دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

پیام رزمایش مشترک ایران با چین و روسیه برای جهان

برای نخستین بار در تاریخ، نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران ماه آینده میلادی در رزمایشی مشترک با چین و روسیه و ۱۰ کشور دیگر در آب‌های نیمکره غربی و در حیاط خلوت آمریکا حضور خواهد یافت.
کد خبر: ۵۳۳۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۲ - 13July 2022

مانور مشترک ایران با چین و روسیه چه پیامی برای دنیا دارد؟گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، کشور ایران، روسیه و چین در صدد هستند تا در آمریکای لاتین رزمایش سه جانبه نظامی را برگزار کنند. این رزمایش به نوعی نمایش قدرت به آمریکا تلقی شده و با عنوان «تک تیراندازی مرز» برگزار خواهد شد. میزبانی رزمایش مذکور را ونزوئلا بر عهده خواهد داشت و نظامیان ایران، روسیه و چین قصد دارند برای برگزاری آن عازم آمریکای لاتین و کارائیب شوند.

رزمایش «تک تیراندازی مرز» یکی از آشکارترین نشانه‌ها تا به امروز از شکل گیری یک ائتلاف در آمریکای لاتین علیه آمریکا به شمار می‌آید. مسکو و متحدانش، ایران و چین با حضور در این رزمایش در ونزوئلا در آستانه نمایش قدرت بزرگی در ماه اگوست هستند. با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین قرار خواهیم داشت. این در حالیست که ایران پیشتر نیز در رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ شرکت کرده بود.

امیر تاج‌الدینی سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ در این خصوص گفته: رزمایش مرکب امنیت دریایی ۲۰۲۲ با برگزاری رژه یگان‌های شرکت کننده از مقابل ناوشکن بومی جمهوری اسلامی ایران «دنا» در منطقه شمال اقیانوس هند پایان یافت.

در این مراسم کلیه شناور‌های شرکت کننده در این رزمایش از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی کشور‌های چین و روسیه از مقابل ناوشکن دنا رژه رفتند.

چندی قبل نیز سومین رزمایش مرکب به میزبانی ایران و با حضور نیرو‌های دریایی چین و روسیه با عنوان «کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲» در منطقه شمال اقیانوس هند برگزار شد.

تمرین‌های تاکتیکی متنوع از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش برگزار شد.

در آن برهه، یک رسانه آمریکایی برگزاری رزمایش دریایی بین ایران، روسیه و چین موسوم به «رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی–۲۰۲۲» را ارسال پیام مستحکم به آمریکا دانست. رزمایش مشترک دریایی بلندپروازانه‌ترین تمرین‌هایی است که تاکنون با کشتی‌های جنگی چینی، روسی و ایرانی انجام شده و اولین رزمایش از زمانی است که ایران به طور رسمی برای پیوستن به پیمان امنیتی سازمان همکاری شانگ‌های (SCO) در سپتامبر دعوت شد.

پیام برگزاری رزمایش چیست؟

پیام برگزاری این رزمایش، رسیدن هر سه کشور به سطح معنادار و قابل توجهی از روابط نظامی است و همچنین نشان می‌دهد که امروز جمهوری اسلامی ایران به سطحی از قدرت در عرصه دریا رسیده است که می‌تواند محوریت و فرماندهی رزمایش‌ها در کنار قدرت‌های بزرگ دریایی را عهده‌دار شود.

سخنگوی رزمایش گفت: شعار این رزمایش «با هم برای صلح و امنیت» است و مصداق بارزی است از اینکه جمهوری اسلامی ایران در منطقه و جهان با ایجاد اتحاد‌های راهبردی متکی بر منافع و احترام متقابل، هیچ‌گاه منزوی نبوده و نخواهد ماند.

امیر دریادار دوم تاج‌الدینی همچنین با بیان اینکه حضور جمهوری اسلامی ایران در ائتلاف‌های بین‌المللی بیانگر ارتقای سطح و جایگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: نیرو‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران اجازه هیچ‌گونه تهدیدی را در حوزه دریایی نخواهند داد. وی روز پنج‌شنبه نیز پیش از برگزاری این رزمایش ضمن تاکید بر اینکه رزمایش فوق در آینده نیز ادامه خواهد داشت، هدف از برگزاری این رزمایش را تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و نشان دادن حسن نیت و توانایی سه کشور در جهت حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده‌ای مشترک توصیف کرده بود.

امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز گفت: کشور‌های چین و روسیه هر دو با ترکیبی متفاوت‌تر از سال‌های گذشته و با رزم‌ناو‌ها و ناوشکن‌ها در این رزمایش حاضر شده‌اند و این باعث شده پیچیدگی ترکیب تجهیزاتی بالاتر برود و تعداد نفرات درگیر رزمایش نیز افزایش یافته است.

همچنین امیر دریادار حبیب‌الله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش گفت: تقویت همکاری‌های دریایی و ارتقای امنیت تجارت بین‌المللی دریایی از جمله اهداف رزمایش مرکب ایران، چین و روسیه است. در همین حال روز گذشته خطیب نماز جمعه تهران گفت: همکاری ایران، چین و روسیه می‌تواند موجب اقتدار ملت‌های آسیا و تغییر توازن قدرت به نفع آن‌ها در مقابل زیاده‌خواهی آمریکا شود.

محمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری به مسکو و برگزاری مانور مشترک دریایی نیروی دریایی ایران، چین و روسیه خاطرنشان کرد: این رویداد‌ها پیام‌آور تحولات مهمی در آینده منطقه و جهان هستند. ابوترابی‌فرد گفت: بنابراین، به دلایل مختلف، ایران باید رابطه خود را با کشور‌های قاره آسیا مخصوصا کشور‌هایی که در این رشد سهم بیشتری دارند، مستحکم کند.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار