یادداشت/ سرهنگ رضی

امنیت، زیربنایی‌ترین اصل در توسعه گردشگری

مهم‌ترین پیش‌نیاز برای داشتن یک تفریح لذت‌بخش و گذراندن اوقات فراغت در دامان طبیعت، وجود امنیت است؛ بدون امنیت ممکن نیست بتوان از حضور در مکانی لذت برد و خاطره‌ای خوش از آن نقطه در ذهن به جای گذاشت.
کد خبر: ۵۳۲۱۰۲
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۵:۱۲ - 03July 2022

امنیت، زیربنایی ترین اصل در تدوین راهبردهای توسعه گردشگریگروه اجتماعی دفاع‌پرس- سرهنگ «رضا رضی» معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی استان گلستان؛ استان گلستان با طبیعت بکر و کم‌نظیر خود همه ساله میزبان خیل عظیم گردشگرانی است که فرصت را غنیمت شمرده و برای رهایی چند روزه از دغدغه‌های زندگی شهری و ماشینی به همراه خانواده به مناطق دیدنی این خطه سرسبز سفر می‌کنند.

وجود جنگل‌ها و کوه‌ها با پوشش گیاهی متنوع، سواحل دریا، جزیره، دشت‌های وسیع و همچنین اماکن مذهبی و تاریخی که همگی با مهربانی مردم مهمان نواز این دیار همراه شده است از عوامل جذب گردشگران از نقاط مختلف کشور پهناورمان می‌باشد که این مهم در رونق کسب و کار و توسعه اقتصادی استان نیز نقش بسزایی دارد.

انسان موجودی است که به تنوع و گشت و گذار در دل طبیعت به عنوان یک نیاز ذاتی توجه فراوان دارد، تفریح و گردش یک تجربه احساسی و لذت بخش است که در محیط‌های باز نیاز به پیش نیازها، منابع و امکانات مختلفی دارد که می‌تواند کیفیت آن را بالا ببرند. مطالعات نشان می‌دهد در جامعه‌ای که مردم بتوانند لحظات شاد و آرامی را در کنار افراد خانواده سپری کنند سلامت جسم و روح بیشتر بوده و در چنین شرایطی، پویایی، امید به زندگی، کار و تلاش و از همه مهتر قانونمندی نمایان‌تر است.

در میان همه موارد ذکر شده، مهم‌ترین پیش نیاز برای داشتن یک تفریح لذت بخش و گذراندن اوقات فراغت در دامان طبیعت، وجود امنیت است. بدون امنیت ممکن نیست بتوان از حضور در مکانی لذت برد و خاطره‌ای خوش از آن نقطه در ذهن به جای گذاشت.

امروزه گردشگری یک صنعت محسوب شده و نقش موثری در رشد و شکوفایی اقتصادی یک منطقه دارد. در منطقه‌ای مانند گلستان ضرورت توجه به گردشگری پایدار و ایمن حائز اهمیت فراوانی است و حتی می‌تواند کسب و کار‌های فراوانی نیز برای جوانان ایجاد کرده و موجب کاهش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شود چرا که تحقیقات نشان می‌دهد نرخ بیکاری و مشکلات اقتصادی رابطه معناداری با جرایم و آسیب‌ها دارد.

در حال حاضر امنیت به عنوان مهمترین و زیربنایی‌ترین اصل در تدوین راهبرد‌های توسعه گردشگری در جهان است. با کمی تحقیق درمی یابیم بین تفریح، ثبات، توسعه و امنیت جوامع ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، بطوری که هرگونه ناامنی یا احساس ناامنی تاثیر بسیار مخربی در گردشگری خواهد داشت.

تامین امنیت تفرجگاه‌ها

پلیس گلستان در راستای برقراری نظم و امنیت تفرجگاه ها، برنامه‌های هدفمندی را در نظر گرفته است تا با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود، به مردم و گردشگران خدمت رسانی کرده و خاطره‌ای خوش در کمال امنیت و آرامش برای آنان به ارمغان آورد.

بر همین اساس علاوه بر دائرکردن ایستگاه‌های انتظامی در ۱۶ نقطه خاص از استان و بهره گیری از بالغ بر ۸۰ نیروی مجرب و البته حضور فعال پلیس در سایر اماکن گردشگری، سعی شده برنامه و اقدامات فرهنگی و اجتماعی نیز به منظور کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، افزایش سطح آگاهی‌های انتظامی شهروندان، آموزش‌های همگانی در حوزه‌های مختلف از جمله پیشگیری از انواع سرقت، آموزش قوانین رانندگی و همچنین ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، انجام داده که به گواه مردم نقش موثری در افزایش احساس امنیت عمومی داشته است.

همچنین در حوزه نظم ترافیکی نیز پلیس راه و راهور استان تیم‌هایی ویژه برای کنترل محور‌های مواصلاتی برون و درون شهری در نظر گرفته اند.

اهمیت حوزه عفاف و حجاب

یکی از مواردی که مردم متدین ایران اسلامی به آن پایبند بوده و خط قرمز آنان محسوب می‌شود، حوزه عفاف و حجاب در اجتماعات مختلف است. زنان و مردان خداجوی کشورمان ثابت کرده اند هیچ گاه بی حرمتی به اعتقاداتشان را بر نمی‌تابند و خواهان مقابله با عده‌ای اندک که گهگاهی با اهدافی مشخص و بهانه‌هایی بی اساس سعی در ترویج بی عفتی در جامعه دارند، می‌باشند.

در برخی موارد شاهدیم دشمنان در فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی هجمه‌های زیادی علیه ماموران خدوم انتظامی وارد می‌کنند، اینگونه افراد باید بدانند سازمانی که برای اعتلای انقلاب اسلامی و پاسداری از امنیت مردم خون‌های پاکی را تقدیم نظام کرده، هیچ گاه در مقابل قانون شکنان کوتاه نخواهد آمد و با تمام توان در مقابل آنان ایستاده است.

در پایان باید گفت، امنیت مبحث پیچیده و گسترده‌ای است که هیچ سازمانی به تنهایی قادر به تامین آن نخواهد بود لذا پلیس در راه خطیر برقراری نظم، امنیت و آرامش مردم نیاز به همدلی، همکاری و تعامل آحاد جامعه و دستگاه‌های متولی دارد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار