یک کارشناس دینی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

امیرالمومنین (ع) انسان هوشیار را دارای جهان‌ بینی می‎داند

حجت‌الاسلام آقا‌بابا با تاکید براینکه مومن همواره از دام دنیا مراقبت می‌کند، گفت: امیرالمومنین (ع) انسان هوشیار را دارای جهان‌ بینی می‎داند.
کد خبر: ۵۳۴۶۹۸
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۰ - 18July 2022

حجت‌الاسلام «علی آقا‌بابا» کارشناس دینی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس با اشاره به مقوله فکر و اندیشه، اظهار داشت: از دیدگاه امام علی (ع) انسان هوشیار و اندیشمند فردی است که راه درست را از غلط تشخیص دهد، در انتخاب همنشین دقت کند و جهان بینی خود را بفهمد.

وی با تاکید بر اینکه از دیدگاه دین، اسلام و روانشناسی دو مقوله هوش و عقل متفاوت بوده و هوش به معنای ذکاوت است و عقل به معنای درایت و قدرت تشخیص خوب از بد، گفت: برخی افراد ممکن است افراد باهوشی باشند ولی افراد عاقلی نیستند و می‌توانند انتخاب‌های ناآگاهانه‌ای داشته باشند.

آقا بابا ادامه داد: حضرت علی (ع) در روایتی فرموده‌اند «رحم الله امراء علم من این وفی این والی این» خداوند رحمت کند بنده‌ای که بداند از کجا آمده و در کجا هست و به کجا می‌رود، چرا که وقتی انسان بداند از کجا آمده و به کجا می‌رود زندگی خود را بر این اساس تعیین می‌کند و مورد تایید حضرت علی (ع) خواهد بود.

این کارشناس مذهبی در مورد تاکید روایات بر لزوم هوشمندی و هوشیاری مومنان گفت: در روایات داریم که «الْمُؤْمِنُ کَیّس»؛ «مؤمن زرنگ است» و زرنگی در این روایت یعنی مومن حواسش است که در دام دنیا گرفتار نشود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار