دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد؛

افزایش تولید مواد مخدر صنعتی با حمایت آمریکا در افغانستان/ افزایش ۴۸ درصدی ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان مواد مخدر

سردار مومنی با بیان اینکه با افزایش ۴۸ درصدی ضربه به بنیاد‌های مالی قاچاقچیان مواد مخدر روبرو بوده‌ایم، گفت: متاسفانه با حمایت آمریکا امروز تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان افزایش پیدا کرده است.
کد خبر: ۵۴۰۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶ - 20August 2022

افزایش تولید مواد مخدر صنعتی با حمایت آمریکا در افغانستان/ افزایش ۴۸ درصدی ضربه به بنیان‌های مالی قاچاقچیان مواد مخدربه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «اسکندر مومنی» دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز (شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه امنیت جامعه مقدم بر هر کاری است، اظهار داشت: امنیت یک تولید اجتماعی است که با تعامل مردم و دستگاه‌ها برقرار خواهد شد. سه رویکرد مردمی‌سازی و مشارکت مردمی و خیرین در امور پیشگیری از مواد مخدر، استفاده از شرکت‌های دانش بنیان و تقدم پیشگیری بر مسائل دیگر با اولویت آموزش و پروش در دستور کار است.

سردار مومنی گفت: دولت به تنهایی نمی‌تواند موضوع مواد مخدر را حل کند و باید از دستگاه‌های مختلف در این راستا کمک بگیرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: ایران با کشوری همسایه است که بالاترین میزان تولید مواد مخدر را دارد و در ۲۰ سال گذشته و در زمان اشتغال ۵۰ برابر شده و به ۹ هزار و ۵۰۰ تن رسیده است؛ متاسفانه با حمایت آمریکا امروز تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان افزایش پیدا کرده است.

سردار مومنی درباره سن اعتیاد گفت: میانگین سن مصرف مواد مخدر ۲۴ سال است و با اجرای طرح یاریگران زندگی آهنگ کاهش سن مصرف مواد مخدر متوقف شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد: ۹۰ درصد تریاک جهان، ۴۸ درصد مرفین جهان و ۲۶ درصد هروئین جهان توسط ایران کشف شده است.

سردار مومنی با بیان اینکه در سال گذشته ۱۳ مرکز، اردوگاه درمان معتادین متجاهر با ۹ هزار ظرفیت در کشور راه‌اندازی شد، گفت: از این تعداد شش مرکز در تهران است و ظرفیت آنها ۴۸ درصد افزایش داشته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۹ هزار میلیارد تومان به بنیادهای مالی باند‌های مواد مخدر ضربه وارد شده است، خاطرنشان کرد: در زمینه ایراد ضربه به بنیاد‌های مالی باند‌های مواد مخدر شاهد ۴۸ درصد رشد نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

وی با بیان نقش مهم خیرین در مقابله با اعتیاد و مواد مخدر، عنوان کرد: بهره گیری از خیرین در راستای مقابله با مواد مخدر صورت گرفته است. اتفاقا درجاهای که وارد شده اند بسیار موثر بوده اند. ما در تهران مشهد و فارس خیرین داشته ایم که بیش از سرمایه گدارب دولت ورود کرده اند. در مشهد خیرین که وارد شده اند برای ۳۰۰ نفر مکان سوله های استراحت و مهارت آموزی ایجاد کردند.

سردار مومنی به چالش های پیش روی این ستاد اشاره و خاطرنشان کرد: یکی از مهمرتین چالش ها افزایش کارگاه های تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان است. مواد اولیه پیش سازها مواد شیمیایی هستند که به خودی خود ممنوعیت ندارند اما ماده اولیه تشکیل تولید مواد مخدر صنعتی هستند. در دهه اخیر شاهد واردات این ماده به افغانستان هستیم.

وی تاکید کرد: ما دو اقدام مهم داشتیم که پیش ساز ها مانند مواد مخدر صنعتی ردیابی و کنترل شوند. باید مشخص شود که چقدر این ماده ها برای صنعت در کشور افغانستان نیاز است و این باید ردیابی شود.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: یکی از چالش های دیگر قانون است، لایحه آن آماده شده و در هیات دولت انشالله برای مجلس ارسال شود. قانون باید تسهیل کننده برای مبارزه کنندگان و بازدارنده برای تولید کنندگان و مجرمان باشد. این نیاز به روزامدی دارد و با تلاش ها و اهتمام دولت در دستور کار قرار دارد تا نهایی و به مجلس ارسال شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها