حجتالاسلام و المسلمین «اسماعیل روشنتن» مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی در گفتوگو با خبرنگار دفاعپرس در تبریز، با اشاره به واقعه مباهله، اظهار داشت: جریان مباهله در صدر اسلام یکی از جریانات مهم و تاثیرگذار بود. پیامبر اسلام (ص) در سال نهم هجری با نصارای نجران همانند سران دیگر کشورها مکاتبه کرده و آنها را به اسلام دعوت کردند. نمایندگان نصارای نجران وقتی وارد مدینه شدند و با پیامبر (ص) به مباحثه پرداختند، احتجاجات و استدلالات ایشان را نپذیرفتند و بنا شد مباهله صورت گیرد.
مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی افزود: مباهله آخرین راه در چنین شرایطی بود و هنگامی انجام میشد که استدلالهای طرفین به نتیجهای نمیرسید؛ لذا طرفین به نفرین یکدیگر میپرداختند. آیه ۶۱ سوره آلعمران به تشریح این موضوع پرداخته است. وقتی مسیحیان نجران برای مباهله حاضر شدند، دیدند پیامبر اکرم (ص) به همراه حضرت امیرالمؤمنین (ع)، حضرت زهرا (س) و امامین حسنین (ع) آمدند. اسقف و بزرگان مسیحیان با مشاهده این حالت و پی بردن به اینکه پیامبر اسلام (ص) با نزدیکترین خویشان خودش حضور یافته است، به این نتیجه رسیدند که اگر کسی قلباً به حقانیت خود باور نداشته باشد، اینگونه عزیزترین افراد خود را برای لعن و نفرین همراهش نمیآورد. بدینترتیب «ابوحارثه» از نمایندگان آنها نزد پیامبر (ص) آمد و با اعلام انصراف از مباهله، تقاضای صلح کرد.
حجتالاسلام «روشنتن» ادامه داد: پیامبر اعظم (ص) با رحمت و بخشندگی صلح را قبول کردند و طی یک مصالحه، مسیحیان پذیرفتند که سالانه ۲ هزار حُلّه (جامه) هر کدام به ارزش ۴۰ درهم جزیه دهند و نیز درصورت وقوع جنگ بین حکومت اسلام و یمن، ۳۰ عدد نیزه و زره و اسب به مسلمین عاریه (امانت) دهند، پیامبر نیز شخصا ضامن بازگرداندن این اموال عاریهای به آنان شد.
مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی تاکید کرد: پیامبر (ص) پس از این واقعه فرمودند «سوگند به خدایی که جانم در دست اوست، هلاکت اهل نجران بسیار نزدیک بود و اگر مباهله میکردند، همگی مسخ میشدند و وادی آنها در آتش میسوخت و حتی پرندگانشان نابود میشدند».
حجتالاسلام «روشنتن» با اشاره به اینکه منابع معتبر بسیار زیادی صراحتاً عنوان کردهاند که آیه مباهله درباره اهلبیت (ع) نازل شده است، گفت: نکته جالب این است که مفسران بیان کردهاند که واژه «َأَنْفُسَنَا» در این آیه، به حضرت علی (ع) اشاره دارد و این بدان معناست که امیرالمؤمنین (ع) جان پیامبر (ص) است.
وی تصریح کرد: در اسلام آدابی برای روز مباهله سفارش شده که از جمله آن انجام غسل، روزه گرفتن و اقامه نماز مخصوص این روز است. متاسفانه این واقعه علیرغم اهمیت فراوان آن، بهدلیل آنکه تحتالشعاع جریان بزرگ غدیر خم قرار میگیرد، بسیار مغفول واقع شده است.
مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی گفت: خوشبختانه امسال با تدبیر حجتالاسلام «سید محمدعلی آلهاشم» نماینده ولیفقیه در استان آذربایجان شرقی، نشست تبیین علمی واقعه مباهله برگزار شد که انشاءالله در سالهای آینده به یک جریان تبدیل شود؛ چراکه امروز تلاشهای فراوانی انجام میشود تا هم حقانیت پیامبر (ص) و هم فضائل اهلبیت (ع) را زدوده و پنهان شود.
حجتالاسلام «روشنتن» تأکید کرد: اگر جریان مباهله و غدیر خم، بهخوبی مورد توجه قرار میگرفت و مسئله جانشینی پیامبر (ص) و امامت امت بهطور صحیح مورد پذیرش قرار میگرفت، حادثه دردناک عاشورا رخ نمیداد.
مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی درباره تمایل برخی هیئتهای مذهبی به آغاز زودهنگام اعمال ماه محرم، اظهار داشت: کشور ما کشوری ولایی است و هرچه داریم از محرم است؛ مکتب حضرت سیدالشهداء (ع) چراغی سوزان است که تا قیامت نه خاموش میشود و نه از حرارتش کاسته میشود؛ لذا مراسمهای ماه محرم باید همچنان با عظمت و شکوه تمام برگزار شود؛ اما باید توجه داشت که حقانیت شیعه و اسلام دارای مبنای محکم و متقنی است و نباید از این مبانی غافل شویم. هرکس که برای حضرت امام حسین (ع) شأن و فضیلت و منقبتی قائل است، از قِبَل و جانب مباهله و در امتداد آن است.
وی ادامه داد: اگر ما اینچنین محب امام حسین (ع) هستیم، بهدلیل همان شأن و جایگاهی است که در مباهله برای ایشان و اهلبیت (ع) مورد تاکید قرار گرفته است؛ لذا باید بدانیم که اگر ما زیر بیرق حضرت سیدالشهداء (ع) قرار گرفتهایم، صرفا از روی شور نیست؛ بلکه دارای شعور و مبانی و آگاهی است.
حجتالاسلام «روشنتن» خاطرنشان کرد: در استان آذربایجان شرقی به دعوت حجتالاسلام «آلهاشم» به تمامی خادمان دستجات و هیئات حسینی واقعه مهم مباهله یادآوری شده و تاکید شده است که نباید چنین وقایعی بزرگی فراموش شوند؛ همانگونه که عید غدیر را با شور و شکوه فراوان گرامی میداریم، باید به واقعه مباهله که سند حقانیت پیامبر (ص) و فضیلت اهلبیت (ع) است نیز توجه داشته باشیم و اجازه ندهیم که تحتالشعاع محرم قرار گیرد و فراموش شود؛ چراکه حضورمان در محرم، با مبنای معرفتی مباهله صورت میگیرد.
انتهای پیام/