«صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت دفاعی» افتتاح شد

با حضور جانشین وزیر دفاع و رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت دفاعی شد.
کد خبر: ۵۳۲۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸ - 04July 2022

به گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، در مراسمی با حضور سردار سرتیپ پاسدار «سید مهدی فرحی» جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و «علی وحدت» رئیس هیأت عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، «صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت دفاعی» افتتاح و تفاهم‌نامه همکاری بین طرفین امضا شد.

سردار فرحی در این مراسم اظهار داشت: این صندوق جامع با مشارکت وزارت دفاع (در قالب سازمان‌های صنعتی و تحقیقاتی وزارت و دانشگاه صنعتی مالک اشتر)، و شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان بخش خصوصی، تاسیس شده است.

«صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت دفاعی» افتتاح شد

وی افزود: صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت دفاعی، با ماموریت نقش‌آفرینی مؤثر در زیست‌بوم علم و فناوری دفاعی کشور و با هدف تکمیل زنجیره فعالیت‌های توسعه کمّی و کیفی بازیگران زیست‌بوم علم و فناوری دفاعی کشور، از قبیل شرکت‌های دانش‌بنیان همکار با نیرو‌های مسلح، مراکز نوآوری و شتابدهنده‌های تخصصی مرتبط با حوزه دفاعی، ایجاد شده است.

جانشین وزیر دفاع گفت: وزارت دفاع و نیرو‌های مسلح با تعداد زیادی از شرکت دانش‌بنیان همکاری دارند که بر اساس گام دوم نظام نوآوری دفاعی و در سالی که مزیّن به تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین است، بهره‌گیری حداکثری از این ظرفیت و توسعه کمّی و کیفی شرکت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار گرفته است که لازم است حمایت‌های مادی و معنوی از این شرکت‌ها انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تأسیس این صندوق، ابزار مناسبی برای ارایه این حمایت‌ها خواهد بود و وزارت دفاع، حداکثر توان خود را با استفاده از ظرفیت‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و تجهیزات و زیرساخت‌های آزمایشگاهی و تست و آزمون جهت حمایت و توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کشور به کار خواهد گرفت.

سردار فرحی با بیان اینکه این صندوق در تعامل با صندوق نواوری و شکوفایی ریاست جمهوری، می‌تواند نقش موثری در نگهداشت نخبگان کشور و بازگشت نخبکان خارج از کشور ایفا کند، گفت: ارائه انواع خدمات ضمانت‌نامه‌ای، تجاری‌سازی نتایج پژوهش‌ها، جذب و یا هدایت مالی منابع دولتی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر، ارائه انواع خدمات مالی و تسهیلاتی، مشارکت و سرمایه‌گذاری در ایجاد، توسعه، راهبری و توانمندسازی مراکز نوآوری و شتاب‌دهی و شرکت‌های پژوهشی، فناوری و دانش‌بنیان و امکان‌سنجی طرح‌های اقتصادی با محوریت فعالیت‌های حوزه دفاع، از فعالیت‌های صندوق دفاعی به شمار می‌آید.

صندوق پژوهش و فناوری صنعت دفاعی ابزار مهمی برای توسعه فناوری در حوزه دفاعی کشور است
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و دبیر کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور هم در این مراسم ضمن ابراز خشنودی از افتتاح یک نهاد تأمین مالی تخصصی برای حوزه‍ دفاعی کشور گفت: صندوق پژوهش و فناوری صنعت دفاعی کشور ابزار بسیار مهمی برای توسعه فناوری‌های دفاعی کشور است که ضرورت ایجاد آن احساس می‌شد که خوشبختانه امروز فعالیت خود را آغاز می‌کند.

وی با بیان اینکه صندوق پژوهش فناوری صنعت دفاعی ابزار مهمی برای توسعه نوآوری در این صنعت است، افزود: این صندوق باید کارویژه‌های خود را با چابکی انجام دهد تا بتواند از فعالان این حوزه حمایت کند.

«صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی صنعت دفاعی» افتتاح شد

وحدت ضمن اظهار امیدواری نسبت به اینکه صندوق پژوهش و فناوری صنعت دفاعی کشور منشأ آثار خوبی برای توسعه نوآوری در حوزه دفاعی کشور باشد، یادآور شد: امروز توانمندی‌های صنعت دفاعی کشور در حوزه‌های بسیاری مانند حوزه الکترونیک سرریز داشته و بخش‌های فنی و صنعتی مختلف توانسته‌اند با بهره‌مندی از این توانمندی، فناوری‌های مختص به حوزه خود را قوام و توسعه بخشند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی یادآور شد: امروز شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی توانسته‌اند با استفاده از ظرفیت‌های پهپادی سرریزشده از صنعت دفاعی کشور، خدمات و امکانات نوینی را در اختیار کشاورزان قرار دهند و در مراحل مختلف زراعت، آنان را از این فناوری‌ها بهره‌مند سازند.

دبیر کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری کشور همچنین بر این نکته تاکید کرد که امروز صندوق‌های پژوهش و فناوری در تمامی استان‌ها دایر شده‌اند و در حال حمایت از زیست‌بوم نوآوری در استان‌ها هستند.

وحدت افزود: هم‌اکنون علاوه بر اینکه در هر استان یک صندوق پژوهش و فناوری وجود دارد، در کنار دانشگاه‌های مادر و در حوزه‌های تخصصی یک صندوق پژوهش و فناوری تشکیل شده است تا در جهت توسعه اقتصاد نوآوری گام بردارند.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگر سخنان خود به اقدامات این صندوق در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور اشاره کرد و گفت: صندوق نوآوری در طول سه سال و نیم سال گذشته رویکردی فعالانه را در دستور کار خود قرار داده است و ما سعی کرده‌ایم که در جوانب مختلف حمایت‌های جامعی را از شرکت‌های دانش‌بنیان به عمل آوریم.

وی ادامه داد: بر اساس همین رویکرد فعالانه، صندوق نوآوری تنها کارویژه خود را به اعطای تسهیلات و صدور ضمانت‌نامه محدود نکرده و در طرح‌های ملی نیز در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و حضور مستقیمی در این طرح‌ها برای به ثمر رسیدن آن‌ها داشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به تأثیر مستقیم شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات آن‌ها در مهار بحران کرونا اشاره کرد.

وحدت افزود: از جمله طرح‌های ملی دیگری که منجر به پیشروی کشور در حوزه‌های مختلف شده است می‌توان به جمع‌آوری و افزایش فشار گاز‌های فلر، ارائه راهکار در طرح احیای چاه‌ کم‌بازده نفتی و تولید واکسن‌های انسانی اشاره کرد که در همه آن‌ها صندوق نوآوری و شکوفایی نقشی فعال ایفا کرده است.

در ادامه مراسم، تفاهم‌نامه همکاری بین وزارات دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری منعقد شد که بر اساس این تفاهم‌نامه، طرفین در حوزه‌های تجاری‌سازی و توسعه بازار محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان همکار با نیرو‌های مسلح، حمایت از توسعه‌دهندگان فناوری، حمایت و تأمین منابع مالی از اکتساب فناوری‌های نوظهور و بدیع و حمایت از ایجاد و توسعه مراکز نواوری و پارک‌های علم و فناوری دفاعی با یکدیگر همکاری می‌کنند.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار