اقتدار میدان -۲/ دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

فاطمیون؛ قهرمانان گمنام مبارزه با داعش/ امام خامنه‌ای: بنده به شما افتخار می‌کنم

لشکر فاطمیون با آغاز فعالیت خود در بعد از اردیبهشت سال ۱۳۹۲ ضمن دارا بودن بیشترین تعداد شهید افغانستانی جبهه مقاومت، پرچمدار مبارزه با داعش است.
کد خبر: ۵۳۶۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۶ - 30July 2022

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: بیش از چهار دهه پیش بود که بعد از اشغال افغانستان توسط شوروی گروهی از مبارزان شیعه این کشور با گذراندن آموزش‌های نظامی برای مبارزه با این نیرو‌های اشغالگر آماده شده و وارد میدان نبرد با آن‌ها شدند. این مبارزان در آن زمان، هسته اولیه یک گروه نظامی عملیاتی را به نام «سپاه محمد (ص)» شکل دادند.

تعداد اعضای سپاه محمد (ص) در آن زمان همواره در حال نوسان بود و بر اساس اطلاعات و گزارش‌های موجود تا ۲۵۰ نفر هم افزایش پیدا کرد. اما بعد از گذشت زمان و ادامه پیدا کردن مبارزه با نیرو‌های اشغالگر شوروی تعداد نفرات آن‌ها بسیار بیشتر شد که در نهایت شاهد تشکیل «تیپ سپاه محمد (ص)» بودیم.

لشکر فاطمیون میدان‌دار جبهه مبارزه با داعش

با توجه به اینکه یکی از ویژگی‌های بارز نیرو‌های «تیپ سپاه محمد (ص)» دلدادگی به بنیانگذار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) بود چندصد نفر از آن‌ها در دوران دفاع مقدس به صورت مخفیانه به ایران آمدند و در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل با دشمن بعثی جنگیدند و بسیاری از آن‌ها مجروح و یا شهید شدند.

اما درست ۱۰ سال پیش بود که خبر‌هایی مبنی بر متولد شدن گروه تروریستی تکفیری «داعش» و اشغال بخش‌های وسیعی از سوریه در رسانه‌ها منتشر شد. همزمان با این واقعه بیش از ۲۰ نفر از نیرو‌های افغانستانی تیپ سپاه محمد (ص) در ایران گردهم آمدند تا مجددا این تیپ نظامی را زنده کنند. از همه مهمتر به دلیل اینکه این تصمیم در یکی از شب‌های شهادت حضرت زهرا (س) گرفته شد نام این تیپ هم به «فاطمیون» تغییر پیدا کرد.

لشکر فاطمیون میدان‌دار جبهه مبارزه با داعش

اگر بخواهیم با فرماندهی تیپ فاطمیون آشنا شویم باید اولین فرمانده این تیپ را شهید «ابو حامد» بدانیم که با پیگیری‌های بسیار فراوانی که از ایران انجام داد نقش اصلی در تشکیل و سازماندهی مجدد این تیپ نظامی و اعزام آن به سوریه برای مبارزه با گروه تروریستی داعش انجام داد. البته او بعد‌ها در سوریه و در جریان مبارزه با عناصر و نیرو‌های این گروه تروریستی به شهادت رسید.

هدف اصلی اعزام تیپ فاطمیون به سوریه، دفاع از رحم اهل بیت (ع) بود و در این راستا نیرو‌های آن‌ها در اطراف زینبیه و همچنین در جوار مرقد مطهر حضرت زینب (س) مستقر شده و از این اماکن مقدس در برابر تجاوز‌ها و دست اندازی‌های تروریست‌های داعش به دفاع پرداختند.

لشکر فاطمیون میدان‌دار جبهه مبارزه با داعش

پس از گذشت مدتی از حضور تیپ فاطمیون در سوریه و مقابله با حملات پرشمار و گسترده تروریست‌های داعش، شیعیان افغانستانی مقیم سوریه نیز به فاطمیون پیوستند به صورتی که این تیپ کم‌کم از کتائب سید‌الشهدا (ع) که در ابتدا به منظور افزایش قدرت و توان مبارزه با داعش با یکدیگر ادغام شده بودند مجزا و به عنوان یک تیپ مستقل علیه تروریست‌های تکفیری وارد عمل شد.

به دنبال فعالیت مناسب و عملکرد درست و اصولی تیپ فاطمیون در میدان نبرد با داعش شاهد شکست‎های پی در پی این نیرو‌های تروریستی تکفیری بودیم. بر همین اساس هم نیرو‌های تیپ فاطمیون پس از اقبال در میان مردم سوریه و افزایش نفرات و نیرو‌ها به شهر‌های مختلف سوریه جهت مبارزه و پاکسازی عناصر و نیرو‌های گروه تروریستی داعش اعزام شده و در این شهر‌ها به مقابله با آن‌ها پرداختند.

لشکر فاطمیون میدان‌دار جبهه مبارزه با داعش

اگر بخواهیم فعالیت‌ها و عملکرد تیپ فاطمیون را بیشتر و با دقت بالاتری بررسی کنیم باید به این موضوع اشاره کنیم که این تیپ در سوریه در عملیات‌های مُلَیحه، حندرات، دیرالعدس، تل قرین، بصری‌الحریر، فتح تدمُر، نُبل و الزهرا، آزادسازی حلب، فتح بوکمال حضور داشته و در حال حاضر تعداد نیرو‌های لشکر فاطمیون به بیش از ۲۰ هزار نفر می‌رسد.

البته دامنه خدمت فاطمیون به مردم مسلمان، محدود به سوریه نیست. در ایام نوروز سال ۹۸ هنگامی که چند شهر کشورمان درگیر سیل بود و زندگی عادی مردم این شهر‌ها دچار اختلال شده بود، چندین گروه از نیرو‌های لشکر فاطمیون با حضور در مناطق سیل‌زده کشور به خصوص در پلدختر و معمولان لرستان، به مدت چندین روز به خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان پرداختند.

لشکر فاطمیون میدان‌دار جبهه مبارزه با داعش

نیرو‌های تیپ حتی درایام شیوع بیماری کرونا هم به مردم ایران خدمت‌های فراوانی کردند. آن‌ها با گسترش کرونا در ایران به تولید لباس بیمارستانی ویژه کادر درمانی بیمارستان‌های درگیر با این بیماری مشغول شدند و به خوبی و با شایستگی نشان دادند که چه ارتباط قوی و مستحکمی با ایران دارند.

موفقیت‌ها و دستاورد‌های تیپ فاطمیون در کشور سوریه و در میدان مبارزه با تروریست‌های تکفیری داعش آنقدر قابل توجه بود که سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی طی دیداری که در سال ۹۵ با خانواده شهید علیرضا توسلی (ابوحامد) داشت، گفته بود: «فاطمیون یک کوثر، یک خیر ارزشمند نه تنها برای مسلمانان در اینجا، بلکه برای کل جهان اسلام است. مجاهدت‌های رزمندگان فاطمیون خاک مظلومیت را از چهره افغانستانی‌ها زدود. فاطمیون منشا تحول در جامعه‌ی ما هم شدند».

لشکر فاطمیون میدان‌دار جبهه مبارزه با داعش

حضرت امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در جریان دیداری که نوروز سال ۹۶ در مشهد مقدس با خانواده‌های شهدای فاطمیون داشتند، خطاب به این خانواده‌ها بیان کردند: «همینقدر بدانید که بنده حقیر به شما افتخار می‌کنم».

در پایان باید گفت، حضور تیپ فاطمیون در کشور سوریه آن هم در شرایطی که تروریست‌های تکفیری داعشی تمامیت ارضی و معنوی این کشور را به تهدید بسیار جدی روبرو کرده بودند و می‌رفتند تا خدای ناکرده تمامی خاک این کشور را اشغال کنند حامل این پیام است که برای دفاع از اسلام، مرز‌های جغرافیایی معنایی ندارد و هستند نیرو‌های رزمنده مبارزی که در صورت لزوم برای دفاع از کیان ملی و ارزش‌های مذهبی کشور‌های اسلامی در برابر دشمنان اسلام و قرآن از ایران و کشور‌های همسایه آن ازجمله افغانستان و پاکستان وارد میدان مبارزه شوند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار