فرمانده سپاه عشایر استان فارس:

عشایر فارس در برهه‌های مختلف انقلاب اسلامی بودند

سرهنگ پاسدار «شکوهی» گفت: باید برای شناساندن جایگاه و نقش عشایر به ویژه عشایر استان فارس در اعتلای ایران اسلامی تلاش بیشتری شود زیرا عشایر فارس در دوران انقلاب، دفاع مقدس و جنگ اقتصادی همواره پیشتاز و سربلند بودند.
کد خبر: ۵۳۴۹۶۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶ - 19July 2022

سرهنگ پاسدار «سید محمد شکوهی» فرمانده سپاه عشایر استان فارس امروز (سه‌شنبه) در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در فارس با بیان اینکه باید برای شناساندن جایگاه و نقش عشایر به ویژه عشایر استان فارس در اعتلای ایران اسلامی تلاش بیشتری شود اظهار داشت: عشایر فارس در دوران انقلاب، دفاع مقدس و جنگ اقتصادی امروز دشمن که بر محور امنیت غذا است، همواره سربلند بوده‌اند.

فرمانده سپاه عشایر فارس با بیان اینکه جامعه عشایری همواره و در طول تاریخ مظلوم بوده بیان کرد: جامعه بزرگ عشایری کشور به ویژه عشایر جنوب و فارس در طول تاریخ همواره وارث ایثار و مدافع و امین مرزهای کشور بوده و مبارزه عشایر جنوب به ویژه عشایر فارس و بوشهر با استعمار و استکبار و در راس آن انگلیس زبانزد خاص و عام و برگ زرینی بر تاریخ پرافتخار این قشر مظلوم و وفادار است.

سرهنگ شکوهی افزود: رشادت عشایر منحصر به امروز و دیروز نبوده و قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی عشایر فارس از سال ۴۲ و از شروع نهضت امام خمینی (ره) همراه امام بوده و در همین راستا بانو «باختر بیگلری»، نخستین شهید زن نهضت امام خمینی (ره) از استان فارس شهرستان لارستان در راه نهضت امام خمینی (ره) به درجه رفیع شهادت رسید.

وی افزود: با ظهور انقلاب اسلامی و توجهی که امام خمینی (ره) به عشایر به عنوان ذخایر انقلاب داشتند عشایر سلحشور نیز دوشادوش دیگر مردم ایران هم در پاسداری از انقلاب هم در صحنه نبرد با دشمن متجاوز بعثی حماسه‌آفرینی کردند و تعداد بالای شهدای جامعه عشایری مبین نقش مهم آنها در انقلاب تا به امروز بوده است.

شکوهی افزود: عشایر علاوه بر نقش مهم در پیروزی انقلاب، در هشت سال دفاع مقدس نیز رشادت فراوانی از خود نشان دادند و در جلوگیری از تجاوزگری ارتش بعث به کشور نقش مهمی داشتند و از همان ابتدای تجاوز رژیم بعثی عراق، عشایر درنگ نکرده و با سلاح‌های خود به مقابله به دشمن برخاستند و سپس از اقصی نقاط کشور به جبهه اعزام شدند و جلوی استعمار و استکبار و ایادی‌اش ایستادند و فرماندهان و رزمندگان گردان‌های خط شکن جنوب همانند گردان مستقل عشایری مالک اشتر یا لشکر المهدی و ۱۹ فجر  اغلب از جامعه عشایری بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با اینکه پیش بینی ما حدود چهار هزار شهید جامعه عشایری در استان فارس است اما وجود همین دو هزار شهید جامعه عشایری استان فارس که تاکنون شناسایی شده نیز نشانگر ارادت این قشر به انقلاب است.

فرمانده سپاه عشایر استان فارس تشریح کرد: عشایر کل کشور حداقل ۱۰ هزار شهید به انقلاب اسلامی تقدیم کرده‌ که از این تعداد در استان فارس به عنوان بزرگترین جامعه عشایری کشور با دارا بودن یک هشتم از جمعیت کل عشایر کشور، حداقل دو هزار شهید ثبت شده که طبق آمار ما به چهار هزار شهید می‌رسد و از این جهت فارس و عشایر فارس نقشی شگرف و مهم در عرصه پاسداری از انقلاب و میهن عزیزمان داشته‌اند و وجود دبیرستان عشایری شهید بهشتی شیراز در فارس و اهدای ۹۲ شهید ۸۵۰ رزمنده، ۷۵ جانباز و ۲۲ آزاده نخبه دانش‌‎آموز شاهدی بر این حماسه است.

وی با اشاره به بازدید خود از موزه دفاع مقدس فارس نیز بیان کرد: با وجود زحمات بسیار زیادی که در برپایی این مکان جهت پاسداشت حماسه دفاع مقدس کشیده شده اما جا دارد در این موزه مکانی ویژه و گسترده به جامعه عشایری اختصاص یابد و در این صورت سپاه عشایر و اداره کل امور عشایر فارس و بسیج عشایری جهت برپایی این بخش و کمک به موزه‌آرایی دین خود را ادا خواهند کرد تا حق عشایر در این زمینه ضایع نشود.

وی افزود: امروز که بحث امنیت غذایی مورد اهمیت قرار گرفته و بسیاری از قدرتهای بزرگ از غذا به عنوان یک سلاح استراتژیک علیه کشورهای واردکننده و وابسته استفاده می‌کنند نیز باید در این زمینه به خودکفایی و عدم وابستگی برسیم و این مهم جز با حمایت از کشاورزان و دامداران و عشایر میسر نمی‌شود.

سرهنگ شکوهی در پایان گفت: در کنگره ملی بزرگداشت شهدای عشایری به بیش از ۱۱ هزار شهید جامعه عشایری کشور که تاکنون شناسایی شده‌اند اشاره شد و در بیانات ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با دست‌اندرکاران کنگره ملی شهدای عشایر نیز رهبر معظم انقلاب اشاره کردند که عشایر جامعه مهمی در کشور است و باید دیده شود و جایگاه ویژه‌ای برای عشایر در نظر گرفته شود و باید عشایر را با برگزاری یادواره‌ها به کشور شناساند و به ویژه تاکید کردند که نقش پررنگ عشایر در دفاع مقدس یا در جنگ اقتصادی کنونی با دشمن را باید تبیین کرد.

سرهنگ شکوهی در پایان گفت: در همین راستا نخستین یادواره سرداران، فرماندهان، امیران و سه هزار شهید ایل بزرگ قشقایی ششم مرداد سال جاری از ساعت ۱۰ با همکاری نهادهای مختلف مردمی و اداری در شیراز برگزار می‌شود که همکاری مردم و نهادهای مختلف جهت برگزاری هرچه باشکوهتر آن را می‌‌طلبد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار