نابرابری و تبعیض نظام‌مند علیه سیاهپوستان در آمریکا

سیاهپوستان در جامعه آمریکا هدف تبعیض و نژادپرستی در سطوح مختلف قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۵۳۱۳۵۹
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳ - 28June 2022

نابرابری و تبعیض نظام‌مند علیه سیاهپوستان در آمریکا

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سیاهپوستان در آمریکا در زمینه‌های حیاتی از جمله ثروت، آموزش، عدالت اجتماعی، سلامت و مشارکت مدنی در مقایسه با سفیدپوستان در جایگاه پایین‌تری قرار دارند.

به گزارش «الجزیره»، نتایج یک بررسی جدید نشان می‌دهد که سیاه‌پوستان آمریکایی، با وجود دستیابی به دستاورد‌های اقتصادی و بهداشتی، تنها از ۷۳.۹ درصد از آنچه سفیدپوستان به آن دسترسی دارند، برخوردار هستند.

به گزارش «الجزیره»، این مطالعه و بررسی اطلاعات نشان می‎دهد که برای افراد رنگین پوست چقدر دشوار است تا بر نژادپرستی نظام‌مند در جامعه آمریکا غلبه کنند.

شاخص‌های آماری نشان می‌دهد که میانگین درآمد خانوار‌های سیاهپوست در آمریکا ۳۷ درصد کمتر از سفیدپوستان است آن‌ها کمتر از مالکیت خانه، وسایل نقلیه و ثروت نسلی در آمریکا سود می‌برند.

داده‌های سرشماری نشان می‌دهد که زوج‌های سیاه‌پوست بیش از دو برابر همتایان سفیدپوست خود از دریافت وام مسکن یا وام بهبود خانه محروم می‌شوند، در نتیجه تنها ۵۹ درصد از متوسط سرمایه خانگی خانوار‌های سفیدپوست و تنها ۱۳ درصد از ثروت آن‌ها را دارا هستند.

در میان ده‌ها اقدام بهداشتی، یکی از آن‌ها برجسته است؛ امید به زندگی برای سیاهپوستان آمریکایی کاهش یافته است، جایی که کودکی که امروز به دنیا می‌آید می‌تواند تا ۷۴.۷ سال عمر کند، یعنی چهار سال کمتر از یک نوزاد سفید پوست.

نابرابری‌های مادام‌العمر نیز وجود دارد؛ زنان سیاهپوست ۵۹ درصد بیشتر در روند فرزندآوری جان خود را از دست می‌دهند و ۳۱ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند. مردان سیاهپوست ۵۲ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از سرطان هستند.

این گزارش دو سال پس از آن منتشر می‌شود که «جورج فلوید»، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی، از سوی پلیس شهر «مینیاپولیس» به قتل رسید.

مرگ فلوید باعث شعله‌ور شدن اعتراضات و مطالبات سراسری برای برابری و پایان دادن به خشونت علیه سیاهپوستان شد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها