یادداشت/ منصور کوچک‌پور

عدم باور منافقین به دفاع مردم از انقلاب اسلامی و ناکامی عملیات «فروغ جاویدان»

محاسبات سیاسی، منطقه‌ای و جهانی منافقین مُبین آن بود که سازمان مجاهدین خلق در عملیات «فروغ جاویدان»، انقلاب اسلامی را ساقط خواهد کرد، اما آن‌ها به حضور نیروهای مردمی در دفاع از میهن اسلامی به‌عنوان مهم‌ترین مؤلفه باور نداشتند.
کد خبر: ۵۳۶۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۴ - 26July 2022

گروه استان‌های دفاع‌پرس- «منصور کوچک‌پور» فرمانده ادوات قرارگاه رمضان؛ با توجه به شرایط حاکم بر ایران و جبهه‌ها در سال ۱۳۶۷، عراقی‌ها و سازمان مجاهدین خلق به‌عنوان بزرگ‌ترین اپوزیسیون جمهوری اسلامی به این تحلیل رسیدند که حاکمیت ایران در ضعف مفرط قرار دارد و لذا بهترین زمان است که کار نظام را یکسره کنند؛ علاوه بر آن، منافقین از وضعیت داخلی ایران و میزان نفوذ خود به یک ارزیابی دست پیدا کرده بودند که نتیجه آن هم‌افزایی با استکبار جهانی و طراحی عملیات «فروغ جاویدان» بود.

سازمان منافقین نیروهای خود را از منطقه، اروپا و جهان فراخوان کرد و آخرین هماهنگی‌ها و آموزش‌ها در عراق انجام گرفت. علاوه بر ارتقا نیروی انسانی سازمان و پشتیبانی گسترده استکبار از آن‌ها، ارتش بعث عراق و غربی‌ها تجهیزات نظامی را به‌صورت گسترده در اختیار آن‌ها قرار دادند که ازجمله می‌توان به تویوتا لندکروزهایی اشاره کرد که دارای ۲ باک بودند و به میزان ۱۸۰ لیتر ظرفیت حمل بنزین داشتند. این نوع تویوتا بعد از ورود به خاک ایران از مرز خسروی تا تهران و حتی ۲۴ ساعت اجرای مأموریت در تهران، نیاز به سوخت نداشتند.

منافقین دارای تجهیزات مدرن و منحصر به فرد مخابراتی، تانک‌ها و نفربرهای سبک چرخدار دجله و فرات ساخت برزیل، تیربارهای سنگین ۱۲/۷ میلی‌متری دوشکا و تیربار سنگین پدافند هوایی ۲۳ میلی‌متری، چهارلول شلیکا نصب بر خودرو و کامیونت‌های هینو ژاپنی مملو از وجه نقد و پوستر بودند.

تجهیزاتی که در عملیات «فروغ جاویدان» مورد استفاده منافقین قرار گرفت مبتنی بر چالاکی و سرعت برای رسیدن به هدف تعیین شده یعنی تهران بود، همچنین از آتش هوایی ارتش بعث عراق برخوردار بود به طوریکه بلافاصله پس از درخواست هر یک از واحدهای رزمی سازمان مجاهدین خلق، این پشتیبانی آتش صورت می‌گرفت.

در طول ۱۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک ایران و عراق، منطقه سوق‌الجیشی‌ از لحاظ توپوگرافی زمین و دسترسی به مرکز عراق و ایران، منطقه میانی یا خسروی بود که در همه مستندات به آن اشاره شده و کارشناسان نیز برجستگی آن را گوشزد می‌کردند.

ایران در منطقه میانی هفت موضع دفاعی داشت که باید مورد توجه قرار می‌گرفت، این مواضع از قصرشیرین تا همدان شامل حسن‌آباد زیرین و زبرین، پاطاق، عین‌الکش (دره خپپاره نرسیده به پلیس راه ورودی کرمانشاه از طرف اسلام‌آباد)، چهارزبر، ارتفاعات صحنه و کنگاور و همچنین گردنه اسدآباد می‌شود.

با توجه به اهمیت منطقه و ارزیابی‌هایی که از وضعیت یگان‌های رزم از حیث نیرو و تجهیزات صورت گرفته بود عملیات «فروغ جاویدان» توسط سازمان مجاهدین خلق آغاز شد؛ در این راستا ارتش بعث عراق تک گسترده‌ای را در جبهه میانی از منطقه نفت شهر و سومار تا بعد از خسروی و قصر شیرین انجام داد. لشکرهای ۸۱ باختران و ۲۸ کردستان از ارتش جمهوری اسلامی و تیپ‌های نبی اکرم (ع) و ۱۱ امیرالمؤمنین (ع) از سپاه پاسداران ازجمله یگان‌هایی بودند که در منطقه استقرار داشتند.

در ابتدای صبح مواضع دفاعی خط اول مورد بمباران سنگین هوایی قرار گرفت و با استعداد قابل‌توجهی خط شکسته شد و نیروهای خودی مستقر در منطقه مجبور به عقب‌نشینی شدند. ارتش بعث عراق موفق شد از خسروی و قصر شیرین عبور کند و به سرپل ذهاب برسد.

ارتش بعث عراق بعد از رسیدن به سر پل ذهاب ۲ هدف را دنبال کرد که اولین هدف پیشروی تا کرند غرب و دیگری پیشروی به سمت جنوب و منطقه حاجیان و گیلانغرب بود.

تک‌های دشمن که در سومار و نفت شهر انجام شده بود موفقیت‌آمیز بود. ارتش بعث عراق تا کرند غرب پیشروی کرده بود اما به دلیل عدم آمادگی جهت مقابله با مردم در روستاهای منطقه، بعد از کرند غرب سازمان منافقین با سازوبرگ نظامی وارد عمل شد که بعد از عبور از این منطقه و رسیدن به اسلام‌آباد غرب تک خود را تا چهارزبر ادامه داد.

اگر یگان رزم نتواند از زمین در جهت گسترش نیروهای خود استفاده کند مسلماً آسیب‌پذیر خواهد بود. جاده آسفالته اسلام‌آباد به کرمانشاه جاده‌ای باریک با عرض ۸ متر بود که فقط دو خودرو در کنار هم قادر به حرکت بودند، منافقین که تا این نقطه پیشروی کرده بودند به دلیل همین محدودیت در این منطقه گرفتار شدند.

تیپ ۳۲ انصارالحسین (ع)، لشکر ۲۷ حضرت رسول (ص) و تیپ ۱۲ قائم (عج) ازجمله یگان‌های سپاه پاسداران بودند که در منطقه کوزران و در نزدیکی چهارزبر استقرار داشتند که با حمله منافقین در منطقه حضور پیدا کردند و مانع پیشروی منافقین شده و آن‌ها را متوقف کردند.

نیروهای سازمان مجاهدین خلق که با سازوبرگی نظامی در عملیات «فروغ جاویدان» حضور پیدا کرده بودند علاوه بر ارزیابی‌هایی که در خصوص ایران داشتند برای حضور خود نیز در داخل کشور پیش‌بینی کرده بودند و بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید خود را به منطقه ماهی‌دشت و سپس کرمانشاه می‌رساندند که اگر به این اهداف دست پیدا می‌کردند کار دشوار می‌شد. عدم گسترش نیرویی، اشتباه تاکتیکی منافقین در عملیات «فروغ جاویدان» بود که موجب شد تا آن‌ها قبل از رسیدن به کرمانشاه زمین‌گیر شوند.

موفقیت عملیات «مرصاد» که برای مقابله با نفوذ سازمان‌یافته منافقین در عملیات «فروغ جاویدان» انجام گرفت و انهدام حجم سنگینی از تجهیزات و هلاکت تعداد زیادی از منافقین را به همراه داشت مرهون مجاهدت خلبانان تیزپرواز هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی به فرماندهی امیر سپهبد شهید «علی صیاد شیرازی» بود.

در این عملیات ستونی از نیروها و تجهیزات از خروجی اسلام‌آباد تا چهارزبر توسط بالگردهای کبرا مجهز به لانچر راکت‌انداز ۷۰ میلی‌متری هدف قرارگرفته و حجم بالایی از تلفات را به سازمان مجاهدین خلق تحمیل کرد.

محاسبات سیاسی، منطقه‌ای و جهانی منافقین مُبین آن بود که سازمان مجاهدین خلق در عملیات «فروغ جاویدان»، انقلاب اسلامی را ساقط خواهد کرد، اما آن‌ها علاوه بر عدم گسترش نیرویی خود، به حضور نیروهای مردمی در دفاع از میهن اسلامی به‌عنوان مهم‌ترین مؤلفه باور نداشتند.

علیرغم مشکلاتی که جبهه‌های جنگ با آن درگیر بود و پیشروی منافقین در منطقه میانی در جریان عملیات «فروغ جاویدان»، با اعلام امام خمینی (ره) مبنی بر دفاع از میهن اسلامی، نیروهای مردمی با وسایل نقلیه شخصی و حتی با سلاح‌های شکاری بدون هیچ سازمان‌دهی و یا طی کردن مراتب اداری خود را به منطقه نبرد رساندند، آن‌ها در شرایط پیش‌آمده حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی را اولویت می‌دانستند، این نکته مهم در بستر زمان جریان دارد و باید مورد توجه قرار گیرد.

امروز نیز در مواجهه با مشکلاتی که کشور با آن روبرو است و حجم گسترده‌ای از توطئه‌های نظام سلطه، باید توجه داشت که اگر در حوزه‌های اجتماعی، نظامی، سیاسی، امنیتی و فرهنگی برای کشور تهدیدی وجود داشته باشد مردم ایران اسلامی پای مملکت، اعتقاد و ارزش‌های اسلامی و انسانی خواهند ماند و از اصول و مبانی انقلاب اسلامی که ثمره مجاهدت شهدا و ایثارگران است صیانت خواهند کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار