آمریکا به دنبال احیای توافق هسته‌ای با ایران است

سخنگوی شورای امنیت امریکا خواستار بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران شد.
کد خبر: ۵۳۳۹۴۱
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰ - 13July 2022

آمریکا به دنبال احیای توافق هسته‌ای با ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک مقام ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه ادعا کرد که طرح روسیه برای دستیابی به صد‌ها هواپیمای بدون سرنشین جنگی از ایران نشان‌دهنده نیاز فوری روسیه به تقویت داخلی خود به دلیل خسارات سنگین چهار ماه جنگ در اوکراین است.

در این ارتباط، «جان کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا مدعی شد که اعزام پهپاد‌های ایرانی به روسیه نشان‌دهنده تمایل ایران برای حمایت از جنگ مسکو علیه اوکراین است.

کربی در عین حال افزوده است که تأمین پهپاد‌های موردنیاز روسیه توسط ایران تأثیری بر تلاش‌ها برای مذاکره جهت بازگشت به توافق شش جانبه هسته‌ای نخواهد داشت.

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با دفاع و تاکید بر لزوم بازگشت به توافق با ایران گفت: «ما همچنان می‌خواهیم توافق هسته‌ای را که جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران را از میان بر می‌دارد، احیا کنیم.»

ادعای مقامات آمریکایی درباره اعزام پهپاد‌های ایرانی به روسیه در حالی است که آمریکا و سایر متحدان غربی اوکراین بسیاری از پهپاد‌های کوچک‌تر و پیشرفته را به کیف داده‌اند. این موضوع را کربی هم تائید کرد و گفت: «ما در حال حاضر صد‌ها پهپاد در اختیار اوکراین قرار داده‌ایم و در حال گفت‌وگوی مداوم با آن‌ها در مورد نیاز‌های آن‌ها هستیم.»

ادعای سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا درباره اعزام پهپاد‌های ایرانی به روسیه پس از آن صورت می‌گیرد که «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در آستانه سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به غرب آسیا در نشستی خبری به بیان ادعا‌های ضدایرانی پرداخت و مدعی شد که آمریکا اطلاعاتی مبنی بر آماده‌سازی ایران برای ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده آن‌ها در اوکراین در اختیار دارد.

وی همچنین ادعا کرد که ایران در حال آماده‌سازی برای آموزش استفاده از این پهپاد‌ها به روس‌ها است و مشخص نیست هم اکنون این پهپاد‌ها را در اختیار روسیه قرار داده است یا خیر. سالیوان همچنین مدعی شد: برآورد اطلاعاتی نشان می‌دهد که برخی از پهپاد‌ها که تعداد آن‌ها به صد‌ها فروند می‌رسد از قابلیت حمل سلاح برخوردارند.

در مقابل ادعای مقامات غربی، «ناصر کنعانی»، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا درباره فروش فناوری‌های نوین ایرانی به روسیه تصریح کرد: سابقه همکاری‌های میان جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در حوزه برخی فناوری‌های نوین به پیش از آغاز جنگ در اوکراین بر می‌گردد و در مقطع اخیر هیچ تحول خاصی در این ارتباط رخ نداده است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها