دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

اثرگذاری واکسن نورا بر سویه‌های جهش یافته کرونا

بررسی‌ها نشان داده واکسن نورا به میزان قابل توجهی بر سویه‌های جهش یافته از جمله امیکرون بسیار موثر بوده است.
کد خبر: ۵۳۴۳۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰ - 16July 2022

اثرگذاری واکسن نورا بر سویه‌های جهش یافته کروناگروه اجتماعی دفاع‌پرس: واکسن نورا، واکسن ۱۰۰درصد ایرانی از نوع واکسن‌های نوترکیب پروتئینی است که بر اساس تحریک سیستم ایمنی بدن به بخشی از پروتئین اتصالی اصلی ویروس طراحی شده و مراحل طراحی و تولید آن نیز در شرکت دانش بنیان پلاسما درمان سرو سپید به‌مدت ۱۵ ماه زیر نظر محققین دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) و تحت نظارت سازمان غذا و دارو انجام شده است.

این واکسن مراحل کارآزمایی بالینی فاز اول، دوم و سوم خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و بی‌خطر بودن و حفاظت بخشی خود را اثبات کرده به همین جهت با کسب استاندارد‌های مورد تایید سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با اخذ مجوز کمیته ملی اخلاق در تاریخ ۱۶ اسفند۱۴۰۰ به منظور تزریق دوز یادآور در سبد واکسیناسیون کشور قرار گرفت.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی و متخصصین این امر با آغاز پیک جدید ابتلا به بیماری کرونا، برای تزریق دوز یادآور که شامل دوز سوم و چهارم می‌شود، بهترین واکسن‌های مورد انتخاب، واکسن‌هایی هستند که مانند واکسن نورا بر پایه پروتئین نوترکیب قرار دارند.

واکسن نورا نسبت به سایر واکسن‌های نوترکیب دارای مزایایی همچون نوترکیب ۱۰۰ درصد ایرانی، دارای کیفیت بالا و خلوص ۱۰۰ درصدی پروتئین نوترکیب، استفاده از تکنولوژی پیشرفته در فرآیند تولید و تخلیص و فاقد هرگونه ناخالصی، بدون هیچ گونه عوارض جدی و کاملا بی خطر، افزایش چشمگیر تیتر آنتی بادی حفاظت بخش در صد درصدی افراد با تزریق دوز یادآور، قابلیت مهار سوش‌های جهش یافته‌ی ویروس کرونا و پایداری تیترآنتی بادی حداقل تا ۴ ماه پس از تزریق، است که به شکل تک دوز نیم میلی لیتر به صورت عضلانی تزریق می‌شود.

این واکسن در حالی در سبد تزریق واکسن‌های داخلی کشور قرار گرفته که هیچ گونه عوارض جدی در افراد واکسینه شده گزارش نشده و فقط سردرد و احساس خستگی و عوارض در محل تزریق از قبیل سفتی و درد در بعضی از افراد مشاهده شده است. 

بر اساس مطالعاتی که تاکنون انجام شده و مجوز‌های صادره، واکسن نورا را می‌توان به افراد ۱۸ سال به بالا تزریق کرد. بدیهی است تزریق آن به افراد زیر ۱۸ سال پس از پایان مطالعات و تکمیل پایانی و در نهایت اخذ مجوز‌های قانونی امکان پذیر خواهد بود.

هرچند هیچ گونه تداخلات دارویی برای واکسن نورا تاکنون ذکر نشده ولی با این وجود تزریق واکسن نورا برای افراد با سابقه‌ حساسیت شدید (شوک آنافیلاکسی) به هر یک از اجزای سازنده آن و نیز در دوران بارداری و شیردهی تا پایان مطالعات و تکمیل اطلاعات و در نهایت صدور مجوز قانونی ممنوع است.

اگر چه تمامی انواع واکسن‌های کووید ۱۹ که در سراسر جهان با تمرکز بر ویروس چینی (ووهان) مجوز اضطرار دریافت کرده و ساخته شدند اما بررسی‌ها نشان داده واکسن نورا به میزان قابل توجهی بر سوش‌های جهش یافته از جمله امیکرون بسیار موثر بوده است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها