عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران:

عملکرد قرارگاه اجتماعی رضایت بخش نیست/ مبارزه با مواد مخدر نیازمند بستر‌های مناسب فرهنگی است

نجفی با بیان اینکه استعمال مواد مخدر، یکی از چالش‎‌های اجتناب ناپذیر در سطح بین‌المللی است، گفت: مبارزه با مواد مخدر نیازمند بستر‌های مناسب فرهنگی و اجتماعی است.
کد خبر: ۵۳۱۲۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۴ - 28June 2022

مبارزه مواد مخدر نیازمند بستر‌های مناسب فرهنگی و اجتماعی استبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «سوده نجفی» عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران امروز در هفتاد و چهارمین جلسه صحن علنی شورا به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در نطق پیش از دستور، اظهار داشت: براساس مصوبه اجلاس بین‌المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر در سازمان ملل هر ساله ۲۶ ژوئن که در سال ۱۴۰۱ برابر با ۵ تیر است به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده است.

نجفی ادامه داد: این نامگذاری به منظور تقویت اقدام و همکاری در دستیابی به هدف جهانی عاری از سوء مصرف مواد مخدر است تا ضمن گرامی‌داشت یاد شهدای مبارزه با مواد مخدر به اختصار برخی از مشکلات و آسیب‎های ناشی از این بلای خانمان سوز که بسیاری از جوانان و نوجوانان این کشور و شهر را درگیر خود کرده است مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استعمال مواد مخدر، یکی از چالش‎‌های اجتناب ناپذیر در سطح بین المللی است که به عنوان یک آسیب بر شاخص‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و بهداشتی هر جامعه‎‌ای تاثیرگذار و یک تهدید جدی برای جوامع بشری محسوب می‌شود، گفت: بر اساس اعلام سازمان ملل شعار «پرداختن به چالش‌های مواد مخدر در حوزه سلامت و بحران‌های بشری» برای سال ۲۰۲۲ میلادی انتخاب شده است که بار دیگر نشان دهنده آسیب‎های ناشی از مواد مخدر بر سلامت فردی و جمعی است. روز جهانی مبارزه با مواد مخدر فرصت و تلنگری برای جامعه بین المللی است تا نسبت به عرضه، مصرف و آسیب‎‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی مصرف مواد مخدر نگاهی کاربردی و علمی داشته باشد.

نجفی با تاکید‌ بر اینکه در واقع افراد به دلیل مشکلات زیستی و روانی، اجتماعی و فرهنگی گرفتار مواد مخدر می‌شوند و بعد از فرآیند معیوب، عوارض شدید‌تر را بازتولید می‌کنند و نیروی مولد و سازنده جامعه را به یک نقطه هزینه بر مبدل می‌سازند عنوان کرد: امروز کمتر کشوری در جهان می‌توان نام برد که مواد مخدر در آن عرضه و مصرف نمی‎‌شود؛ جمهوری اسلامی ایران نیز که از ابتدا در معرض ابعاد مختلف توطئه از سوی دشمنان بوده است از این امر مستثنی نمی‎‌باشد.

عضو شورای شهر بیان کرد: ایران به دلیل مجاورت و همسایگی با کشور افغانستان که بزرگترین تولیدکننده تریاک در جهان می‌باشد، بیش از سایر کشور‌ها در معرض خطرات ورود مواد مخدر به کشور بوده که همین موضوع سبب سهولت دسترسی و خرید مواد مخدر توسط افراد جامعه شده است. هرچند با تغییر و تحولات سیاسی در افغانستان و تشکیل دولت جدید در این کشور که هرگونه کشت و تولید مواد مخدر را در سراسر افغانستان ممنوع کرده است، اما کماکان بر اساس آمار‌های موجود می‌توان ادعا کرد که بخش عمده‌ای از ورود مواد مخدر به ایران از این طریق است.

نجفی با اشاره به اینکه براساس آمار‌های ارائه شده در سال گذشته حدود دو میلیون و ۸۰۲ هزار و ۸۰۰ نفر مصرف‌کننده مستمر و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده غیر مستمر وجود دارد یعنی چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مصرف‌کننده مستمر و غیرمستمر مواد مخدر در کشور داریم. خاطرنشان کرد: نخستین الگوی مصرف مواد مخدر در کشور مربوط به استعمال تریاک است که حدود ۷۵ درصد از مصرف مواد مخدر در کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران با تاکید‌ بر اینکه نرخ سن ورود به مصرف مواد مخدر ۱۵ سال و میانگین متوسط کشور ۲۲ سال است که نشان دهنده شیوع مصرف مواد مخدر به ویژه ماری‌جوانا در بین جوانان و نوجوانان است، ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که ریشه کن کردن اعتیاد به طور کامل امکان‌پذیر نیست، اما با همکاری و هماهنگی و ایجاد بستر‌های لازم و با تلاش و تدبیر و ارتقاء سطح آگاهی افراد جامعه باید زمینه پیشگیری از گرایش افراد خصوصا جوانان و نوجوانان را فراهم کرد.

وی عنوان کرد: فارغ از تبعات مصرف مواد مخدر بر جسم، عوارض روحی_اجتماعی و فرهنگی مانند فروپاشی نظام خانواده، تعارضات و جرائم اجتماعی، پرخاشگری و خشونت‌های خیابانی، بی خانمانی و تغییر ساختار‌های اجتماعی نیز از تبعات وابستگی سوء مصرف مواد مخدر می‌باشد که این تغییرات اجتماعی نظام ارزشی و رفتاری جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نجفی با بیان اینکه با وجود چنین شرایطی دستگاه‌های نظارتی، امنیتی و انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر اقداماتی برای جلوگیری از ورود و عرضه مواد مخدر به کشور انجام داده اند، اما مبارزه با ورود مواد مخدر به کشور و پیشگیری از ابتلا به اعتیاد نیازمند بستر‌های مناسب فرهنگی و اجتماعی است، افزود: در بررسی‌های صورت گرفته درباره علل گرایش به اعتیاد، فقر الگوی غنی‌سازی اوقات فراغت برای نوجوانان و جوانان، مشکلات روانی و ساختار‌های ناکارآمد برای مبارزه با این پدیده شوم سوم عامل اصلی در کنار دیگر عوامل فرعی شناسایی شده است که نشان دهنده نقش برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی و اوقات فراغت برای نوجوانان و جوانان در جلوگیری ابتلا به مواد مخدر است.

این عضو شورای شهر گفت: شهر تهران با توجه جمعیتی که دارد طبیعتا نسبت به سایر شهر‌های کشور بیشتر درگیر اعتیاد است که اقداماتی نیز در این زمینه انجام شده، اما کافی نیست و باید پیش از آنکه نسبت به جمع آوری معتادین اقدام کنند علل گرایش جوانان و نوجوانان به اعتیاد را شناسایی و رفع کنند.

عضو هیات رئیسه شورای شهر با اشاره بر اینکه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی یکی از عواملی است که با توجه به وجود سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و همچنین معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری انتظار می‌رود که این دو نهاد فرهنگی و اجتماعی متعلق به شهرداری تهران نسبت به افزایش نشاط اجتماعی و برگزاری برنامه‎های فرهنگی در سطح شهر تهران به ویژه در مناطقی که درصد استفاده از مواد مخدر در آن نسبت به سایر مناطق بیشتر است، اقدام کنند بیان کرد: تشکیل قرارگاه اجتماعی با حضور سایر نهاد‌های مربوطه در حوزه اجتماعی برای بررسی و مسائل و مشکلات اجتماعی شهر تهران با محوریت شهرداری اقدامی مناسب می‌باشد، اما عملکرد این قرارگاه که بیشتر معطوف به جمع آوری معتادان شده است رضایت بخش نیست.

وی افزود: قرارگاه اجتماعی در وهله اول با برگزاری برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر نسبت به ابتلا به اعتیاد پیشگیری کند. در مرحله دوم باید نسبت به جمع آوری معتادان در سطح شهر اقدام نمایند و برنامه‌های ایجابی نیز برای آن داشته باشد. جمع آوری معتادان و نگهداری آن‌ها در مراکز برای بهبود علاج مشکل اعتیاد در شهر تهران نیست و این روش بدون آنکه خروجی مطلوبی در بعد درمان اعتیاد داشته باشد بیشتر هزینه زا است.

نجفی عنوان کرد: موضوع اعتیاد در بلند مدت آسیب‎های دیگری بر روی فرد مبتلا، خانواده و جامعه آن می‎گذارد و باعث طرد شدن از خانواده، تکدی‎گری، فقر، کارتن خوابی و انواع بیماری‎ها می‌شود؛ که هر کدام نیز آسیب‎های دیگری را به همراه دارد لذا می‌طلبد قرارگاه اجتماعی، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری و سایر دستگاه‌های فرهنگی نسبت به موضوع اعتیاد ورود کنند تا با برنامه و راهکار‌های ایجابی با موضوع اعتیاد برخورد شود.

رئیس کمیته سلامت خاطرنشان کرد: امیدواریم در شورای اسلامی شهر تهران و مدیریت شهری با همکاری سایر نهاد‌های مسئول نسبت به موضوع اعتیاد که منشاء بسیاری از مشکلات و آسیب‎های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی است در حد توان گام برداریم و در این راه، روش درست اصولی و علمی رهایی از اعتیاد را قربانی ارائه اعداد و ارقام نکرده و وضعیت سلامت شهر تهران را ارتقاء دهیم.

انتهای پیام/241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار