معاون اطلاعات لشکر ویژه شهدا در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

وعده منافقین برای برگزاری جشن آزادی در «تهران» بعد از عملیات «فروغ جاویدان»/ جنایات سازمان مجاهدین خلق در بیمارستان «اسلام‌آباد»

سردار «ایافت» گفت: منافقین بر اساس طراحی که برای عملیات فروغ جاویدان داشتند؛ به هر پنج تیپ در یک محور مأموریت داده بودند که اسلام‌آباد، کرمانشاه، همدان، قزوین و تهران را به اشغال خود درآوردند و بعد از پاک‌سازی شهر تهران جشن آزادی را در میدان آزادی برگزار کنند.
کد خبر: ۵۳۶۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۵ - 27July 2022

سردار سرتیپ دوم پاسدار «سیدمجید ایافت» معاون اطلاعات و عملیات لشکر ویژه شهدا در دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد درباره رصد اطلاعاتی تحرکات منافقین و احتمال جلوگیری از بروز حمله به ایران در مرداد ۱۳۶۷ اظهار داشت: نیروهای ایران در آن مقطع رصد اطلاعاتی لازم را داشتند. ارتش آزادی‌بخش ایران لشکری از لشکرهای عراق و جزئی از بدنه نظامی ارتش رژیم بعث بود.

وی افزود: نیروهای اطلاعاتی ایران نسبت به تشکیلات منافقین و جایگاهی که در سطح فرماندهی ارتش عراق داشتند مطلع بودند. میزان تجهیزات و نقاطی که منافقین استقرار داشتند ازجمله مواردی بود که تحت رصد و اشراف اطلاعاتی ایران قرار داشت و این‌طور نبود که فرماندهان جنگ از وضعیت آن‌ها بی‌اطلاع باشند و ندانند که این گروهک در حال تهیه سازوبرگ نظامی و در پی حمله به ایران هستند.

معاون اطلاعات و عملیات لشکر ویژه شهدا در دوران دفاع مقدس گفت: با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در ۲۷ تیر ۱۳۶۷ از سوی جمهوری اسلامی؛ ضربه روحی سنگینی به نیروهای رزمنده وارد شد چراکه آن‌ها طبق فرمایش امام خمینی (ره) خود را برای یک نبرد طولانی‌مدت تا سرنگونی رژیم بعث عراق آماده کرده بودند. طبق شناختی که نیروهای رزمی ایران از سوابق صدام و خوی تجاوزکارانه او داشتند پیش‌بینی‌ها این بود که پس از پذیرش قطعنامه هم عراق به ایران حمله و اهداف بلندپروازانِ خود مثل فتح یک‌هفته‌ای تهران را دنبال می‌کند.

ایافت با اشاره به این نکته که بر اساس رصد اطلاعاتی ارتش آزادی‌بخش ایران آمادگی لازم را برای انجام عملیات فروغ جاویدان نداشته است، خاطرنشان کرد: منافقین در ابتدای سال ۱۳۶۷ عملیاتی تحت عنوان چلچراغ را در منطقه مهران انجام دادند و در پی آن‌یک گردان از نیروهای رزمنده‌ای که وظیفه حفاظت از مرزهای منطقه را داشتند به اسارت درآوردند. با پیروزی منافقین در عملیات چلچراغ یکی از سناتورهای آمریکایی در جمع آن‌ها در پادگان نظامی اشرف حاضر شده بود و ضمن تبریک این عملیات به آن‌ها وعده پیروزی داده و گفته بود امروز مهران، فردا تهران! بر همین اساس؛ سازمان منافقین طی برنامه‌ریزی و طراحی‌هایی که داشت به دنبال این بود که در شهریور ۱۳۶۷ به ایران حمله کند و نه مردادماه!

وعده منافقین برای برگزاری جشن آزادی در «تهران» بعد از پیروزی در عملیات «فروغ جاویدان»/ جنایات سازمان مجاهدین خلق در بیمارستان «اسلام‌آباد»

پیشکسوت دفاع مقدس بابیان این مطلب که منافقین تصور نمی‌کردند که جنگ تحمیلی زودتر از شهریور متوقف شود، بیان داشت: با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ در تیر ۱۳۶۷ منافقین به‌نوعی غافلگیر شدند. همین عامل باعث شد که به‌صورت ترکیبی و با پشتیبانی ارتش عراق در سوم مرداد همان سال به ایران حمله کنند.

وی یادآور شد: بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ یگان‌های نظامی در سراسر نوارهای مرزی غرب کشور به حالت آماده‌باش بودند که لشکر ویژه شهدا هم در چنین شرایطی قرار داشت. پیش‌بینی بیشتر فرماندهان نظامی بر این بود که حمله در جنوب کشور انجام خواهد شد و صدام حسین به دنبال تحقق آرزوهای ازدست‌رفته خود در قبال خوزستان باشد.

این فرمانده دفاع مقدس ادامه داد: برخلاف پیش‌بینی‌ها در سحرگاه سوم مرداد ۱۳۶۷ ارتش آزادی‌بخش ایران با آتش توپخانه و پشتیبانی نیروی هوایی ارتش رژیم بعث عراق مرز قصر شیرین را شکستند و وارد خاک ایران شدند. در ساعات اولیه گمان بر این بود که حمله‌کنندگان نیروهای عراقی هستند و نه ارتش آزادی‌بخش ایران! اما بعدازظهر همان روز؛ برای فرماندهان و یگان‌های عمل‌کننده در منطقه، قطعی شده بود که حمله‌کنندگان منافقین هستند نه ارتش عراق، چراکه طی گزارش‌هایی که از مناطق اسلام‌آباد غرب و کِرند به قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) رسیده بود؛ ایرانی بودن و فارسی صحبت کردن مهاجمان مسجل شده بود درنتیجه معلوم شد که این افراد منافقین هستند؛ بر همین اساس فرماندهان ارشد نظامی ازجمله سردار شهید نورعلی شوشتری و سردار قدرت‌الله منصوری که در خوزستان مستقر بودند خود را به منطقه رساندند همچنین سردار غلامعلی رشید، امیر علی شمخانی و سپهبد علی صیادشیرازی نیز از تهران به کرمانشاه آمدند.

ایافت درباره حضور یگان‌های رزمی در کرمانشاه گفت: بعد از حضور لشکر ویژه شهدا چند یگان دیگر سپاه ازجمله تیپ نبی اکرم (ص)، لشکر شش ویژه پاسداران، تیپ قائم (عج) و لشکر انصارالحسین (ع) در منطقه حضور داشته و علاوه بر این، لشکر بدر نیز در تنگه چهارزبر مقر داشت. در کنار یگان‌های مذکور؛ لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) نیز از سمت خوزستان و همچنین یک گردان از لشکر پنج نصر از طرف ایلام در روز پنجم مرداد وارد کرمانشاه شدند.

وعده منافقین برای برگزاری جشن آزادی در «تهران» بعد از پیروزی در عملیات «فروغ جاویدان»/ جنایات سازمان مجاهدین خلق در بیمارستان «اسلام‌آباد»

معاون اطلاعات و عملیات لشکر ویژه شهدا در دوران دفاع مقدس بابیان اینکه سازمان منافقین در قالب ارتش آزادی‌بخش ملی حدود پنج هزار نفر را در عملیات فروغ جاویدان وارد ایران کردند، خاطرنشان کرد: این ارتش شامل ۲۵ تیپ و هر تیپ متشکل از حدود ۵۰۹ نفر بود. سران منافقین پیش از حمله؛ اعضای ارتش آزادی‌بخش را این‌طور توجیه کرده بودند که به‌محض ورود به ایران مردم از شما پشتیبانی خواهند کرد چراکه مردم ایران از جنگ بین ایران و عراق و همچنین نظام جمهوری اسلامی خسته شده‌اند و به شما می‌پیوندند و هریک از این تیپ‌های نظامی به یک لشکر تبدیل خواهند شد بر همین اساس نیروهای ارتش آزادی‌بخش ایران با ۲۵ لشکر وارد تهران خواهند شد!

پیشکسوت دفاع مقدس ادامه داد: منافقین بر اساس تحلیلی که داشتند و بر اساس نقشه‌ای که طراحی کرده بودند؛ به هر پنج تیپ در یک محور مأموریت داده بودند. بر اساس نقشه و پیش‌فرضی که آن‌ها داشتند مأموریت پنج تیپ اول تصرف اسلام‌آباد بود و در ادامه پنج تیپ دوم تصرف کرمانشاه و همدان، پنج تیپ سوم تصرف قزوین، پنج تیپ چهارم تصرف تهران و پنج تیپ آخر وظیفه پاک‌سازی شهر تهران را بر عهده داشتند و قرار بود پس از سه الی چهار روز عملیات؛ جشن آزادی را در میدان آزادی تهران برگزار کنند!

وی تصریح کرد: منافقین با مستشاران آمریکایی در ارتباط و از دانش نظامی آن‌ها بهره‌مند بودند اما درعین‌حال در یک دانش پائین نظامی قرار داشتند و شهوت این افراد برای دست‌یابی به قدرت آن‌ها را کور و کر کرده بود.

ایافت افزود: بااینکه اسلام‌آباد غرب به تصرف منافقین درآمده بود اما آن‌ها در برخی زمینه‌ها محاسبات درستی نداشتند؛ برای نمونه منافقین هیچ‌گاه روی مقاومت مردم در برابر خود حسابی باز نکرده بودند و تصور می‌کردند که وقتی وارد خاک ایران شوند با استقبال پرشور مردم در کِرند و اسلام‌آباد غرب مواجه می‌شوند؛ درحالی‌که خلاف این تصور اتفاق افتاد و وقتی‌که آن‌ها حمله کردند مردم در برابر آن‌ها از خود مقاومت نشان دادند و بسیاری هم مظلومانه به شهادت رسیدند.

وعده منافقین برای برگزاری جشن آزادی در «تهران» بعد از پیروزی در عملیات «فروغ جاویدان»/ جنایات سازمان مجاهدین خلق در بیمارستان «اسلام‌آباد»

معاون اطلاعات و عملیات لشکر ویژه شهدا در دوران دفاع مقدس در تشریح ابعاد مختلف جنایات منافقین در عملیات فروغ جاویدان گفت: بعدازاینکه منافقین از تنگه چهارزبر تا مرز عراق مورد تعقیب قرار گرفتند و به دنبال آن عقب‌نشینی کردند؛ لشکر ویژه شهدا وارد کِرند و اسلام‌آباد غرب شد. طبق مشاهداتی که داشتم؛ مردم را از تیر چراغ‌برق، اسکلت فلزی و ساختمان‌های در حال ساخت به دار آویخته بودند؛ این افراد کسانی بودند که جلوی آن‌ها مقاومت کرده یا به دلیلی ظاهری که داشتند تشخیص داده بودند که حزب‌اللهی و بسیجی هستند.

ایافت گفت: در بیمارستان شهر اسلام‌آباد شاهد بودم که در وسط حیاط این بیمارستان تخت و وسایل بیمارستان را به همراه مجروحان به آتش کشیده‌اند! بدین‌صورت که یک هیزم بزرگی درست کرده بودند و پاسدارانی که در این بیمارستان بستری بود و یا افرادی که در تجاوز به ایران جلوی آن‌ها ایستاده بودند از تخت پائین کشیده و به همراه کادر درمان بیمارستان آتش زده بودند که تعداد این شهدا قابل‌شمارش نبود!

این فرمانده دفاع مقدس ابراز داشت: در کِرند غرب مشابه این جنایات اتفاق افتاده بود. منافقین در این شهر تعدادی از مردم را اعدام صحرایی کرده بودند. بالاتر از این منطقه، در گردنه پاتاق در کنار جاده، که مقر توپخانه ارتش مستقر بود و بر مناطق مرزی حساس و مهم خسروی و قصر شیرین اشراف داشت، همه را اعدام کرده بودند و جنازه‌ها در آنجا بود. در پادگان ابوذر و اسلام‌آباد نیز همه نظامی‌ها را اعدام کرده بودند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار