رئیس اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری:

قهرمان جهاد تبیین در کربلا «اسلم بن عمر دیلمی» است

«محمدرضا سنگری» با بیان اینکه قهرمان جهاد تبیین در کربلا «اسلم بن عمر دیلمی» است، گفت: با بررسی رجز‌های اسلم در می‌یابیم که وی جهاد تبیین در کربلا را برعهده داشت.
کد خبر: ۵۳۱۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۲ - 30June 2022

قهرمان جهاد تبیین در کربلا «اسلم بن عمر دیلمی» است

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، «محمدرضا سنگری» رئیس اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری ظهر امروز در نشست اندیشه و هنر با عنوان «اسلم بن عمر دیلمی» و قیام عاشورا در سالن جلسات مجتمع ایثار و شهادت رشت با بیان اینکه تشنه کامان آینده از دستان حضرت ابوالفضل (ع) سیراب می‌شوند، اظهار داشت: ائمه معصومین و حضرت ابوالفضل همواره در دنیا حضور دارند و به دفاع از دین می‌پردازند.

رئیس اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری با اشاره به خصوصیات منحصر به فرد یاران امام حسین (ع)، تصریح کرد: بر خلاف حرف‌های مطرح شده از سوی برخی، هیچکدام از همراهان امام حسین شب عاشورا صحنه جنگ را ترک نکردند و ترک کنندگان مربوط به شب‌های قبل بودند.

وی با اشاره به وصف امام حسین (ع) از یارانش در کربلا، خاطرنشان کرد: امام فرمود این یاران از آزمون‌های دشوار سربلند بیرون آمدند و مثل صخره‌های ستبر کوهستان هستند و انس آن‌ها با مرگ مانند انس خردسال با سینه مادر است.

سنگری با بیان اینکه ۵۲ تن از یاران امام حسین در صبح عاشورا با تیرباران دشمن به شهادت رسیدند، افزود: اسلم بن عمر دیلمی از یاران ایرانی اباعبدالله، هم در خدمت امام سجاد بود و هم از ابتدا تا انتهای ماجرای کربلا امام حسین (ع) را همراهی کرد.

وی با بیان اینکه اسلم خوش خط، خوش سیما و قاری قرآن بود، تاکید کرد: اسلم بن دیلمی ۱۶۱ روز کنار امام حسین بود و منشی مخصوص و نامه نگار امام نیز محسوب می‌شد.

رئیس اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری با بیان اینکه اسلم بن عمر دیلمی ادبیات عرب را به خوبی می‌شناخت متذکر شد: اسلم بن عمر اهل راز و نیاز و شب بیداری بود و سیمای زیبایی داشت و در تیراندازی و شمشیر زنی مهارت بسیار بالایی داشت و استاد ادبیات و شاعر نیز بود و نقل است که شعر «امیری حسین و نعم الامیر» نیز به این شخصیت منتسب است.

وی با اشاره به اینکه یکی از علت‌های مقابله دشمنان با امام حسین (ع) حسادت است، تصریح کرد: برتری بینی و غرور کاذب، بخل و حسادت از عوامل شکل گیری جریان کربلا و ایستادگی اشقیا در برابر امام حسین است.

سنگری افزود: اسلم از جمله کسانی است که دو بار در کربلا جنگید و رابطه وی با امام سجاد به گونه‌ای بود که امام نگران وی می‌شد و پس از زخمی شدن نیز بخشی از خون اسلم روی پیراهن امام ریخت.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) زمان شهادت اسلم پیش وی بود، خاطرنشان کرد: آخرین جمله و تقاضای اسلم از امام حسین این بود که دستان خود را به دور گردن امام بیندازد و سپس گفت «من چه خوشبختم که آفتاب را در آغوش گرفته‌ام.»

رئیس اندیشکده ادبیات پایداری حوزه هنری با بیان اینکه قهرمان جهاد تبیین در کربلا اسلم بن دیلمی است، تاکید کرد: با بررسی رجز‌های اسلم در می‌یابیم که وی جهاد تبیین در کربلا را برعهده داشت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها