در نشست هم‌افزایی مدیریت ایران مطرح شد؛

عبودتیان: دفاع مقدس اوج اداره مردمی جمهوری اسلامی است

دست‌یار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت با تاکید براینکه دفاع مقدس اوج اداره مردمی جمهوری اسلامی است، گفت: ما کار سخت که جنگ بود را مردمی اداره کردیم و به نتیجه رسیدیم درحالی که گام بعدی که سازندگی بود به بهانه تخصصی‌سازی از مردم گرفته شد و تبدیل به اتفاقات ناخوشایند شد.
کد خبر: ۵۳۵۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۱ - 20July 2022

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری رویداد «هم‌افزایی مدیریت ایران» از طرف شبکه دستیاران مردمی نهاد ریاست جمهوری با حضور سید احمد عبودتیان دست‌یار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت و علی منصوری دبیر رویداد برگزار شد.

منصوری: ارائه الگوهای موفق فرهنگی و اجتماعی به مدیران ارشد کشور

در ابتدا، «علی منصوری» دبیر رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران رویکرد تمایل مجموعه‌های دولتی در دولت سیزدهم به‌سمت مردمی شدن را عامل برگزاری رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران دانست و با بیان اینکه مدیران ارشد برای همراه شدن با رویکرد تحولی دولت قطعا نیازمند فکرها و ایده‌ها و روش‌های نو برای حل مسئله و برخورداری از مجموعه‌هایی هستند که به شیوه‌های جدید و دانش‌بنیان مسلط باشند، اظهار داشت: هدف ما در رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران اتصال دادن مدیریت ارشد و میانی کشور با مجموعه‌های موفق مردمی است.

وی با تاکید براینکه رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران می‌خواهد نقطه‌ی اتصال بین مجموعه‌هایی باشد که به‌نوعی حل مسئله‌های کشور و مردم را صورت مسئله خودشان قرار داشته‌اند، افزود: این رویداد در بزرگترین محلی که امکان برگزاری داشت درحال شکل‌گیری است تا این مجموعه‌ها حضور پیدا کنند و از طرفی دیگر مدیران ارشد و میانی کشور بتوانند با این مجموعه‌ها آشنا شوند تا زمینه تعامل و همکاری مشترک و ارتباطات کاری شکل گیرد. 

عبودتیان:

دبیر رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران با بیان اینکه این اتفاق برای نخستین‌بار است که به این شکل برگزار می‌شود، تصریح کرد: بعد از مدت‌ها یک فضا را در عرصه مدیریتی کشور شاهد هستیم که مدیران کشور به مجموعه‌های مردمی که رهبر معظم انقلاب اسلامی تعابیر مهمی درباره آن فرمودند بودند و تاکید داشتند این مجموعه‌ها به‌صورت آتش‌به اختیار کارهای مهم و بزرگی را شکل داده‌اند و دغدغه‌ها و صورت مسئله‌های مردم را بهتر و دقیق‌تر از مدیران شناسایی کرده‌اند و برای آن‌ها راه‌کار پیدا کرده‌اند. 

منصوری خاطرنشان کرد: ما سعی کرده‌ایم از میان 14 هزار شرکت، شرکت دانش بنیان، موسسات فرهنگیو اجتماعی و گروه‌های جهادی موفقی که می‌شناختیم، حدود هزار مجموعه موفق را شناسایی کنیم. این مجموعه‌ها همگی در سامانه طراحی شده رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران ثبت‌نام کردند. 

وی درخصوص چگونگی داوری و انتخاب مجموعه‌ها برای شرکت در رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران گفت: تمام این فرایند توسط شبکه‌های مردمی داوری شده است و طی مراحل مختلف شد که کدام یک از این مجموعه‌ها این قابلیت و توانایی را دارد که بتواند در این رویداد حضور داشته باشد و این فعالیت اولین برنامه برای در مسیر جریان هم‌افزا خواهد بود که انتخاب شده تا اتصال مجموعه‌هایی باشد که میان دستگاه‌های دولتی و مردمی باشد که از روز یک‌شنبه دوم مرداد افتتاح و به مدت سه روز این مجموعه‌ها مدیران کشور را مزبانی خواهند کرد. 

دبیر رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران خاطرنشان کرد: ما در این رویداد به کمک حلقه‌های میانی که تاکنون شکل گرفته‌اند و طراحی‌های بزرگی برای نقش‌آفرینی مردم داشته‌اند را که حدود 10 مجموعه بزرگ آن‌ها را برای شتاب‌دهی به دیگر مجموعه‌ها در بحث‌های پیشرفت و توسعه منطقه‌ای را که بتوانند اقدام کنند را در رویداد خواهیم داشت. 

منصوری به بخش‌های هنری رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران اشاره کرد و اظهار داشت: در این بخش که سعی می‌شود فضای چندرسانه‌ای داشته باشد ما سعی کرده‌ایم دستاوردهای مدیریتی انقلاب اسلامی را ارائه کنیم که برای اولین‌بار چنین مجموعه‌ای با این ترکیب شکل می‌گیرد و ما در این دو بخش به موضوعاتی که نظام جمهوری اسلامی در آن‌ها توفیق کاملا 100 درصدی داشته و عناصر و مدیران خودش را تربیت و به جهانیان نشان داده است را معرفی خواهیم کرد. 

وی افزود: در بخش دیگر این رویداد که حکمرانی مردمی است با این سرفصل که چگونه می‌توان مردم را در عرصه‌های مدیریتی و حکمرانی کشور وارد کرد و برایشان نقش قائل شد و از حضور ظرفیت‌های مردمی برای اصلاح مدیریت و بهبود عملکرد مدیران مثمر بودن مدیران استفاده کرد، بهره بگیریم. 

عبودتیان:

دبیر رویداد هم‌افزایی مدیریت ایران اظهار داشت: ما در عرصه‌های فرهنگی حدود 15 سرفصل شامل خانواده، جمعیت، آموزش و پرورش، تربیت کودک و نوجوانان و حوزه‌های مذهبی مثل قرآن و... داریم و در عرصه اجتماعی حدود 16 زیر مجموعه داریم که در بحث‌های مانند اعتیاد و زنان سرپرست خانوار و مباحث اجتماعی و کودکان کار را شامل می‌شود را سرفصل قرار داده‌ایم تا الگوهای مجموعه‌های موفق به مدیران ارائه شود. امیدواریم مدیران بتوانند در این رویداد حضور داشته باشند و اگر مدیری در این همایش حضور نداشته باشد ضرر کرده است لذا دعوت می‌کنیم مدیران ارشد و میانی کشور حتما به این همایش بیایند چراکه عرصه‌های مفید و ارزشمندی را برای آن‌ها تهیه کرده‎ایم که برای آن‌ها کاملا قابل استفاده است. 

عبودتیان: دفاع مقدس اوج اداره مردمی جمهوری اسلامی است
در ادامه، «سید احمد عبودتیان» دست‌یار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت به تشریح ضرورت مردمی‌سازی دولت پرداخت و با تاکید براینکه نقطه تمایز جمهوری اسلامی با سایر نظامات در این است که فلسفه و ماهیت حکمرانی در جمهوری اسلامی حضور مردم است، افزود: روز 12 فروردین ماه سال 1358 وقتی مردم به نوع حکومت و حکمرانی کشورمان رای دادند و به تعبیر امام (ره) جمهوری اسلامی را نه یک کلمه کم و زیاد را با 98 درصد رای دادند، ایشان در پیامی فرمودند «امروز را که روز آغاز امامت و امت را روز جمهوری اسلامی اعلام می‌کنم»؛ امامت و امت دو واژه‌ای است که در کنار هم یک تعریف جدید حکمرانی را در دنیا مشخص می‌کند و مردم را مسوول و مجری اداره حاکمیت قرار می‌دهد که با نظامات رایج دنیا تناقض دارد و طبیعی است که بعد از یک انقلاب از مردم تشکر شود و عده‌ای کارگذاری کنند اما امام (ره) از نقطه شروع این تعبیر را بیان می‌کنند که به‌نظرم در خیلی از فضاهای دانشگاهی این موضوع قابلیت بحث دارد لذا یکی از برنامه‌های ما تمرکز اندیشه‌ای روی همین مسئله است.

وی در ادامه با بیان اینکه در همان ابتدای انقلاب امام (ره) الگوهای حل مسئله آحادی را تبیین می‌کند، افزود: وقتی بخاطر وضعیت ناامنی در محلات و شهرها به امام مراجعه و بحث و گزارش می‌شود و به ایشان گزارش داده می‌شود که جوانانی در قالب کمیته‌هایی مردمی درحال ایجاد امنیت هستند ایشان دستور تشکل تاسیس کمیته را صادر می‌کنند یا وقتی آمار بی‌سودای به ارث مانده دوران طاغوت را متوجه می‌شوند ایشان مجدد یک الگوی بسیار ساده به نام نهضت سوادآموزی را مطرح کردند لذا امام حدود 16 مجموعه را با الگوهای آحادی حل مسئله در نظام شکل داد.

عبودتیان:

عبودتیان دفاع مقدس را اوج اداره مردمی در جمهوری اسلامی دانست و تاکید کرد: پیچیده‌ترین مسئله‌ای که برای یک کشور ممکن است حادث شود جنگ است که امام در یک فضای آرام همه مردم را به همه ساحات جنگ دعوت می‌کند لذا بسیج و سپاه را شکل می‌دهد و در عرصه‌های مختلف یک جنگ را که نزدیک 30 کشور در مقابل ما بودند را به پیروزی رساندند. ما کار سخت که جنگ بود را مردمی اداره کردیم و به نتیجه رسیدیم درحالی که گام بعدی که سازندگی بود به بهانه تخصصی‌سازی از مردم گرفته شد و تبدیل به اتفاقات ناخوشایند شد. 

دست‌یار رئیس جمهور در امر مردمی‌سازی دولت خاطرنشان کرد: چند دوره بخاطر استقرارات نظامات فکری در حاکمیت و دولت‌ها شاهد خروج از ریل هستیم و از الگوی اداره جمهوری اسلامی ایران فاصله گرفته‌ایم و دلیل آن تقلید از الگوهای شرقی و غربی است که براساس نظام فکری جمهوری اسلامی و نظام فکری انقلاب اسلامی نمی‌توانند نوع حکمرانی را تنظیم کنند لذا جهاد سازندگی شکل می‌گیرد که مورد مطالعه دانشگاه‌های اروپایی قرار گرفته است ولی ارزش آن‌ها برای ما روشن نیست و همین جهاد که انعکاس مردمی در عرصه سازندگی است توسط امام با یک ایجاد انگیزیش در افرادی که اهل جهاد و ازخودگذشتگی بودند شکل دادند و تکیه بر عناصر انسانی شکل دادند درحالی که ما همان الگو را تبدیل به یک وزارتخانه کردیم و دولتی شد. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار