دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

برکناری مدعی نابودی سر اختاپوس از قدرت/ «نتانیاهو» به عرصه سیاسی بازمی‌گردد؟

نخست‌وزیر «رژیم صهیونیستی» که در آغاز به کار خود در این مسئولیت، مدعی نابودی «ایران» بود، بعد از تحمل شکست‌های پیاپی از دنیای سیاست خداحافظی می‌کند.
کد خبر: ۵۳۱۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۲ - 28June 2022

برکناری مدعی نابودی سر اختاپوس از قدرت/ «نتانیاهو» به عرصه سیاسی باز می‌گردد؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: دوران نخست‌وزیری «نفتالی بنت» بعد از یک سال در صورت تأیید انحلال «کنست» در حالی به پایان می‌رسد که این چهره نه‌چندان مطرح عرصه سیاست در «رژیم صهیونیستی» که کمترین اقبال را در میان مردم و یهودیان ساکن «سرزمین‌های اشغالی» را دارد با توجه به شکست‌های پیاپی خود در این عرصه از حکومت‌داری «رژیم صهیونیستی» قصد خداحافظی از دنیای سیاست را هم دارد.

شبکه تلویزیونی صهیونیستی «کان»، شب گذشته در گزارشی که برای مردم و مخاطبان خود پخش کرد به این موضوع اشاره کرد و پرداخت که «نفتالی بنت» نخست وزیر «رژیم صهیونیستی» در اندیشه خداحافظی از دنیای سیاست آن هم برای همیشه است. علت این امر هم اختلاف‌های بسیار عمیق سیاسی است که او با هم حزبی‌های خود و هم دیگر احزاب «رژیم صهیونیستی» دارد.

اما ماجرای خداحافظی نفتالی بنت در دنیای سیاست آنجایی رنگ و بویی جدی و رسمی به خود گرفت که منابع داخلی، پرنفوذ و البته آگاه در حکومت «رژیم صهیونیستی» اخیرا اعلام کردند که شاهد تحرکات و رایزنی‌های این چهره نه‌چندان محبوب عرصه سیاست «تل‌آویو» با بزرگان و افراد دارای نفوذ در حکومت این رژیم اشغالگر درباره آینده سیاسی و جایگاه او بودند.

از طرف دیگر مشاوران «نفتالی بنت» نیز تائید کردند که او در طول روز‌های آینده به‌طور قطع از عرصه سیاست خداحافظی خواهد کرد. اما بنت، برای اینکه خیلی هم از دایره سیاست و قدرت در حکومت رژیم صهیونیستی دور نشود این احتمال را مطرح کرده که شاید جایگاه و پست نخست وزیر جایگزین را قبول کند؛ البته دلیل پذیرفتن این سمت هم به گفته او صرفا برای مشاوره دادن به «یائیر لاپید» عنوان شده است.

در حقیقت بی‌شک موضوع مهم و تعیین کننده در رقم خوردن چنین سرنوشتی برای «نفتالی بنت» را می‌توان انحلال «کنست» دانست؛ زیرا ائتلاف بنت در طول هفته‌های اخیر متحمل شکست‌های متعددی شده است و در این میان اپوزیسیون «رژیم صهیونیستی» هم برای تضعیف هرچه بیشتر این ائتلاف پیش‌نویس قانون اجرای قوانین اسرائیلی برای ۴۷۵ هزار شهرک نشین ساکن در «کرانه باختری» اشغال شده توسط این رژیم در سال ۱۹۶۷ را لغو کرد.

البته پیش‌نویس قانون انحلال پارلمان برای اینکه اکثریت آراء را در کنست با ۱۲۰ کرسی به دست بیاورد، کار آسانی پیش رو دارد و در صورتی که این پیش‌نویس تصویب شود، که احتمال وقوع چنین امری قطعی است طبق توافق انجام شده، «یائیر لاپید» تا زمان تشکیل کابینه‌ای جدید، پست نخست وزیری را برعهده خواهد داشت.

حال نکته جالب در میان این تغییر و تحولات تلاش‌های نافرجام و از پیش شکست خورده «بنیامین نتانیاهو» به منظور تشکیل کابینه‌ای جدید و جلوگیری از انتخابات است. بر این اساس برخی رسانه‌های «رژیم صهیونیستی» از تلاش نتانیاهو، نخست وزیر سابق و رهبر فعلی اپوزیسیون این رژیم برای انجام مذاکراتی داخلی جهت تشکیل کابینه‌ای جدید و جلوگیری از انتخابات خبر داده‌اند.

اما امروز «وبگاه عکا»، متعلق به شبکه صهیونیستی «کان» گزارش داد که کمیسیون قانون اساسی کنست، روز گذشته قانون موسوم به متهمان به جرایم جنایی را به تصویب رساند. براساس این قانون، نمایندگان کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) که در گذشته سابقه متهم شدن به جرایم جنایی را دارند، امکان نخست وزیر شدن را ندارند. در واقع هدف اصلی از تصویب این قانون که از سوی کابینه ائتلافی پیشنهاد شده، جلوگیری از بازگشت «نتانیاهو» به نخست وزیری در عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی است.

در همین رابطه بسیاری از کارشناسان و مفسران سیاسی درون و نزدیک به حاکمیت رژیم صهیونیستی معتقدند این رخداد‌ها بدین معناست که «نفتالی بنت» در انتخابات پارلمانی آینده که احتمالاً از سوی کنست در ماه اکتبر ۲۰۲۲ تعیین می‌شود، نامزد نخواهد شد. این موضوع یعنی خداحافظی فعلی او با عرصه سیاست که این احتمال قوی هم وجود دارد همیشگی شود.

بر این اساس دوشنبه هفته گذشته بود که شاهد بودیم «نفتالی بنت» و «یائیر لاپید» در بیانیه مشترکی از موافقت با انحلال کنست خبر دادند که بر اساس این تصمیم، «یائیر لاپید» تا زمان برگزاری انتخابات جدید پارلمانی، کابینه انتقالی را تشکیل خواهد داد.

در پایان باید بگوییم که این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که ائتلاف نفتالی بنت و یائیر لاپید اکثریت کرسی‌ها در کنست را از دست دادند که این مساله باعث شد که کابینه ائتلافی در تصویب لوایح مدنظر خود در کنست ناکام بماند. همچنین این تصمیم در اثر تشدید اختلافات و جدایی‌های متوالی در بین احزاب مشارکت کننده در کابینه ائتلافی رخ داد، احزابی که از لحاظ ایدئولوژی هیچ سنخیتی با هم نداشتند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار