وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

اهمیت حجاب برای مردم ایران بخاطر نگاه هویتی و تاریخی است

اسماعیلی حجاب و عفاف را بخشی از ذات هویت ایرانی دانست و گفت: زنان ایرانی از این عنصر هویتی حمایت می‌کنند و این حرف‌ها شعار و تبلیغ نیست بلکه بازخوانی تاریخی این واقعه است.
کد خبر: ۵۳۳۸۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۶ - 12July 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم تجلیل از بانوان عرصه عفاف و حجاب که در وزارت فرهنگ برگزار شد، به واقعه مسجد گوهرشاد اشاره کرد و اظهار داشت: این اتفاق یک مقاومت تاریخی برجسته مردان و زنان ایرانی در دوره سیاه پهلوی اول در مقابل حرکت‌های شبه مدرنیته‌ای است که توسط روشنفکران در دوران مختلف طراحی و درباره آن‌ها نظریه‌پردازی شده بود، قلمداد می‌شود که توسط یک مجری قلدر به نام رضاخان قرار بود اجرا شود.

اسماعیلی به مواجهی جهان اسلام با غرب جدید با ورود ارتش ناپئلون بناپارت به مصر اشاره کرد و عنوان کرد: وقتی به آثار همه مستشرقین و نظریه‌پرداز‌های غربی و جریان روشن‌فکر نگاه می‌کنیم آن‌ها یکی از علت‌های عقب افتادگی جهان اسلام را نگاه دین و اسلام به موضوع زنان می‌دانند و وقتی می‌خواهند نسخه‌ای ارائه کنند سطحی‌ترین نسخه را در موضوع پوشیدگی و پوشش مطرح می‌کنند لذا وقتی می‌خواهند به راه‌حل‌های عملی برسند مدل‌هایی همانند نگاه آتاترک در ترکیه جلو برود و رضاخان در ایران انجام داد را پیشنهاد می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عقبه واقعه سال ۱۳۱۳ گوهرشاد اشاره کرد و افزود: ۱۲۶۷ قره‌العین در انظار عمومی رفع حجاب کرد و خودش را به‌عنوان اولین زن مکشوفه رسمی در تاریخ ایران به ثبت رساند که یک جریان کاملا روشن وابسته به بهائیت بود لذا این جریان یک وابستگی تاریخی دارد.

اسماعیلی حجاب و پوشش را یک مسئله هویتی برای جامعه ایران دانست و با تاکید براینکه ایران بزرگ‎ترین سابقه تمدنی دنیا در زمینه پوشش را دارد، عنوان کرد: اصل پوشش و پذیرش اینکه این مسئله، مسئله‌ای است که با تاریخ و هویت ما گره خورده است، مهم است. تصویر زنان ایرانی دوره هزاره قبل از میلاد در موزه‌های تاریخی نشان می‌دهد ما چنین هویت مهمی داشته‌ایم درحالی که مجسمه‌های غرب بدون حداقل پوشش در شهر‌ها و موزه‎ها نصب شده است.

رئیس شورای هنر، نگاه تمدنی ایران به حجاب را یک نگاه عفیفانه معرفی کرد و افزود: موضوع حجاب و عفاف با تار و پود جامعه ایرانی در هم آمیخته شده است و دشمن تلاش می‌کند این مسئله‌ی هویتی را به یک مسئله سیاسی تقلیل دهد چراکه حس می‌کند اگر دوگانگی ایجاد شود باعث گسل در جامعه ایرانی خواهد شد.

وی حجاب و عفاف را بخشی از ذات هویت ایرانی دانست و گفت: همانطور که عرق به جغرافیای ایران و عرق زبان فارسی منحصر به قومیت نیست، حجاب و عفاف نیز بخشی از ذات هویت ایرانی است. نگاه ما به مسئله پوشش از زاویه هویتی است و اگر امروز اروپایی‌ها و فرانسوی‌ها اعلام می‎‌کنند باید در برابر تهاجم فرهنگی آمریکایی‌ها بیاستند نشان می‌دهد این مسئله فقط مختص ما نیست لذا ما دچار یک جو رسانه‌ای عجیب هستیم و همه واقعیات را آن‌گونه که می‌خواهند به جامعه ما منتقل می‌کنند. حجاب و عفاف در جامعه ایرانی یک عنصر تاریخی هویت‌ساز است و زنان ایرانی از این عنصر هویتی حمایت می‌کنند و این حرف‌ها شعار و تبلیغ نیست بلکه بازخوانی تاریخی این واقعه است و جامعه ایران نسبت به آن معتقد است چراکه ما دارای یک جامعه به‌شدت عفیف هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگر سخنان خود خاطرنشان کرد: هنوز بعد از ۹۰ سال بعد از واقعه گوهرشاد تعداد کشته‌های این واقعه که توسط رضاخان در مسجد گوهرشاد صورت گرفت مشخص نشده است؛ برخی تا ۲ هزار نفر تعداد این کشته‌ها را تخمین می‌زنند و این مردم در جوار ضریح امام رضا (ع) با خشونت به گلوله بسته شدند برای اینکه آن‌ها با قانون الزام کشف حجاب مقابله می‌کردند.

اسماعیلی با بیان اینکه قانون الزام کشف حجاب حتی در روستا‌ها و شهر‌های کوچک اجرا می‌شد، افزود: بسیاری از این زنان عفیف سال‌ها از خانه‌هایشان بیرون نیامدند و همواره در خانه مقاومت کردند و عده‌ای چنین جان شریفشان را تقدیم کردند و امروز اگر در دولت دینی سخن می‌گوییم، همه قوانین آن با تایید و نظر مستقیم و غیرمسقیم مردم بوده است که برای همه الزام‌آور است.

رییس شورای هنر، گفت‌وگو با مردم به‌خصوص نسل جوان را ضروری دانست و گفت: باید بتوانیم با زبان هنر از طریق سینما و تئاتر و دیگر گونه‌های هنری این موضوعات را تبیین کنیم. اخیرا شاهد موج جهانی یک سرود در استغاثه با امام زمان (عج) بودیم که موج جهانی آن شکل گرفت و این همه بخاطر زبان هنر و استفاده از شعر و موسیقی بود. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زبان هنر را در خدمت تعالی این مفاهیم ارزشمند قرار خواهیم داد که مسوولیت هنر و رسانه است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار