داشت: طبق آخرین نظرسنجی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از سراسر کشور، حوزه‌های ثبتی نیازی برای راه‌اندازی دفتر جدید اعلام نکرده‌اند و حتی نیمی از ورودی‌های آزمون ۹۷ درخواست تعطیلی یا انتقال دفاتر را داده‌اند، زیرا درآمد‌های خالص سه میلیون تومانی دارند. 
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربیننده ها