یادداشت/ روزبه قمصری

سفر پوتین به ایران؛ فصل جدیدی از ائتلاف راهبردی در مقابل دنیای غرب

سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به تهران و دیدار و ملاقات با مقامات ارشد نظام ازجمله رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس جمهور را می‌توان تولد اتحادی استراتژیک بین دو کشور «ایران» و «روسیه» دانست.
کد خبر: ۵۳۵۶۴۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۱ - 24July 2022

سفر پوتین به ایران؛ نمایی از یک ائتلاف استراتژیکگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- روزبه قمصری؛ سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور کشور روسیه به ایران و حضور در تهران و دیدار و ملاقات با مقامات ارشد نظام از جمله امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی و حجت الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور را می‌توان آغاز اتحادی راهبردی بین دو کشور ایران و روسیه دانست که قطعا نویدبخش فصل جدیدی از گسترش روابط دو کشور در برابر «دنیای غرب» بویژه «آمریکا» است.

زمانی به اهمیت این سفر دیپلماتیک منطقه‌ای پی می‌بریم که به این نکته بسیار مهم و سرنوشت‌ساز توجه کنیم که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور کشور بزرگ و قدرتمند روسیه روز سه شنبه ۲۸ تیرماه و فقط به فاصله چند روز از سفر «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به منطقه و بازدید از «سرزمین‌های اشغالی» و کشور «عربستان سعودی»، به منظور شرکت در اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه به «تهران» آمد تا در چارچوب «مذاکرات آستانه» برای حل و فصل مسائل و مشکلات کشور «سوریه» تلاش کنند.

اما حالا با گذشت چیزی کمتر از یک هفته از این سفر، ابعاد منطقه‌ای، سیاسی و استراژیک این سفر بسیار مهم و استراتژیک آرام آرام نمایان می‌شود. در این میان واکنش و نحوه برخورد کشور‌های غربی و برخی از کشور‌های منطقه‌ای به این سفر و حوادث و رویداد‌های آن، خود نشان از اهمیت بسیار فراوان و تاثیرگذار سفر رئیس جمهور «روسیه» به همراه رئیس جمهور «ترکیه» به «تهران» دارد.

در واقع سفر رئیس جمهور روسیه به «تهران» آن هم در میان جنگ این کشور با «اوکراین» را می‌توان حامل این پیام مهم و هشدار «روسیه» به دنیای غرب دانست که «مسکو» به خوبی از اهمیت و جایگاه غرب آسیا آگاه هست و به هیچ عنوان تمایل ندارد تا روابط استراتژیک خود با این منطقه مهم از دنیا را رها کند و یا با فاصله گرفتن از آن زمینه نزدیک شدن این کشور‌ها به غرب و «آمریکا» را فراهم کند.

از طرف دیگر سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به ایران را می‌توان تلاش واضح و روشن «مسکو» به منظور شکل‌دهی یک ائتلاف قوی و قدرتمند ضدغرب دانست، زیرا با توجه به رویداد‌ها و وقایع اخیر منطقه شاهد هستیم که رهبران ایران و روسیه دنیای غرب و در راس آن «آمریکا» را به‌عنوان یک نیروی شرور و فاسد تلقی می‌کنند که لازمه اتحاد و مقاومت در برابر زیاده خواهی‌های این قدرت متجاوز ایجاد ائتلافی استراتژیک بین دو کشور «ایران» و «روسیه» است.

موضوع دیگری که موجب نزدیک شدن بیش از پیش «ایران» و «روسیه» شده تحریم‌های غرب علیه این دو کشور است. زیرا با توجه رویداد‌هایی که شاهد هستیم غرب و «آمریکا» قصد دارند تا با استفاده ابزاری از جنگ «روسیه» و «اوکراین» برنامه خود مبنی بر منزوی کردن روسیه را که از مدت‌ها قبل طراحی و آماده سازی کرده بودند اجرایی کنند. این در حالی است که «پوتین» رئیس جمهور روسیه با خواندن دست طرف‌های غربی و با انجام سفر‌های منطقه‌ای این اقدام آن‌ها دست کم تا امروز را خنثی کرده است.

اما نکته بسیار مهم و قابل توجه در جریان سفر رئیس جمهور روسیه به تهران، آن هم در مدت کوتاهی پس از سفر جو بایدن به سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی نشان از تداوم و گسترش نفوذ روسیه حتی پس از جنگ این کشور با اوکراین در منطقه غرب آسیا تعبیر و تفسیر می‌شود. البته این موضوع برای غرب و آمریکا که همواره به دنبال افزایش نفوذ خود در اقصی نقاط جهان به خصوص در غرب آسیا هستند قطعا دردآور و ناخوشایند است.

موضوع بسیار مهم دیگری که بر اهمیت سفر «ولادمیر پوتین» به ایران می‌افزاید تلاش‌های دو کشور به منظور کاهش وابستگی و سپس حذف دلار از مبادلات تجاری دو کشور است. این مسئله می‌تواند در درازمدت اثرات منفی بر توان و قدرت اقتصادی دلار در جریان مبادلات بین‌المللی داشته باشد که این موضوع خود ضربه دیگری به آمریکا و اقتصاد نه چندان مناسب این کشور وارد می‌کند.

در پایان باید گفت در آینده‌ای نه‌چندان دور اثرات سفر رئیس جمهور روسیه به ایران و شکل‌گیری و گسترش ائتلاف استراتژیک دو کشور در برابر دنیای غرب و آمریکا خود را نشان خواهد داد. همچنان که آثار این سفر قبل از انجام آن به خوبی در رسانه‌های غربی و عربی منطقه‌ای به خوبی خودش را نشان داد و غرب بعد از این سفر با ائتلافی قدرتمند متشکل از ایران و روسیه و به همراه کشور‌های دیگری همچون ترکیه روبرو خواهد شد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار