یادداشت/ سردار مطهری‌زاده

فلسفه‌ حجاب، ایجاد آرامش در جامعه

یکی از فلسفه‌های اصلی حجاب، ایجاد آرامش در جامعه است؛ چرا که امنیت و آرامش در ابعاد مختلف زندگی از حقوق مسلم همه شهروندان است.
کد خبر: ۵۳۵۶۸۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۲ - 24July 2022

فلسفه‌ حجاب، ایجاد آرامش در جامعهگروه اجتماعی دفاع‌پرس- سردار «سعید مطهری‌زاده» فرمانده انتظامی استان خراسان شمالی؛ کسانی که هویت دینی و ملی آنان استحکام لازم را ندارد، همواره از فرهنگ غیر خودی الگو می‌گیرند و هر آنچه دستاورد بیگانگان به ویژه غربی‌ها باشد در نظر آنان زیبا و ارزشمند جلوه می‌کند از این رو در پوشش و نیز فرهنگ روابط زن و مرد و رفتار اجتماعی از آخرین پیشنهاد غرب به سرعت پیروی می‌کنند در حالی که حفظ و رعایت حریم میان زن و مرد از دستور‌های مهم دین اسلام است. پس هر اندازه انگیزه‌های الهی در این افراد قوی‌تر باشد پای‌بندی به حجاب و عفاف در آنان افزایش می‌بابد.

انسان موجودی است اجتماعی که به صورت دسته جمعی زندگی می‌کند و در این زندگی اجتماعی یکی از حساس‌ترین، دقیق‌ترین و در عین حال ظریف‌ترین روابط عبارت است از دادوستد‌هایی که به طور عام بین دو جنس مخالف از زن و مرد صورت می‌گیرد.

اثر مهم حجاب برای زن، طهارت و پاکی قلبی است که مقدمه‌ای برای رسیدن به سلامت قلبی (قلب سلیم) است و در روان‌شناسی، از آن به «سلامت روانی» تعبیر می‌شود.

همچنین در آیه ۳۰ سوره «نور» درباره تاثیر حفظ عفت مردم به واسطه نگاه آلوده نکردن به زن می‌فرماید «و یحفظوا فروجهم ذلک ازکی لهم» و عفاف خود را حفظ کنند؛ این برای آنان پاکیزه‌تر است.

حجاب، تضمین‌کننده حضور سالم، جدی و فعال زنان در جامعه است و تنها در سایه‌ی رعایت حجاب و پرهیز از اختلاط‌های بی حد و مرز است که زن و مرد می‌توانند با آسایش خیال و فراغ بال و به طور جدی و موثر به کار و فعالیت بپردازد.

رعایت حجاب از ابعاد برجسته اسلام برای سلامت و حفاظت خانواده، امنیت و اجتماع از آسیب‌های اجتماعی می‌باشد. اسلام اصلی‌ترین عامل را در تزلزل و گسست بنیان خانواده، بی حجابی می‌داند.

یکی از فلسفه‌های اصلی حجاب، ایجاد آرامش در جامعه است؛ چرا که امنیت و آرامش در ابعاد مختلف زندگی از حقوق مسلم همه شهروندان است و هیچ کس حق ندارد با بهانه‌های مختلف زمینه سلب آسایش دیگران را فراهم کند.

امنیت روحی و سلامت اخلاقی اجتماع ثمره حجاب

بسیاری از مردم رعایت حرمت میان زنان و مردان را تنها یک وظیفه ضروری دینی می‌دانند، حال آنکه آثار بسیار عمیق آن در سلامت اخلاقی، ایجاد امنیت روحی و روانی به ویژه برای زنان و استحکام پیوند‌های خانوادگی آگاهی چندانی ندارند.

بنیان خانواده مقدس‌ترین پیوند اجتماعی است. برای ثبات این نهاد عفت و حجاب مهم‌ترین عامل به شمار می‌آید اگر زنان آرایش‌ها و خودنمایی‌ها را به بیرون منزل بکشانند و مورد نگاه‌های هوس آلود نامحرمان قرار بگیرند گاهی ناخواسته عامل پیامد‌های منفی خواهند شد.

آثار سوء بی حجابی و زوال امنیت اجتماعی

نفس آدمی دریایی از خواستنی‌ها و تمایلات است. زمانی که به چیزی رغبت پیدا کند همانند دریا، توفانی می‌شود و تنها راه آرام شدن جزر و مد این دریا، رسیدن او به خواسته خویش است؛ لذا برای جلوگیری از چنین موقعیت مهلک و درد طاقت فرسایی، حجاب؛ داروی درمان کننده و موجد امنیت و صفای روحی است. همانطور که یک بانوی تازه مسلمان آمریکایی می‌گوید: سلامت روح مرد و جامعه با نوع و کیفیت پوشش زنان، رابطه مستقیم و غیرقابل انکار دارد.

اسلام با التفات ویژه به مسئله حجاب و پوشش زنان در محیط کار می‌خواهد که محیط اجتماع از لذت‌های ناهنجار جنسی، پاک شده و راه را جهت حفظ نیروی قدرتمند روحی و جسمی با حضوری معنوی در محل کار، بگشاید. در مقابل، بی حجابی و بدحجابی باعث سوق دادن لذت‌های جنسی از محیط کار و کادر خانواده به اجتماع و در نتیجه، تضعیف نیروی کار افراد جامعه و برهم زدن امنیت اجتماعی آنان می‌گردد.

اما...

حفظ حجاب، باعث تبلیغ فرهنگ ناب اسلامی و تشویق جوانان به ازدواج موفق اسلامی می‌شود. جوانان را جهت تقویت روحیه و حفظ آرامش درونی به جای سوق دادن به محیط فحشا و اعمال مبتذل، به شرکت در فعالیت‌های هنری، ورزشی، فرهنگی و مذهبی رهنمون می‌شود. حفظ حجاب، نه تنها باعث ایجاد امنیت اجتماعی فراگیر می‌شود، بلکه جهت مبارزه با تهاجم فرهنگی، مسئولان را از واردات کالای تجملاتی، لوازم بهداشتی و آرایشی مبتذل نهی می‌نماید. حجاب، قانون فطرت است و سرپیچی از قوانین فطری، زن را از هویت او خارج می‌سازد و خروج از هویت انسانی همان و سقوط از جایگاه بلند ارزشی شخصیتی همان. زن با از دست دادن شخصیت خویش، ارزش هایش از بین رفته و هوسرانی در جامعه رواج می‌یابد، باافول شخصیت و غفلت از اصول اخلاقی اسلام، زمینه گسترش گناه و از هم پاشیدگی نظم اجتماع به وجود می‌آید.

تزلزل خانواده‌ها

یکی از آثار زیانبار بی حجابی بانوان، تزلزل خانواده هاست، زیرا آنان با گسترش از خانواده به جامعه، مرتکب ظلمی فاحش و غیرقابل جبران اجتماعی می‌گردند و روابط زناشویی در خانواده‌ها را متزلزل می‌کنند.

ایجاد احساس بی مسئولیتی در نسل جوان جامعه، از بین بردن انگیزه‌های ازدواج مشروع در جوانان و تقویت احساس بی ارزشی و پوچی انسان‌ها اشاره کرد.

انتهای پپیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار