وزیر کشور:

«امنیت فرهنگی» با تهاجم فرهنگی علیه غرب حاصل می‌شود

وحیدی با تأکید بر تقویت امنیت فرهنگی به‌عنوان راهکاری برای تهاجم فرهنگی علیه غرب گفت: یک آینده‌پژوهی جدی نیاز داریم تا بدانیم تهدیدات فرهنگی سال‌های آینده ما چیست.
کد خبر: ۵۳۵۹۹۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳ - 25July 2022

«امنیت فرهنگی» با تهاجم فرهنگی علیه غرب حاصل می‌شودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «احمد وحیدی» وزیر کشور در دهمین اجلاسیه رایزنان فرهنگی که در محل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حال برگزاری است، با اشاره به اینکه امروز جنگ تصویرسازی است در دنیا، گفت: جالب اینجاست که غرب؛ درگیر انواع مشکلات، خودش را بسیار زیبا نشان می‌دهد و ایرانِ پر افتخار و پرامنیت و پر معنویت را بسیار زننده نشان دهد آن هم توسط کسانی در داخل که گوششان به غرب است؛ بنابراین تصویرگری از قدرت فرهنگی ایران و انقلاب اسلامی از وظایف مهم ما باید باشد.

وی با تأکید بر اینکه به میزانی که قدرت فرهنگی ما تقویت شود، امنیت ما فراهم می‌شود، تصریح کرد: چرا که امنیت و قدرت، دو روی یک سکه هستند. به میزانی که قدرت افزایش یابد، امنیت بیشتر فراهم می‌شود. اگر ما از این نگاه به موضوع بنگریم، پس یکی از حوزه‌های مهم قدرت‌ساز، رایزن‌های فرهنگی است.

وحیدی ادامه داد: اما سؤال این است که چگونه بازیگران اصلی این جریان باشیم؟ با چه ابزار و ظرفیتی می‌توانیم این کار را انجام دهیم. اینجا به این نکته معطوف می‌شویم که ظرفیت ما برای قدرت‌سازی در حوزۀ فرهنگی بی‌نظیر است. بار‌ها گفته‌ام که ابرقدرت فرهنگی هستیم. هیچ بازیگری و جریان فرهنگی نمی‌تواند مدعی باشد که از ما قدرت‌مندتر است. حال اینکه این ابرقدرتی را چگونه به تصویر بکشانیم تا در اذهان عمومی کشور‌ها تثبیت شود، باید برنامه‌ریزی شود. کشوری مثل نیجریه به قدری قدرت فرهنگی ما را بزرگ جلوه می‌دهد که تمام دستگاه‌های غربی از آمریکا و صهیونیست‌ها و مرتجعین عرب، جمع می‌شوند تا این قدرت را به زیر بکشانند. یا رویدادی مثل ترور شهید سلیمانی به ظاهر یک ترور بود، اما در واقع چه در سطح منطقه و چه در سطح جهانی نقطۀ عطف فرهنگی مهم بود. تحول فرهنگی ناشی از یک ترور از این شهید بزرگوار بسیار گسترده بود. یا سرودی مثل سلام فرمانده از مرز‌های جغرافیایی عبور می‌کند. این ظرفیت فرهنگی در مقابل آنچه دشمنان ما دارند، بسیار زیاد است.

وزیر کشور افزود: الان عمق فرهنگی دشمن، فروکاستن انسان‌گرایی به جسدگرایی است؛ یعنی انسان‌ها را به کالبد مادی تنزل می‌دهند. گفتمان آن‌ها توجیه مفاسد اخلاقی است. حرف از انسان و معنویت و ارتقاء نیست بلکه فروکاستن مقام انسانی است. وقتی در فرهنگ آن‌ها دقیق می‌شوید، متوجه می‌شوید به بن‌بست‌های جدی در مسائل فرهنگی رسیده‌اند، چرا که حرفی برای زدن ندارند. اقدام آن‌ها در راستای ایران‌هراسی و اسلام هراسی نشان از خالی بودن دست دشمن از فرهنگ متعالی است. با تهدیدات خیالی و توهمی جبهه‌سازی می‌کنند. جلوه‌های فرهنگی جمهوری اسلامی خیلی ناب و مؤثر و طنین‌افکن است، اما آنچه از دشمن می‌بینیم، انحطاط و ضعف و پوچی است. تمام ضعف فرهنگی خود را با فناوری پوشش می‌دهند.

وحیدی افزود: وقتی می‌خواهیم بعد قدرت خود را تقویت کنیم، باید ظرفیتِ به میدان آوردنِ حقایق انقلاب اسلامی را داشته باشیم. ما نتوانستیم آنچه را که در مباحث فرهنگی بایسته است، به میدان بیاوریم. امروز دشمن در فراز فضای مجازی و با روایت‌های غلط، تلاش می‌کند جلوی ما را می‌گیرد. مهم‌ترین کار ما نشان دادن حقایق فرهنگ غرب است. اگر غرب را به طور حقیقی روایت کنیم، کار بزرگی کردیم و خود به خود امنیت فرهنگی خوبی را درست می‌کنیم.

وی افزود: شاید سؤال کنید این مباحث چه ارتباطی به وزارت کشور دارد؟ پاسخ این است که وقتی ما نتوانیم دشمن را در سرزمین خود گیر بیندازیم و مورد هجمه قرار دهیم، او حمله می‌کند. وقتی حمله کرد، در سرزمین ما سرپل می‌گیرد و این هجمه را توسعه می‌دهد و مسائلی مثل تهاجم فرهنگی یا ناتوی فرهنگی شکل می‌گیرد. امنیت فرهنگی با تهاجم فرهنگی علیه غرب حاصل می‌شود. دشمن را درون خودش مورد سؤال جدی قرار دهیم. اما به خاطر سیاست‌های رسانه‌ای، این ضعف غرب آشکار نمی‌شود. پس وقتی به موقع و با زبان درست و با روایت‌های صحیح تصویرسازی درستی کنیم، به این معناست که توانستیم دشمن را درون خاک خودش دچار مشکل کنیم و یا دشمن را از جنبه‌های فرهنگی مورد هجوم قرار دهیم.

وزیر کشور ادامه داد: شناخت آنچه توسط دشمن طراحی می‌شود، برای ما اهمیت دارد. شناخت عمیق از آنچه در طرف جبهه دشمن است، سبب سرعت عکس‌العمل در برابر آن‌ها می‌شود. زمان را که از دست دهیم، آسیب‌هایی متوجه کشور ما می‌شود؛ بنابراین یک آینده‌پژوهی جدی نیاز داریم تا بدانیم تهدیدات فرهنگی سال‌های آیندۀ ما چیست. چون تحولات بروزی داریم و این تحولات در بستر فناوری می‌تواند انقلاب روایی را شکل دهد. در این بین سناریوپردازی هم حائز اهمیت می‌شود. اینکه جریانات فکری به کدام سمت می‌رود و در چه قالبی عرضه خواهد شد و در حوزه گفتمان و عمل چگونه خواهد بود، به ما کمک می‌کند راهکار‌های خود را برای تقویت امنیت فرهنگی خود که زیربنای سایر مسائل امنیتی ما است، فراهم کنیم.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار