اردوگاه جنین چگونه به نماد مقاومت فلسطین تبدیل شد؟

علیرغم تلاش‌های مداوم رژیم صهیونیستی برای سرکوب گروه‌های مقاومت فلسطینی در جنین، این شهر همواره به‌عنوان مرکزی برای مقاومت فلسطین و نماد آن باقی‌مانده‌ است.
کد خبر: ۵۳۶۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶ - 27July 2022

اردوگاه جنین چگونه به نماد مقاومت فلسطین تبدیل شد؟

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، پایگاه شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی به بررسی پرونده جنایت‌ها و اهداف سران رژیم صهیونیستی در جنین پرداخته و تاکید دارد که صهیونیست‌ها تلاش می‌کنند این شهر را به جای الگوی مقاومت به عنوان مرکز فعالیت‌های تروریستی نشان دهند؛ گزارشی که در ادامه به بخش‌هایی از آن اشاره خواهد شد.

چندین ماه قبل از فرارسیدن بیستمین سالگرد حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه آوارگان جنین در نهم آوریل ۲۰۰۲، عملیات‌های صهیونیست‌ها و دستگیری‌های مردم در شهر جنین و حوالی آن شروع به افزایش کرد. در روز سالگرد این واقعه، نیرو‌های صهیونیست به اردوگاهی که در مرکز شهر جنین واقع شده یورش بردند. این حمله با پاسخ مبارزان فلسطینی مواجه شد. این درگیری‌های شدید خیابانی دو ساعت به طول انجامید که در نتیجه آن یک رزمنده فلسطینی شهید و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند.

یکی از اعضای گروه مسلح فلسطینی در میان جمعیتی که برای مراسم خاکسپاری در جنین گرد هم جمع شده‌اند، ایستاده است.

طبق بررسی‌های «دیده‌بان حقوق بشر» (HRW) تشدید تنش‌ها خاطرات درگیری‌های مرگبار ۲۰ سال پیش را مجدداً زنده کرد؛ زمانی که رژیم صهیونیستی طی یک کمین در این اردوگاه دست‌کم ۵۲ فلسطینی که زنان و کودکان نیز در میان آن‌ها بودند را به شهادت رساند. البته در این رویارویی ۲۳ نظامی صهیونیست کشته و شماری دیگر زخمی شدند.

وقوع این رخداد‌ها در دو دهه پیش نقطه عطفی برای شهر جنین بود که آن را به نماد مقاومت برای فلسطینیان تبدیل کرد.

«دیانا بوتو» تحلیلگر سیاسی و وکیل فلسطینی- کانادایی نیز در این باره می‌گوید که دو منطقه در فلسطین وجود دارد که رژیم صهیونیستی هرگز نتوانسته است به طور کامل آن‌ها را فتح کند، جنین و غزه.

این تحلیلگر سیاسی می‌افزاید: «به همین دلیل است که صهیونیست‌ها بار‌ها تلاش کرده‌اند، مردم جنین و غزه را سرنگون کنند، اما هیچگاه موفق نشدند».

در ۲ آوریل، نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی سه مرد فلسطینی را در تیراندازی قبل از سحر در جنین به اتهام انجام حملات علیه نیرو‌های صهیونیست به شهادت رساندند.

ماه‌های تشدید تنش

اگرچه حملات رژیم صهیونیستی به جنین از سال ۲۰۰۲ به بعد به صورت پراکنده‌تر رخ می‌داد، اما طی ماه‌های اخیر خشونت و حملات صهیونیست‌ها به جنین رو به افزایش بوده‌است.

نیرو‌های صهیونیست با مشارکت تشکیلات خودگردان فلسطین (PA) در یک عملیات جست وجو که در ماه فوریه رخ داد، با هدف یافتن حدود ۲۵ نفر در جنین به خانه‌های مردم یورش برده و ده‌ها نفر را دستگیر کردند.

یک هفته قبل از سالگرد و در ۲ آوریل، سه فلسطینی در جنین به دلیل تیراندازی‌های نیرو‌های امنیتی رژیم صهیونیستی جان خود را از دست دادند. مقامات صهیونیست بعد‌ها برای توجیه این اقدام، افراد شهید شده را از اعضای شاخه مسلح جهاد اسلامی معرفی کردند که در فعالیت‌های تروریستی علیه نیرو‌های امنیتی شرکت داشتند.

رسانه‌های صهیونیست نیز گزارش دادند که بنابر اطلاعات رسیده از ارتش اسرائیل (IDF) نیرو‌های آنان در این منطقه سلاح کشف و چند فلسطینی مظنون به فعالیت تروریستی را نیز دستگیر کردند.

حملات رژیم همزمان با مجموعه‌ای از تیراندازی‌ها در اراضی اشغالی بود که از ۲۲ مارس آغاز شده‌است؛ حملاتی که طی آن ۱۴ صهیونیست در چهار حمله جداگانه به رهبری فلسطینی‌ها کشته شدند. شایان ذکر است که دو تن از این رهبران فلسطینی اهل جنین بودند.

«رعد حازم» جوان ۲۸ ساله و فارغ التحصیل رشته کامپیوتر از اردوگاه آوارگان جنین در هفتم آوریل در یک بار شلوغ تل‌آویو شروع به تیراندازی کرد. در این حمله سه صهیونیست کشته و ۱۰ تن دیگر زخمی شدند. حازم نیز اندکی پس از این اقدام به ضرب گلوله شهید شد. صهیونیست‌ها همچنین به خانه خانواده وی حمله و آن را تخریب کردند. پدر وی نیز در حالی که نیرو‌های صهیونیست هنوز به دنبال او هستند، متواری شده‌است.

یک هفته قبل از آن در ۲۹ مارس، دیا هامارشه اهل روستای «یعباد» واقع در چند کیلومتری خارج از جنین، پنج نفر را در شهر بنی براک در شرق تل آویو کشت.

رژیم صهیونیستی تحریم‌های اقتصادی علیه جنین اعمال کرده، مجوز‌های سفر را برای ساکنان این منطقه که در خارج از شهر کار می‌کنند لغو کرده و جاده‌هایی که جنین را به دیگر بخش‌های کرانه باختری و اراضی اشغالی متصل می‌کند بسته است.

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی از آن زمان به تمام نیرو‌های امنیتی در طول عملیات و با هدف توقف حملات آینده، آزادی کامل داد. رژیم صهیونیستی که تلاش می‌کند جنین را به جای الگوی مقاومت به عنوان مرکز فعالیت‌های تروریستی نشان دهد، تحریم‌های اقتصادی علیه جنین اعمال و مجوز‌های سفر را برای ساکنانی که خارج از شهر کار می‌کردند، لغو کرد. افزون بر آن، جاده‌هایی که جنین را به دیگر بخش‌های کرانه باختری اشغالی مرتبط می‌کرد، مسدود کرد و حملات مرگبار، دستگیری و قتل‌های هدفمند را در داخل و اطراف شهر، علیه ساکنان آن افزایش داد.

بر پایه این محدودیت‌ها، رژیم صهیونیستی ایستگاه‌های ایست و بازرسی را بست و از رفت و آمد بین جنین و اراضی اشغالی ممانعت کرد.

با وجود تصاویر تلخی که رژیم صهیونیستی از مجموعه رویداد‌ها ترسیم کرده‌است، اما ساکنان جنین گفتند که رویداد‌های چند ماه گذشته روح مقاومت را احیا کرده و خاطرات روز‌هایی که جنین به عنوان مرکزی برای مقاومت تبدیل شد را مجدداً زنده کرد.

رژیم صهیونیستی در بن‌بست شکست

دیانا بوتو معتقد است که تلاش‌های رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان برای کنترل جنین همیشه با شکست مواجه شده‌است. این تحلیلگر سیاسی با تشبیه جنین به غزه، جایی که رژیم صهیونیستی آن را همیشه تهدیدی برای امنیت خود فرض می‌کند، اظهار داشت که این دو شهر تنها جا‌هایی بودند که رژیم صهیونیستی از شهرک‌سازی در آن منصرف شد، زیرا می‌دانست که ماندن در آنجا نه تنها از نظر مالی بلکه از لحاظ جانی نیز بسیار پر هزینه خواهد بود.

رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان سال‌ها برای تحت کنترل درآوردن جنین به صورت هماهنگ تلاش کرده‌اند. در آخرین تلاش قبل از تشدید خشونت‌های اخیر، در دسامبر سال گذشته بود که تشکیلات خودگردان کمپینی را برای دستگیری در اردوگاه به راه انداخت. با وجود اینکه آنان تاکید داشتند که این کمپین فقط یک عملیات امنیتی برای مهار اراذل و اوباش است، اما ساکنان گفتند که هدف این کمپین سرکوب مقاومت است.

برای شیخ «خضر عدنان» از رهبران جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری اشغالی دلایل این اقدامات واضح است. او می‌گوید که صهیونیست‌ها می‌ترسند روحیه مقاومت ما به دیگر نقاط فلسطین برسد برای همین مدام ما را تعقیب می‌کنند. او می‌افزاید: «اما این دستگیری‌ها، حملات و تحریم‌های مکرر فقط ما را قوی‌تر، متحدتر و مصمم‌تر می‌کند تا ادامه دهیم.»

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها