تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

خروجی نشست آستانه موجب کاهش اثرات مخرب تحریم‌های آمریکا می‌شود

هانی‌زاده گفت: خروجی نشست روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در آینده نزدیک به تغییر موازنه‌های غرب و شرق به سود ملت‌های منطقه و کاهش اثرات مخرب تحریم‌های آمریکا و غرب علیه ایران، چین و روسیه منجر می‌شود.
کد خبر: ۵۳۶۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۲ - 26July 2022

خروجی نشست آستانه موجب کاهش اثرات مخرب تحریم‌های آمریکا می‌شود

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگویی در مورد نشست آستانه و سیاست همسایگی دولت سیزدهم، اظهار داشت: سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به تهران و نشست مشترک آن‌ها با حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران از جایگاه راهبردی و استراتژیک ایران برای حل بحران‌های منطقه‌ای حکایت دارد.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل افزود: از آنجایی که در طول ماه‌های اخیر روسای جمهوری تاجیکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، امیر قطر و نخست وزیر عراق به ایران آمده و شاهد ترافیک دیپلماتیک بودیم، این رفت‌وآمد‌ها نشان می‌دهد که منطقه غرب آسیا و آسیای میانه در حال ورود به یک مرحله‌ای از ثبات و آرامش است.

هانی‌زاده بیان کرد: سیاست دولت سیزدهم گسترش مناسبات با کشور‌های حاشیه جنوب خلیج‌فارس، آسیای میانه، روسیه و چین است که طی یک سال اخیر این سیاست تاثیر مثبت خود را بر همگرایی منطقه‌ای گذاشته است که به نفع کشور‌های غرب آسیا است.

وی ادامه داد: در سفر روسای جمهوری روسیه و ترکیه به تهران چند پرونده مهم مورد بحث قرار گرفت و راهکار‌هایی برای حل برخی بحران‌های منطقه‌ای از جمله بحران سوریه ارائه شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: دولت سوریه اخیرا به گروه‌های مسلح هشدار داده بود که باید سریعا سلاح‌های خود را به دولت تحویل دهند، اما گردان‌های موسوم به مدافعان خلق کرد سوریه تحویل سلاح‌های خود به دولت بشار اسد را منوط به خروج ارتش ترکیه از خاک ادلب ارتباط دانستند.

هانی‌زاده عنوان کرد: ارتش ترکیه از سال ۲۰۱۶ میلادی به بهانه وجود گروه‌های مسلح کُرد سوریه در اطراف استان ادلب در شمالغرب سوریه و در مرز مشترک با ترکیه بخش مهمی از این استان را اشغال کردند.

وی تصریح کرد: طبیعی است حضور غیرقانونی نیرو‌های ترکیه در خاک سوریه حساسیت‌هایی برای دو هم پیمان سوریه یعنی روسیه و ایران برانگیخته واین موضوع بار‌ها در نشست‌های آستانه و سوچی به نمایندگان ترکیه گوشزد شد، اما به نظر می‌رسد دولت رجب طیب اردوغان اهدافی فراتر از تامین امنیت مرز‌های خود در سوریه دارد.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل اضافه کرد: در نشست تهران، جمهوری اسلامی طرحی برای حل مشکل حضور نیرو‌های ترکیه در ادلب ارائه داد که قرار است این طرح عملیاتی شود.

هانی‌زاده یادآور شد: به موجب این طرح در مقابل خروج بی‌قید وشرط نیرو‌های ارتش ترکیه یک کمیته مشترک نظامی امنیتی با شرکت سوریه و ترکیه برای حفاظت از مرز‌های مشترک دو کشور تشکیل شود و دولت سوریه ضمن خلع سلاح همه گروه‌ها تضمین لازم را برای تامین مرز‌های مشترک به ترکیه بدهد.

وی گفت: موضوع دیگری که در نشست ۳ جانبه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در مدار بحث قرار داشت بحران اوکراین بود که ایران آمادگی خود را برای میانجگری میان کی‌یف و مسکو اعلام کرد و در این خصوص طرحی متضمن گفت‌وگوی مستقیم بین روسای جمهوری روسیه و اوکراین بدون دخالت دیگران ارائه شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: در این نشست موضوع تشکیل یک بلوک اقتصادی قدرتمند با شرکت ایران، روسیه، چین، هند، ترکیه و کشور‌های آسیای میانه و اورآسیا مورد توجه سران ۳ کشور قرار گرفت.

هانی‌زاده ادامه داد: اگر این بلوک تشکیل شود طبیعتا یک ارز بومی برای تعاملات کشور‌های عضو این بلوک اقتصادی که نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند ظهور خواهد کرد و به این ترتیب سلطه دلار از تعاملات شرق به تدریج کمرنگ‌تر می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه ۳ کشور ایران، روسیه و چین همواره مورد تحریم آمریکا و غرب قرار دارند لذا رویکرد این ۳ کشور به طور جدی در پی عملیاتی کردن این بلوک اقتصادی است که طی آن با احیاء و بازسازی جاده ابریشم و کریدور شمال – جنوب، ایران به محوری‌ترین کشور حلقه اتصال شمال – جنوب تبدیل می‌شود.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل یادآور شد: از این رو خروجی نشست روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه درآینده نزدیک به تغییر موازنه‌های غرب و شرق به سود ملت‌های منطقه و کاهش اثرات مخرب تحریم‌های آمریکا و غرب علیه ایران، چین و روسیه منجر می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار