گوترش: نگذاریم مواد مخدر بر زندگی ده‌ها میلیون نفر سایه افکند

دبیرکل سازمان ملل متحد با اشاره به روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: نگذاریم مشکل جهانی مواد مخدر بر زندگی ده‌ها میلیون مردمی که در بحران‌های بشری زندگی می‌کنند، سایه افکند.
کد خبر: ۵۳۰۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۲ - 26June 2022

نگذاریم موادمخدر بر زندگی ده‌ها میلیون نفر سایه افکندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از ستاد مبارزه با مواد مخدر، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در پیامی به مناسبت روز جهانی مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی اظهار داشت: در این روز مهم، بیایید متعهد شویم تا این سایه شوم را یک بار برای همیشه از میان برداریم و به این موضوع آن طور که شایسته است توجه کنیم و نسبت به آن اقدام کنیم.

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه در این روز جهانی، ما تعهد خود را نسبت به پایان دادن به این بلا و حمایت از قربانیان این بلا، تجدید می‌کنیم، ادامه داد: امسال روز جهانی مبارزه با سوء مصرف موادمخدر و قاچاق غیرقانونی بر تاثیر چالش‌های موادمخدر بر سلامت و بحران‌های بشری متمرکز است.

وی خاطرنشان کرد: مناقشات، بلایای اقلیمی، جا به جایی اجباری و فقرزدگی بستر مناسبی را برای سوءمصرف مواد مخدر فراهم می‌کند و کووید-۱۹ هم وضعیت بد را حتی بدتر کرده است. در عین حال، افرادی که در شرایط اضطراری انسانی زندگی می‌کنند، دسترسی کمتری به خدمات مراقبتی و درمانی درخور و موردنیاز دارند.

گوترش اضافه کرد: در این اثنا، با بالاترین میزان تولید کوکایین و افزایش پنج برابری در کشفیات متامفتامین و کشفیات نزدیک به چهار برابری آمفتامین در دهه گذشته، مجرمان از بدبختی مردم بهره می‌برند. در این روز جهانی مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر و قاچاق غیرقانونی ما تعهد خود را نسبت به پایان دادن به این بلا و حمایت از قربانیان این بلا، تجدید می‌کنیم. این شامل راه‌حل‌های خط مشی بدون تبعیض با محوریت مردم، سلامت و حقوق بشر، بر پایه همکاری‌های بین‌المللی مستحکم به منظور کنترل تجارت غیرقانونی موادمخدر و محکوم کردن کسانی است که از بدبختی بشر به نفع خود استفاده می‌کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: ما همچنین می‌بایست خدمات حمایتی و درمانی بر پایه علم را نیز برای مصرف‌کنندگان موادمخدر تقویت کنیم و آن‌ها را قربانیانی بدانیم که به درمان، نه تنبیه، تبعیض و انگ، نیاز دارند؛ از جمله درمان افرادی که مبتلا به بیماری‌های عفونی مانند اچ آی وی، ایدز و هپاتیت هستند. ما نمی‌توانیم بگذاریم مشکل جهانی مواد مخدر بر زندگی ده‌ها میلیون مردمی که در بحران‌های بشری زندگی می‌کنند، سایه افکند.

یکی از زمینه‌های همکاری ما کاهش تقاضای مواد مخدر است

الکساندر فدولوف، نماینده دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد (UNODC) در تهران نیز در مراسم روز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: این دفتر اهمیت ویژه‌ای به نقش منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با موادمخدر قائل است.

وی با اشاره به همکاری‌های سازنده فی‌مابین دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد و ستاد مبارزه با موادمخدر جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: دفتر UNODC فعالیت‌های خود را در سال ۱۹۹۹ در جمهوری اسلامی ایران آغاز کرد و از آن زمان دفتر UNODC چهار برنامه کشوری را در رابطه با موادمخدر و جرم با همکاری ذینفعان کشوری و کمک‌های بین‌المللی به انجام رسانیده است.

وی خاطرنشان کرد: برنامه کنونی مشارکت کشوری UNODC ذیل مبارزه با مواد مخدر شامل «مدیریت مرزی و قاچاق»، «پیشگیری، درمان، بازپروری مواد مخدر و مراقبت‌های اچآیوی» و «توسعۀ جایگزین و معیشت پایدار» است و این دفتر اهمیت ویژه‌ای به نقش منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با موادمخدر قائل است و کشفیات موادمخدر توسط نیرو‌های انتظامی جمهوری اسلامی ایران نشانگر تلاش‌های کشوری با سازمان ملل در این زمینه فراتر از سطح منطقه‌ای بوده است.

فدولوف با اشاره به اینکه دفتر UNODC و دیگر آژانس‌های سازمان ملل متحد متعهد به ادامه ارائه حمایت به مردم ایران هستند، گفت: در زمینه مبارزه با قاچاق موادمخدر، رویکرد برنامه محور برای بالابردن مهارت‌ها بوده است و بیش از ۳۰۰ نفر از پرسنل پلیس مبارزه با مواد مخدر، گمرک، و اداره اطلاعات مالی، و پلیس فرودگاه‌ها در کارگاه‌ها به صورت حضوری و یا اینترنتی شرکت کرده‌اند و این کارگاه‌ها شامل موضوعاتی از جمله ارتقاء تحلیل اطلاعات؛ پایش معکوس؛ امنیت محموله‌های هوایی؛ جستجو و پایش شهری؛ گردش‌های مالی غیرقانونی؛ حمل تحت کنترل؛ گروه‌های جنایتکار سازمان‌یافته؛ روش‌های نوین برای پیداکردن پیش‌ساز‌ها و انحراف آن‌ها و همچنین دانش مرتبط با مواد روانگردان جدید بوده‌اند.

فدولوف افزود: علاوه بر این، UNODC از همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شامل کمیسیون مواد مخدر، جلسه سران آژانس‌های موادمخدر در آسیای نزدیک و خاورمیانه و میثاق پاریس حمایت کرده است و یکی از موضوعات مورد حمایت ما خرید ۳۰ قلاده سگ موادیاب و اقلام مرتبط برای مراکز خدمات سگ موادیاب و آموزش تخصصی مربیان سگ‌های موادیاب است.

وی ادامه داد: UNODC همچنین اقلامی شامل بادی‌اسکنر تهیه کرده است که در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) نصب شده و کمک شایانی به کشف مواد مخدر کرده است. همچنین یک دستگاه اکسری نصب شده در گمرک بازرگان کمک به کشف مقادیر زیادی مواد مخدر داشته است. علاوه بر این، ده‌ها قلم شامل کیت‌های جستجو و دستگاه‌های موادیاب و کیت‌های آزمایش مواد مخدر تهیه و به پلیس مبارزه با مواد مخدر و گمرک جمهوری اسلامی ایران تحویل شده است.

وی اظهار داشت: دومین زمینه همکاری ما کاهش تقاضای مصرف مواد مخدر است. باید اشاره کنم که زمینه‌های همکاری موضوعی شامل بالابردن ظرفیت‌های ارائه‌دهندگان خدمات؛ اجرای آزمایشی برنامه خانواده توانا؛ انجام برنامه پیشگیری طرح زیستی - پویا و تأسیس مرکز منطقه‌ای درمان وابستگی به مواد مخدر و تجهیز کردن مرکز (درداخل مرکز مطالعات اعتیاد ایران) بوده است.

فدولوف سومین زمینه همکاری را شامل توسع جایگزین و معیشت پایدار خواند و گفت: در این زمینه این دفتر ۲۰ جلسه اینترنتی برای ۶۰۰ نفر از کارآموزان جوان ایرانی و افغانستانی و اعضا و مدیران ۸۵ سازمان مردم‌نهاد (سمن) در زمینه‌های ایجاد اشتغال و استارت‌آپ‌ها برگزار کرده است. همچنین همکاری نزدیک ما با ستاد مبارزه با مواد مخدر شامل برگزاری ۲۰ جلسه اینترنتی دیگر در رابطه با آموزش مربوط به مشاوره و آموزش مهارت‌های اساسی به نوجوانان و جوانان و زنان سرپرست خانواده بوده است. این آموزش‌ها به ۶۲۵ نفر و اعضای ۱۷۵ سمن ارائه شده است. هدف اصلی از این آموزش‌ها اشتراک بهترین تجربیات و سیاستاهی پیشگیرانه در رابطه با جایگزین‌های سوءمصرف مواد و دوری‌گزینی از فعالیت‌های مجرمانه بوده است.

وی گفت: دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد به عنوان آژانس پیشرو سازمان ملل متحد در زمینه کنترل مواد مخدر با دیگر آژانس‌ها شامل دفتر کودکان سازمان ملل (UNICEF)، سازمان بهداشت جهانی (WHO)، و دیگر آژانس‌های سازمان ملل متحد مایل به ارائه کمک‌های کاربردی به دولت جمهوری اسلامی ایران است و کار‌های موفق ما با حمایت ارائه‌کنندگان کمک‌های بین‌المللی مقدور شده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار