یادداشت/

ضرورت پیشگیری از جرایم در شبکه‌های اجتماعی مجازی

گرایش به زندگی مجازی به جای تقویت مهارت‌های فردی، اجتماعی و گروهی و همچنین شیوع اعتیاد الکترونیکی، مهمترین معضل و چالش فناوری اطلاعات در عصر حاضر برای سلامت زندگی افراد جامعه می‌باشد.
کد خبر: ۵۳۴۵۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۶ - 17July 2022

ضرورت پیشگیری از جرایم در شبکه‌های اجتماعی مجازیگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سردار «منوچهر امان اللهی» فرمانده انتظامی چهارمحال و بختیاری؛ با توجه به گسترش روزافزون کاربرد فناوری اطلاعات و اینترنت در بین جوانان کشور، تغییر عادات، هنجارها، شیوه و سبک زندگی افراد و همچنین گرایش به زندگی مجازی به جای تقویت مهارتهای فردی، اجتماعی و گروهی و همچنین شیوع اعتیاد الکترونیکی، مهمترین معضل و چالش فناوری اطلاعات در عصر حاضر برای سلامت زندگی افراد جامعه می باشد.

آسیب ها و جرایم اجتماعی ناشی از آن، اعضای جامعه را در رفتار فردی با خانواده و رفتار اجتماعی با دیگر شهروندان و حکومت متزلزل و متأثر از فرهنگ های منحط بیگانه می نماید و هنجار ها و ارزش های متعالی جامعه رو به زوال رفته، احساس امنیت و آرامش از جامعه به مخاطره می اندازد.

پیشگیری جرم در فضای مجازی با مدل سازی از کلانتری الکترونیک
امروزه با کمک نوآوری های مدیریتی و اهمیت بالای آن در توسعه اقتصادی، اقتدار و امنیت جامعه در بخش انتظامی جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تأثیر عمده ای که در امنیت و آرامش مورد نیاز جامعه دارد، همواره مورد توجه بوده است.

استفاده از فناوری های جدید به دنبال تسهیل ارائه سرویس های الکترونیک به شهروندان و سازمان ها در راستای پیشگیری جرم های نو، اهمیت الکترونیکی شدن زیر مجموعه های انتظامی جمهوری اسلامی ایران نقش محوری خود را نشان داده است.

در این راستا کلانتری الکترونیک گامی در جهت دولت الکترونیک و اصلاح الگوی سازمانی، نوآوری و شکوفایی در استقرار و تثبیت مدیریت واحد نظامی و تکیه بر فناوری اطلاعات و توسعه ملی و داشتن جامعه و شهروندانی مدرن در سایه تفکر و رسیدن به حماسه اقتصادی در جامعه امن مجازی می باشد.

در اینجا به ضرورت کاربری و بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در پیشگیری جرم ها در جامعه و ارائه خدمات در کلانتری الکترونیک و ارائه راهکارهایی موفق برای کلانتری الکترونیکی، مدیریت الکترونیکی، شهر و شهروندالکترونیکی و استانداردها و زیر ساخت های مورد نیاز در کلانتری الکترونیکی در جهت توسعه شهروندان الکترونیکی سالم می پردازیم.

پیشگیری و مقابله با جرایم سایبری و چالش های پیش رو
امروزه رایانه و اینترنت و بهره برداری از فضای مجازی در زندگی افراد از چنان جایگاهی برخوردار است که توانسته است بر سراسر زندگی آنها سایه افکند؛ چنین فرایندی باعث فراهم شدن بستری مساعد برای تولید و پیدایش یک سری جرایم شده است که موسوم به جرایم سایبری است. این دسته جرایم، برخلاف سایر جرایم، جرم های غیر ملموس هستند که در محیطی غیر فیزیکی علیه فناوری اطلاعات ارتکاب می یابند.

ویژگی غیر ملموس بودن و ارتکاب یافتن در محیطی غیر فیزیکی به موازات دشواری فرایند کشف مکان ارتکاب جرم در جرایم سایبری که متأثر از جنبه فراملی داشتن این جرایم است، دستگاه ها و ارگان های مختلف را در مسیر پیشگیری و مقابله با چالش مواجهه نموده است.

به نظر می رسد رویکرد انجام اقدامات عملی و فرهنگی همه جانبه و در ابعاد مختلف به ویژه در بحث باز تولید فرهنگی و برطرف کردن موانع پیشگیرانه و مقابله ای می تواند ضمن برخورد مناسب با تهدیدات، فضای مجازی را به یک فرصت برای رشد و تعالی جامعه فراهم نماید.

پیشگیری اجتماعی از جرایم سایبری
با پیشرفت تکنولوژی و علم و دست یابی بشر به فن آوری اطلاعات و استفاده از رایانه، انسان عصر حاضر افزون بر دنیای فیزیکی که از زمان خلقت خود با آن مأنوس بوده و با شرایط و مقتضیات آن خو گرفته، به دنیای جدیدی به نام فضای مجازی(سایبر) پا گذاشته که از ویژگی های متمایزی برخوردار است.

این فضا توانمندی هایی برای پیشبرد بهینه امور در اختیاری دارد که بشر را ناگزیر از به کارگیری بدون تبعیض و فراگیر آن در تمامی عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، صنعتی، بهداشت و درمان و حتی نظامی کرده است.

انعطاف پذیری و سادگی بی نظیر این فضا در کاربری از یک سو موانع سنی، دانش و مهارت کاربران را بر داشته و از سوی دیگر زمینه های انحراف و سوء استفاده بسیاری را نیز فراهم نموده است که موجب پیش بینی تدابیر کیفری در این زمینه شده است.

حال با توجه به اینکه تدابیر کیفری همواره کارساز نبوده و مشکلات بسیاری فرا روی تدابیر کیفری وجود دارد، سیاست های پیشگیری از وقوع جرم متناسب ترین تدبیر سیاست جنایی بوده که در این میان پیشگیری اجتماعی از وقوع جرایم رایانه ای هرچند با محدویت هایی مواجه می باشد. یکی از اقدامات مهم در این زمینه محسوب می شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها