دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

لایحه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر به تایید قوه قضائیه رسید

مومنی گفت: لایحه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در قوه قضائیه با حضور کارشناسان تائید شده و اکنون به دولت رسیده و قرار است ظرف یکی دو ماه آینده نیز به مجلس برود.
کد خبر: ۵۳۵۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶ - 24July 2022

لایحه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر به تایید قوه قضائیه رسیدبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در برنامه صف اول شبکه خبر به تبیین سیاست‌ها و راهبردهای ستاد مبارزه با مواد مخدر پرداخت و با اشاره به وضعیت مواد مخدر در دنیا اظهار داشت: تجارت مواد مخدر و میزان درآمدزایی حاصل از آن برای باندهای بزرگ مافیایی سودهای فراوانی به همراه دارند و به دنبال آن، مصرف مواد مخدر بنا بر اذعان سازمان ملل در یک دهه اخیر افزایش داشته است. همچنین طی این مدت، در دنیا، گرایش به مصرف مواد مخدر صنعتی روزافزون شده و درصد افزایش مصرف مواد مخدر در زنان نیز بسیار بیشتر از آقایان بوده است.

وی در خصوص میزان تولید خشخاش در افغانستان اظهار داشت: در حال حاضر، بیش از ۹۰ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود و این فاجعه‌ای بزرگ برای کشورهای منطقه، همسایگان و جهان است.

دبیرکل ستاد تصریح کرد: بر اساس آمارهای رسمی سازمان ملل، در سال ۲۰۰۰ میلادی که آمریکاییان و ناتو آن کشور را اشغال کردند، تولید مواد مخدر کمتر از ۲۰۰ تن و در حدود ۷۶۰۰ هکتار بود اما این رقم تا دو سال پیش، به حدود ۹۵۰۰ تن و در ۳۲۸ هزار هکتار سطح زیر کشت رسیده است؛ در واقع ظرف دو دهه گذشته تولید مواد مخدر به پنجاه برابر رسیده است.

مؤمنی بیان کرد: آمریکاییان با این اقدام بزرگ‌ترین ظلم را به مردم افغانستان، منطقه و دنیا انجام دادند و به ویژه اقتصاد محلی، خرد و خانواده کشور افغانستان را نابود کردند.

قاچاق مواد مخدر با هواپیماهای ناتو توسط آمریکاییان

وی گفت: گزارش‌های متقنی هم وجود دارد که آمریکاییان با هواپیماهای ناتو رسماً مواد مخدر را به کشورهای مختلف دنیا قاچاق می‌کردند.

دبیرکل ستاد با اشاره به افزایش قابل توجه تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان ادامه داد: مواد صنعتی نیاز به مواد اولیه همچون پیش سازها و دانش پیشرفته همچون شیمی و نیز فناوری‌ها دارد که هیچ‌کدام از اینها در افغانستان وجود ندارد بلکه این سه مورد از کشورهای دیگر به‌ویژه اروپاییان به افغانستان می‌آیند، تبدیل به شیشه می‌شوند و دوباره به کشورهای مختلف دنیا قاچاق می‌شوند که این اتفاق خطرناکی است.

مؤمنی افزود: ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد و طی یک سال اخیر ۱۳ شهید و جانباز در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده است، برای کشورمان فرقی ندارد مواد مخدر در داخل توزیع می‌شود یا خارج از کشور ترانزیت خواهد شد.

وی با بیان اینکه میانگین شیوع مواد مخدر در دنیا در ده سال اخیر افزایش داشته است، اذعان داشت: البته این شیوع در کشورهای غربی و آمریکایی افزایش زیادی داشته است، به‌گونه‌ای که UNODC و INBC (هیئت بین‌المللی کنترل مواد مخدر) نسبت به افزایش قاچاق و فروش مواد مخدر در فضای مجازی اخطار رسمی دادند و اعلام کردند که ۵۰ درصد فروش مواد مخدر در فضای سایبری در سه کشور اروپایی انجام می‌شود.

طالبان باید در عمل اثبات کند که آیا سطح زیر کشت خشخاش کم می‌شود

دبیرکل ستاد همچنین در خصوص ممنوعیت کشت خشخاش از سوی طالبان گفت: ایران از هر اقدامی که منجر به کاهش مواد مخدر شود، حمایت می‌کند اما این صحبت طالبان را باید در عمل دید که سطح زیر کشت چه مقدار پایین خواهد آمد. از طرفی شاهد افزایش روز افزون مواد مخدر صنعتی هستیم که اگر همزمان، جلوی این دو موضوع در افغانستان گرفته نشود شاهد نتیجه خوبی نخواهیم بود.

مؤمنی با بیان اینکه قدرت کشفیات مواد مخدر در ایران افزایش یافته است، گفت: این امر به دلیل آن است که ایران سه سیاست «تمرکز بر شرق کشور»، «تمرکز بر اقدامات اطلاعاتی» و «تمرکز بر باندهای بزرگ» را در حوزه مقابله با مواد مخدر دنبال می‌کند و این منجر شده است که کشفیات ایران به بالای هزار تن برسد، همچنین تعداد شهدا کمتر شده و ۷۴ درصد کشفیات نیز از کار اطلاعاتی و در شرق و حاشیه شرق کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر افزایش یافته است؛ گفت: این امر از حدود ۴ هزار میلیارد تومان به ۱۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. معتقدیم اگر قاچاقچی دستگیر شود و به بنیان مالی او ضربه نخورد، بازماندگان وی آن باند را ادامه می‌دهند اما اگر قوانین بازدارندگی داشته باشد و بنیان مالی او ضربه بخورد، باند وی متلاشی و نمی‌تواند به راهش ادامه دهد.

دبیرکل ستاد بیان داشت: کمک‌های سازمان ملل به ایران در مبارزه با مواد مخدر نزدیک به صفر و بسیار اندک است. در عین حال آنان مطمئن هستند که چه به ایران کمک بشود یا نشود، ایران بر اساس آموزه‌های دینی با مواد مخدر مبارزه می‌کند، در حالی که ایران برای نجات بشریت و جوانان کشورهای اروپایی از بلیه اعتیاد با مواد مخدر مبارزه می‌کند اما در مقابل شاهد تحریم‌های ظالمانه است.

مؤمنی با حوزه ساماندهی معتادان متجاهر اشاره کرد و افزود: تعدادی از معتادان هستند که تحت سرپرستی خانواده هستند اما به جایی می‌رسند که خانواده هم از نگهداریشان عاجز می‌شود و در نهایت طرد می‌شوند. در اینجا انسانیت این افراد مطرح است. ما باید این چرخه را کامل کنیم و نگهداری و درمانشان را پیگیری کنیم، به آنان مهارت و شغلی یاد دهیم تا جامعه آنان را بپذیرد. در این امر، همه ارکان نظام مصمم شدند تا این موضوع را ساماندهی کنند.

وی تصریح کرد: در این چند سال اخیر بیش از ۷۰ درصد معتادان متجاهر ساماندهی شدند، در تهران نیز حداکثر ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر تا سه سال گذشته ۴ هزار نفر بوده که با اقدامات جهادی همه دستگاه‌ها از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، سازمان زندان‌ها، بهزیستی این ظرفیت به ۱۶ هزار نفر رسیده است؛ اما معتقدیم تا ساماندهی معتادان متجاهر به ۱۰۰ درصد نرسد، جلوه نخواهد داشت چرا که هنوز تنش ذهنی، آثار روانی و ناامنی وجود دارد.

دبیرکل ستاد بیان داشت: چرخه درمان از جمع‌آوری، درمان، مهارت‌آموزی و توانمندسازی افراد دارای سو مصرف مواد مخدر باید کامل شود تا شاهد نتایج اثربخشی باشیم. تمام کسانی که از اردوگاه‌ها و مراکز جدید، مرخص می‌شوند بدون وابستگی به مواد بیرون می‌آیند. اگر این افراد در جامعه نادیده گرفته شوند، برگشتشان به مراکز کم خواهد بود وگرنه که زیاد می‌شود؛ که در این امر، شاهد مردمی سازی امر مبارزه با مواد مخدر و ورود خیرین در این حوزه بودیم.

ورود نیکوکاران برای ساخت مراکز نگهداری از معتادان متجاهر

مؤمنی ادامه داد: بهمن ماه سال گذشته در مشهد، یک نیکوکاری برای ساخت مرکزی با ۳۰۰ نفر ظرفیت به‌منظور درمان معتادان متجاهر اعلام آمادگی کرد، ظرف دو ماه این مرکز احداث شد. آن نیکوکار وقتی ساماندهی این افراد را دید، همان‌جا اعلام کرد که برای ۳۰۰ نفر شغل ایجاد می‌کند، لذا کار خیر در این حوزه مانند مدرسه‌سازی و ساخت مسجد باید گسترش یابد.

وی در خصوص تقویت نیکوکاران در امر پیشگیری از اعتیاد گفت: در این بخش مشکل قانونی نداریم، اما باید تسهیلات ایجاد شود و موانع را رفع کنیم، در این خصوص یک اتاق توسط خیرین ایجاد شده و خیرین آن را اداره می‌کنند. ما آگاهیم که هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند آسیب‌های اجتماعی را رفع کند و این موضوع نیاز به همراهی و همکاری همه گروه‌های مرجع دارد.

دبیرکل ستاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: هماهنگی و اراده واحد بین دستگاه‌ها در مبارزه با مواد مخدر وجود دارد و هر جایی که نشده کار پیش برود، در جلسه‌ای که با حضور رئیس جمهور برگزار شده است، موضوع مطرح و موانع رفع شده است. به حمدالله در این امر شاهد عدم حضور دستگاه‌ها یا آقازادگی نیستیم و همه یکپارچه هستند. ستاد نیز نقش سیاست‌گذاری، نظارت و برنامه‌ریز بر ۲۴ دستگاه دارد و در حوزه مقابله با مواد مخدر؛ نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سپاه و بسیج؛ در حوزه درمان سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت و در حوزه پیشگیری از اعتیاد نیز دستگاه‌های فرهنگ‌ساز همچون صداوسیما، آموزش‌وپرورش و رسانه‌ها و… نقش دارند.

عدم روزآمدی قانون بزرگترین چالش عرصه مبارزه با مواد مخدر

مؤمنی به دستگاه‌های پر کار در امر مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، سپاه، بسیج، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، سازمان زندان‌ها، آموزش‌وپرورش، قوه قضائیه و… بیشترین نقش را داشته‌اند.

وی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های عرصه مبارزه با مواد مخدر را عدم روزآمدی قانون دانست و تأکید کرد: قانون باید اصلاح شود، اگر قانون روزآمد شود بسیاری از این مشکلاتمان حل می‌شود.

مؤمنی در پایان تصریح کرد: لایحه اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در قوه قضائیه با حضور کارشناسان تأیید شده و اکنون به دولت رسیده و قرار است ظرف یکی دو ماه آینده نیز به مجلس برود. قانون‌گذار می‌گوید مددجو باید یک تا سه ماه درمان شوند و اگر نشد یک دوره دیگر هم تمدید شود و از طرفی قانون‌گذار می‌گوید معتاد ملزم به درمان خود است و اگر نکند تجاهر به اعتیاد کرده است؛ در حالی که نباید برای درمان اعتیاد زمان مشخصی تعیین می‌شد. همچنین در قانون باید برای خرده فروشان تعیین تکلیفی باشد و آنان هم به اردوگاه بروند و در آخر نیز ما معتقدیم همه اموال قاچاقچی باید توقیف شود و او ثابت کند که کدام اموالش نامشروع و از راه مواد مخدر نیست که این موارد تنها با روزآمدی قانون رفع خواهند شد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار