تحلیلگر سیاسی عراقی:

«بایدن» برای تأمین منافع صهیونیست‌ها به منطقه سفر کرد

الموسوی در واکنش به سفر منطقه‌ای رئیس‌جمهور آمریکا، گفت: بایدن با هدف تأمین منافع صهیونیست‌ها به منطقه سفر کرد.
کد خبر: ۵۳۴۹۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۶ - 19July 2022

«بایدن» برای تأمین منافع صهیونیست‌ها به منطقه سفر کرد

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، در روز‌های اخیر سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به منطقه انجام شد، سفری که در آن اهدافی در راستای بهبود وضعیت داخلی آمریکا، تقویت جایگاه رژیم صهیونیستی در منطقه از طریق توسعه عادی سازی روابط و همچنین افزایش فشار‌ها بر ایران با راهکار ائتلاف سازی دنبال می‌شد. پس از پایان این سفر، اما تحلیلگران معتقدند که بایدن دست خالی منطقه را ترک کرده و نتوانسته اهداف مدنظر در این سفر را محقق کند. بر همین اساس با حیدر الموسوی تحلیلگر و پژوهشگر سیاسی عراقی به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:

 الموسوی در پاسخ به سوالی درباره نتایج احتمالی سفر رئیس جمهور آمریکا به منطقه، بیان داشت: سفر بایدن و مشارکت وی در نشست جده در راستای فشار بر کشور‌های منطقه به ویژه دولت‌های حاضر در نشست جده، با هدف تأمین امنیت و آرامش برای رژیم صهیونیستی بود.

وی در این باره افزود: من معتقدم سفر بایدن به عربستان سعودی در راستای تحمیل عادی سازی روابط بر ریاض بود تا از رهاورد این اقدام، امنیت و ثبات رژیم صهیونیستی تأمین شود. بایدن در این سفر تلاش کرد پیام‌هایی مشخص در مورد لزوم عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به کشور‌های عربی انتقال دهد.

کارشناس عراقی گفت: وی در واقع این هدف را دنبال می‌کرد که کشور‌های عربی در چارچوب نقشه سیاسی واشنگتن و تل آویو در منطقه، حرکت کنند. البته متأسفانه برخی کشور‌ها در اثر ضعف‌هایی که دارند، قدرت و توانایی را در نزدیکی به آمریکا و رژیم صهیونیستی دنبال می‌کنند، اما آن‌ها اشتباه می‌کنند، چون واشنگتن هدفی جز حفظ برتری رژیم صهیونیستی بر آن‌ها را ندارد.

حیدر الموسوی در پاسخ به سوالی درباره مشارکت مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در نشست جده، نیز گفت: مردم عراق و جریان سیاسی این کشور از پایه و اساس با هر گونه رابطه با رژیم صهیونیستی مخالفت دارند، جریان‌های سیاسی عراقی با شرکت الکاظمی در این اجلاس مخالف بوده و هرگونه توافق با بایدن را بی‌ارزش می‌دانند.

وی افزود: در خصوص حضور آقای الکاظمی در این نشست می‌توان دو مووضوع را مطرح دانست؛ نخست تلاش شخص الکاظمی برای اینکه بار دیگر نام خودش را بر سر زبان‌ها انداخته و از این نمد، کلاهی برای خود بدوزد. وی تلاش دارد بار دیگر برای نخست وزیری شانس خود را امتحان کند و به بازگشت به عرصه سیاسی امید دارد.

وی عنوان کرد: نکته دوم که باید در قبال آن حساس باشیم مساله احتمال طرح پیشنهادی برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از واشنگتن به بغداد است. البته به اعتقاد من با توجه به مخالفت اکثریت مردم عراق، جریان‌های سیاسی و پارلمان این کشور با موضوع عادی سازی روابط، این تلاش‌ها قطعاً نتیجه‌ای برای دشمنان نخواهد داشت.

حیدر الموسوی در پاسخ به سوالی درباره ادامه حملات و نقض حاکمیت ملی عراق از سوی ترکیه، تاکید کرد: این مساله بیانگر ضعف دولت عراق و همچنین ناتوانی حاکمیت اقلیم کردستان عراق است.

وی همچنین پیش بینی کرد که در روز‌های آینده روند تشکیل دولت عراق، با توجه به پایان تعطیلات پارلمان روند جدی تری به خود گرفته و در نهایت تشکیل دولت جدید نهایی شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار