کارشناس مسائل غرب آسیا مطرح کرد؛

ملت افغانستان قربانی حضور ۲۰ ساله آمریکا در آسیای میانه

هانی‌زاده گفت: ملت افغانستان قربانی حضور ۲۰ ساله آمریکا در خاک این کشور شده است و اگر جهان و نهاد‌های بین‌المللی منصفانه داوری کنند، آمریکا باید به ملت بزرگ افغانستان به دلیل اشغال غیرقانونی این کشور صد‌ها میلیارد دلار غرامت پرداخت کند.
کد خبر: ۵۳۹۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵ - 14August 2022

ملت افغانستان قربانی حضور ۲۰ ساله آمریکا در آسیای میانه

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگویی در آستانه خروج غیر مسئولانه و خفت بار آمریکا از افغانستان و پایان ۲۰ سال اشغالگری، اظهار داشت: خروج آمریکا از افغانستان پس از نزدیک به ۲۰ سال اشغال این کشور، نشان داد که سیاست‌های منطقه‌ای آمریکا با شکست مواجه شده است. آمریکا در سال ۲۰۰۱ در حالی کشور افغانستان را اشغال کرد که موضوع مبارزه با تروریسم پس از حادثه ۱۱ سپتامبر در دستور کار جمهوریخواهان قرار گرفته بود.

هانی‌زاده بیان کرد: نگاه آمریکا به پدیده تروریسم یک نگاه دوگانه و غیرواقعی است، زیرا در جریان اشغال افغانستان توسط ارتش شوروی سابق یکی از سیاست‌های آمریکا سازماندهی نیرو‌های مجاهدین برای مقابله با تجاوزات ارتش سرخ شوروی سابق به افغانستان بود.

وی عنوان کرد: در طول دوره حضور نیرو‌های شوروی در افغانستان، آمریکا و همپیمانان آمریکا در منطقه و ناتو ده‌ها میلیارد دلار کمک مالی و انواع سلاح‌های پیشرفته در اختیار مجاهدین که القاعده بخشی از این نیرو‌ها بود، قرار دادند.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل یادآور شد:، اما زمانی که آمریکا با القاعده دچار اختلاف راهبردی شد که برآیند آن حادثه ۱۱ سپتامبر بود، آمریکا به بهانه سرکوب القاعده و سپس طالبان، افغانستان را اشغال کرد.

هانی‌زاده ادامه داد: در طول نزدیک به ۲۰ سال حضور نامشروع و غیرقانونی آمریکا و ناتو جنایات بی‌شماری علیه مردم مظلوم افغانستان توسط نیرو‌های آمریکا شکل گرفت.

وی خاطرنشان کرد: بمباران‌های مکرر مردم بی‌دفاع، آوارگی میلیون‌ها افغانی، نابودی زیربنا‌های اقتصادی و فرهنگی، تشدید اختلافات طایفه‌ای و دخالت آمریکا در مسائل سیاسی افغانستان بخشی از پیامد‌های حضور ۲۰ ساله آمریکا در این کشور است.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: نمونه آشکار این نوع جنایات بمباران اشتباهی یک مجلس عروسی در قندهار در ۱۶ آبان سال ۱۳۸۷ بود که طی آن بیش از یکصد تن از زنان و کودکان بیگناه افغانی به شهادت رسیدند.

هانی‌زاده با اینکه آمریکا به اشتباهات خود اعتراف کرد، گفت: در کمال ناباوری آمریکا برای هر افغانی تنها مبلغ ۲۰۰ دلار به عنوان دیه به خانواده‌های قربانیان مجلس عروسی قندهار پرداخت کرد که این بدترین اهانت به ملت افغانستان بود.

وی تصریح کرد: این در حالی است که آمریکا پس از جریان سرنگونی هواپپمای مسافربری این کشور بر فراز منطقه لاکربی در جنوب اسکاتلند در سال ۱۹۸۸ میلادی که توسط رژیم سابق لیبی صورت گرفت، برای هر قربانی آمریکایی مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار غرامت از رژیم معمر قذافی دریافت کرد.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: این امر نشان می‌دهد که آمریکا برای معیار‌های انسانی در سیاست‌های خود کوچکترین ارزشی قائل نیست، اما سرانجام سیاست‌های آمریکا در منطقه نه تنها در افغانستان بلکه در عراق و سوریه با شکست مواجه شد.

هانی‌زاده اضافه کرد: به اعتراف دولتمردان آمریکا در طول دو دهه گذشته، این کشور با هزینه ۶ هزار میلیارد دلاری و کشته شدن ۹ هزار تن و زخمی شدن ۳۷ هزار تن از سربازان خود در عراق و افغانستان سرانجام بدون دستیابی به اهداف خود، شکست بزرگی متحمل شد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون در آستانه سالگرد خروج آمریکا از افغانستان و زیان‌های شدید مالی و انسانی ناشی از حضور دو دهه آمریکا در افغانستان، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که این کشور به دلیل بی‌توجهی جامعه جهانی، با یک بحران فزاینده اقتصادی، مالی و انسانی مواجه است.

کارشناس مسائل غرب آسیا بیان کرد: طبیعی است ایران به دلیل داشتن مرز مشترک با افغانستان و ملاحظات انسانی بیشترین بار بحران ناشی از حضور نامشروع آمریکا در افغانستان را به تنهایی بر دوش می‌کشد.

هانی‌زاده گفت: اگر جهان و نهاد‌های بین‌المللی منصفانه داوری کنند، آمریکا باید به ملت بزرگ افغانستان به دلیل اشغال غیرقانونی این کشور صد‌ها میلیارد دلار غرامت پرداخت کند، اما متاسفانه نگاه این نهاد‌ها به مساله افغانستان نگاهی کاملا دوگانه است.

وی افزود: رنج‌های ملت افغانستان متاسفانه پایانی ندارد و با اینکه نیرو‌های آمریکایی به ظاهر از افغانستان خارج شده‌اند، اما دخالت‌های آمریکا برای تشدید ناامنی‌ها در این کشور همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار