سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد؛

آخرین وضعیت پرونده دو جاسوس فرانسوی/ بازداشت دو نفر در رابطه با کنکور امسال

ستایشی در خصوص آخرین وضعیت پرونده دو جاسوس فرانسوی توضیحاتی را ارائه کرد.
کد خبر: ۵۳۲۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴ - 06July 2022

آخرین وضعیت پرونده دو جاسوس فرانسوی/ بازداشت دو نفر در رابطه با کنکور امسالبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت تعدادی از هم‌وطنان در زلزله اخیر هرمزگان اظهار داشت: رئیس قوه قضائیه در همین رابطه دستورات موکدی در جریان امداد رسانی مطرح کرد و خواستار تسریع در رسیدگی به خواسته‌های قانونی زلزله زدگان شد. البته در همین رابطه یکی از مسائل ضرورت توجه به بافت‌های فرسوده است.

وی در ادامه و با اشاره به سالگرد حادثه سقوط هواپیمای مسافربری ایرباس که مورد حمله آمریکا قرار گرفت، گفت: هواپیمای مسافربری مصون از هر تعرضی است اما شاهد بودیم که تعدادی از هم‌وطنان از جمله ۶۶ کودک در این حادثه از سوی آمریکا مورد حمله قرار گرفتند.

ستایشی همچنین با تبریک روز قلم گفت: کسانی که در این حوزه مشغول فعالیت هستند و خصوصاً در تنویر افکار عمومی و جهاد تبیین نقش مؤثری دارند را به آنها تبریک می‌گویم.قلم عرصه و تبلور آن چیزی است که برآمده از اندیشه است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص برگزاری مراسم در هفته قوه قضائیه گفت: یکی از توفیقات در تدوین سند مترقی تعالی بود و در آخرین روز از هفته قوه قضائیه، دیدار مسئولان قضائی با رهبری برگزار شد و امید است به نکات ایشان عمل کنیم.

وی به برگزاری جشنواره نقد برتر قوه قضائیه اشاره کرد و گفت: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه متکلف برگزاری جشنواره شدند. تاریخ ارسال آثار ۳۱ خرداد ماه بود و قرار است این جشنواره در مرداد ماه با تشکیل کمیته داوری عالی، نقدها مورد ارزیابی قرار گیرد. ۵۵۰ عنوان مقاله به جشنواره ارسال شده که ۳۲ درصد آثار در رابطه با موضوع تظلم خواهی، ۲۳ درصد در رابطه با نظارت بر حسن اجرای قوانین است. ۱۸ درصد هم در رابطه با پیشگیری و ۳ درصد مربوط به مدیریت در قوه قضائیه است.

وی افزود: قوه قضائیه تلاشش این است که در فضای نقد و مسائل چالشی ورود خوبی داشته باشد.

ستایشی در ادامه و به حقوق بشر آمریکایی اشاره کرد و گفت: دولت آمریکا بزرگترین نقض کننده سیستم حقوقی است، آمریکایی‌ها فکر می‌کنند صاحب اختیار دنیا هستند اما باید بدانند مقاومت وجود دارد و در برابر ظلم‌ها، مقاومت اقدام قاطعانه را خواهد داد.

وی افزود: امید داریم در این حوزه نسبت به تعدیات این حوزه بتوانیم تکالیف قانونی خود را انجام دهیم.

متهمان پرونده سرقت از بانک ملی، سابقه دار بودند

وی در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص استرداد متهمان پرونده سرقت از بانک ملی و اینکه این افراد سال گذشته هم به دلیل سرقت از بانک زندانی شده بودند، این متهمان چطور از کشور خارج شدند؟ گفت: این اطلاعات درست است دو نفر از متهمین در سال گذشته به بانکی در شهرستان قائم شهر دستبرد می‌زنند، اینها به وسیله نیروهای فعال فراجا شناسایی و دستگیر می‌شوند به موجب مقررات در دادسرا برای این افراد، قرار تأمین قانونی صادر می‌شود. پس از اینکه قرار صادر و افراد بازداشت می‌شوند بر اساس شرایط پیش آمده و مطالبی که بانک عامل مطرح کرده، قرار این دو نفر به وثیقه تبدیل و آزاد می‌شوند. کیفرخواست صادر و متهمین به حبس محکوم شدند. وثیقه به لحاظ عدم متهمان ضبط و متهمان متواری می‌شوند. پس از آن این افراد مرتکب جرم دیگری شدند.

وی افزود: به خاطر اینکه هیچ شائبه‌ای در فرایند نباشد از سوی رئیس قوه قضائیه دستور بررسی از سوی مراجع دیگری از جمله انتظامی صادر شد. تا اگر تخلف انتظامی صورت گرفت، برخورد قانونی شود.

سخنگوی قوه قضائیه تصریح کرد: سوال دیگری ممکن است مطرح شود چرا ممنوع الخروج نشدند که باید گفت ممنوع الخروجی طبق نظر قاضی انجام می‌شود.

آخرین وضعیت پرونده دو جاسوس فرانسوی

ستایشی در خصوص آخرین وضعیت دو جاسوس فرانسوی گفت این پرونده مربوط به تلاش‌ها و خدمات سربازان گمنام امام زمان است‌. ضابط خاص به این پرونده ورود کرده و اقداماتی برای کشف جرم صورت گرفته است. تعقیب بر اساس دستور قضائی انجام شده و رسیدگی در مرحله دادسرا است. این تحقیقات در مرحله دادسرا واجد محرمانگی است. در ۱۸ اردیبهشت دستور جلب صادر و تفهیم اتهام شدند. تحت قرار بازداشت موقت هستند و تحقیقات در حال انجام است. برخی از داخلی‌ها به این افراد مراجعه و گرفتار ماجراهایی می شکند که زیبنده نیست و عناصر داخلی که بخواهند در راستای جریان استکبار حرکت کنند با آنها برخورد می‌شود تعدادی از مرتبطین داخلی هم در حال بررسی هستند.

وی در خصوص میزان اجرایی شدن سند تحول هم گفت: از ۲۰۹ راهکار ۱۱۲ راهکار و اقدام‌کامل اجرا شده است. از باب اقدامات ویژه، تشکیل بانک ژنتیک مجرمان و سامانه سجل محکومان مالی و سامانه عملکرد بازرسان است‌.

سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با اختلاس ۷۳۰ میلیون دلاری در یکی از زیر مجموعه‌های وزارت کشاورزی هم گفت: گزارشی از سوی بازرسی به رئیس قوه قضائیه ارسال شد. مطالب توسط سازمان بازرسی باید تا انتها پیگیری شود. این مسئله ناظر به اقدامی از سوی یکی از زیر مجموعه‌ها بوده و تعهداتی در رابطه با گندم، جو و غیره مطرح شده که در حال رسیدگی است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در دیدار اخیر مسئولان قضائی با رهبری ایشان در خصوص عملکرد ضابطان و تأثیر و تاثرات متقابل نکاتی را مطرح کردند و اعلام کردند دستگاه قضائی نباید تحت تأثیر ضابط باشد بلکه باید به صورت مستقل رسیدگی کند، رویکرد دستگاه قضائی در این باره چیست؟ گفت: رهبری فرامینی داشتند و توجه و تذکری ابلاغ کردند که از جمله آنها نکاتی در رابطه با ضابطین بود که همگی در دستور کار قرار می‌گیرد و ما توجه ویژه خواهیم داشت.

وی افزود: ملاک عمل دستگاه قضائی همین فرامین است و قوه قضائیه به صورت مستقل عمل کرده و از نظر کارشناسی ضابطین استفاده می‌کند.

وی در رابطه با وضعیت حمید نوری گفت: این فرد دو سال و ۸ ماه در انفرادی بود و وضعیت بینایی وی بسیار وخیم است و باید به چشم پزشک مراجعه کند که منع می‌شود. قاضی پرونده محدودیت‌ها را لغو می‌کند اما نه تنها رفع نشده بلکه تشدید شده است.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: اجازه ملاقات به خانواده وی نمی‌دهند و ارتباطات وکلا هم با ایشان محدود شده است. وزارت خارجه هم با جدیت پیگیر امور هستند اما مطالبه این است که سازمان زندان‌های سوئد که زیرمجموعه دولت سوئد است مسئول اعمال محدودیت‌ها علیه نوری است. انتظار ما این است که این سازمان به تکلیف قانونی خود عمل کند. وزیر خارجه هم با مذاکرات و تماس‌هایی که دارند موضوع آزادی نوری را با فوریت دنبال کنند.

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص نقض حکم شبکه موسوم به میرکاظمی گفت: پرونده این افراد رسیدگی و حکم محکومیت صادر شده نسبت به برخی متهمان اعتراضی صورت گرفت که پرونده برخی از آنها که نقص داشت به مراجع اولیه ارسال شد اما حکم میر کاظمی قطعی است.

بازداشت دو نفر در رابطه با کنکور امسال

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص بازداشت برخی متقلبان در کنکور امسال گفت: آنچه که می‌توان مطرح کرد این است که در استان تهران ۲ نفر دستگیر شدند. تبلیغاتی در رابطه با فروش تجهیزات شنود در فضای مجازی صورت گرفته بود و تعدادی از داوطلبین متأسفانه از این تجهیزات استفاده کردند، افرادی که در مقام رسیدگی و تحقیق بودند نکاتی را بررسی کردند و مشخصات خریداران بررسی و شناسایی شد و از رفتن ۴۵۰ داوطلب که از این تجهیزات استفاده می‌کردند، ممانعت به عمل آمد.

وی ادامه داد: در استان آذربایجان غربی هم دو مورد بررسی و ورود قضائی انجام شد.

ستایشی در پاسخ به سوالی در خصوص آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده حادثه قطار مشهد یزد گفت: با بازماندگان این حادثه و کسانی که مصدوم شدند ابراز همدردی می‌کنیم. پرونده‌ای در این رابطه تشکیل و افرادی از جمله رئیس قطار لوکوموتیو ران و همراهش، راننده بیل مکانیکی مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس اظهارات در ۲۰ خرداد جهت تحقیقات در شرکت سوانح، تحویل مقامات شده و به زندان عودت شدند. کسانی که با تودیع وثیقه می‌توانستند، آزاد شدند.

وی افزود: نظریه کمیسیون ریلی این است که در ۷ مورد مطالب احصا و درصد تقصیر بررسی شده و بر این اساس اقدامات قضائی انجام می‌شود.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده کاسپین و فرشتگان گفت: در شعبه ۲ دادگاه ویژه جرایم اقتصادی در حال بررسی بود که حکم صادر شد کسانی در حوزه اخلال در نظام اقتصادی از جمله ۷ نفر نقش داشتند. محکومیت اینها در حیطه‌های مباشرت، معاونت و غیره بوده که به حبس و جزای نقدی و شلاق تعزیری محکوم شدند.

وی افزود: قاضی پرونده در قسمت اخیر دادنامه، تدابیری اتخاذ کردند که مبین این است که مالباختگان به حق خود برسند و مبالغی که به عنوان فوق العاده پرداخت شده از محل تادیه شود.

ستایشی در خصوص آخرین وضعیت پرونده سرقت از بانک ملی گفت: پرونده در ناحیه ۳۴ دادسرای عمومی انقلاب ویژه سرقت قرار دارد. ۲ نفر متواری شدند. رئیس و معاون بانک تفهیم اتهام شدند و قرارهای تأمینی صادر شده و همگی بازداشت هستند. نسبت به استرداد دو متهم متواری هم تلاش‌هایی در حال انجام است. نسبت به برگرداندن اموال هم باید گفت قسمت عمده اموال کشف شده است.

تشکیل پرونده برای بانک زیر مجموعه بنیاد شهید

ستایشی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه قاضی‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید اخیراً اعلام کرده که در بانک زیرمجموعه بنیاد شهید پنج هزار میلیارد اختلاس شده است. آیا گزارشی از این موضوع به دستگاه قضا ارسال شده است؟ گفت: نسبت به بانکی که زیرمجموعه بنیاد مورد بحث است پرونده‌ای مطرح بوده با صدور کیفرخواست این پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه کیفری یک تهران ارسال شده و قضات شعبه نسبت به موضوع نقایصی مطرح کردند که به ناحیه ۲۸ دادسرای کارکنان دولت عودت داده شده است. نقایصی مطرح است که در صورت رجوع در اختیار قرار می‌گیرد.

وی در خصوص آخرین وضعیت متروپل گفت: ۱۶ نفر بازداشت هستند، اجساد انگشت نگاری شده و تعیین هویت شدند. نسبت به حسین عبدالباقی هم تمام مسائل مربوط احراز شده است ۶ کارشناس در حیطه معماری و زمین و غیره انتخاب شدند و مشغول تدوین گزارشی در این رابطه هستند. ضابط خاص ما در حال بررسی و تکمیل گزارش است.

ستایشی ادامه داد: آن دسته از افرادی که اقدامشان تخلف بوده هم در مرجع مربوطه رسیدگی می‌شود.نسبت به توقیف اموال مالک هم دستوراتی صادر شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده بانک سرمایه گفت: تصمیم قانونی در این رابطه اتخاد شده و برای اجرا به مرجع مربوطه ارسال می‌شود. این پرونده ۱۷ متهم داشت.

ستایشی همچنین در رابطه با آخرین وضعیت برخورد با متخلفان در حوزه رمز ارز و معاملات فردایی گفت: در ارتباط با حوزه بازداشتی‌های بازار ارز ۴۶ نفر که عمدتاً اخلال در نظام اقتصادی در معاملات فردایی در حوزه طلاهای آب شده داشتند، شناسایی و بازداشت شدند. برخی از اینها با تودیع وثیقه، آزاد و برخی همچنان بازداشت هستند. ۷۷ حساب متعلق به ۴۹ شخص حقیقی مسدود شدند ۱۱۷ فقره حساب مربوط به اتباع با گردش مالی بالا در این رابطه مسدود شد ۳۴ فقره حساب مربوط به مرتبطین هم مشمول انسداد شد. تمام تلاش ما این است که در حوزه معاملات فردایی، با قاطعیت با اخلالگران برخورد قانونی کنیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها