دفاع‌پرس گزارش می‌هد؛

شکست؛ سرنوشت محتوم عادی‌سازی روابط رژیم صهیونیستی با اعراب

بر خلاف تمامی تلاش‌هایی که «دنیای غرب» و «آمریکا» در رأس آن برای عادی‌سازی روابط بین «رژیم صهیونیستی» و کشور‌های عربی انجام می‌دهند، سرنوشت نهایی این پروژه چیزی جز شکست نبوده و نخواهد بود.
کد خبر: ۵۳۴۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۴ - 19July 2022

شکست؛ سرنوشت محتوم عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با اعرابگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: پروژه عادی‌سازی روابط «رژیم صهیونیستی» با کشور‌های عربی اسلامی که در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق «آمریکا» طراحی و اجرا شد بر خلاف تمامی تلاش‌ها و فضاسازی‌های رسانه‌ای که برای آن تدارک دیدند، عملا به غیر از موفقیت در دو کشور «امارات» و «بحرین» عملا دستاورد و موفقیتی دیگری به دست نیاورد.

در واقع هدف اصلی از طراحی و اجرای پروژه عادی‌سازی روابط برقراری رابطه بین «رژیم صهیونیستی» با اغلب کشور‌های اسلامی بود که به دلیل عدم استقبال این کشور‌ها و موج مخالفت و محکومیت این اقدام توسط مردم مسلمان این کشور‌ها و عقب نشینی حاکمان آن‌ها عملا بدون موفقیت ماند و دستاوردی برای «رژیم صهیونیستی» نداشت و آمریکا هم در این مسیر به آن دسته از اهدافی که برای خود متصور بود دست پیدا نکرد.

نکته دیگر اینکه از زمان امضای توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط بین «رژیم صهیونیستی» و دو کشور «امارات» و «بحرین» بیش از دو سال می‌گذرد. این در حالی بود که قرار بود کشور‌های بیشتری در پروژه عادی‌سازی روابط با این رژیم اشغالگر روابط دیپلماتیک با «رژیم صهیونیستی» برقرار کنند. اما خیلی زود امید‌های سران و مقامات رژیم صهیونیستی نسبت به واقعیت پیدا کردن این آرزو به یاس تبدیل شده است.

هم اکنون سران و مقامات «رژیم صهیونیستی» به خوبی دریافته‌اند که پروژه عادی‌سازی روابط آن‌ها با کشور‌های عربی اسلامی آنقدر‌ها هم سهل و آسان نیست که بتوانند در ظرف مدت نه چندان طولانی روابط دیپلماتیک مناسب و قابل قبولی را با کشور‌های اسلامی برقرار کنند. هرچند زمانی هم که این پروژه از سوی آمریکا طراحی شده بود موفقیت آن حتی بر روی کاغذ هم چندان تضمین شده نبود.

در این میان شاه کلید اصلی عادی‌سازی روابط بین «رژیم صهیونیستی» با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس را باید «عربستان سعودی» دانست که این کشور هم بر خلاف تمایل حاکمان آن به دلیل جایگاهی که در بین کشور‌های عربی و اسلامی دارند و داعیه‌دار رهبری جهان اسلام بوده و ادعای حمایت از ملت مظلوم «فلسطین» را دارد به دلیل ترس و نگرانی فراوان از عصبانیت و خشم ملت‌های اسلامی و برای روبرو نشدن با موج اعتراضات مردمی هنوز نتوانسته با این رژیم اشغالگر روابط دیپلماتیک برقرار کند.

البته همانطور که از سابقه و پیشینه حاکمان ظاللم و مستبد این کشور و سرسپردگی آن‌ها برای دنیای غرب و آمریکا برمی‌آید این کشور روابط فراوان و گسترده پنهانی با «رژیم صهیونیستی» البته در پشت پرده دارد، ولی با توجه به شرایط داخلی کشور خود و همینطور شرایط بین‌المللی و حتی با وجود سفر اخیر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به این کشور در اعلام عادی‌سازی روابط با «رژیم صهیونیستی» با محدودیت‌های فراوانی روبرو است.

حال نکته مهم و اساسی اینجاست که همین که عربستان سعودی به زعم خود به عنوان رهبر جهان اسلام هنوز جرات نکرده روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی‌سازی کند خود نشانی واضح و روشن از شکست پروژه عادی‌سازی روابط این رژیم اشغالگر با کشور‌های حاشیه خلیج فارس است. در واقع این صهیونیست‌ها هستند که هم اکنون و در حال حاضر در پیش برد فرآیند عادی‌سازی روابط با دنیای اسلام به بن بست رسیدند.

از طرف دیگر با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی به منظور پذیرفته شدن در میان کشور‌های اسلامی نیاز فراوانی دارد تا روابط غیر رسمی و پشت پرده خود با برخی از کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس را رسما اعلام کرده و علنی کند هرگونه تاخیر در این راستا برای آن به منزله شکست و ناکامی در پیاده سازی سیاست‌های نفوذ خود در منطقه محسوب می‌شود.

در پایان باید گفت تمامی تلاش‌های آمریکا برای عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی با کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس حتی با وجود سفر چند روز گذشته جو بایدن به منطقه و دیدار از سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی با توجه به جو و فضای ضد صهیونیستی منطقه با کشست کامل و قطعی روبرو شده که یکی از نشانه‌های آن بیانیه ۲۸ نهاد جامعه مدنی «کویت» است که ضمن اعلام حمایت از «ملت فلسطین» مخالفت صریح خود را با هرگونه عادی‌سازی روابط با «رژیم صهیونیستی» اعلام کردند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار