نشست «فلسفه تاریخ تشیع» برگزار می‌شود

نشست «فلسفه تاریخ تشیع» با سخنرانی از ساعت ۲۱ امشب در فضای مجازی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۵۳۶۶۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴ - 29July 2022

نشست «فلسفه تاریخ تشیع» برگزار می‌شودبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست مجازی «فلسفه تاریخ تشیع» از ساعت ۲۱ امشب (جمعه هفتم مرداد) با سخنرانی مصطفی جمالی در صفحه اینستاگرام کانون اندیشه جوان به نشانی canoon_org_ @ برپا می‌شود.

بر مبنای مکتب اسلامی موضع‌گیری ارادی انسان در برابر دو جریان ولایت حق و باطل قرار دارد. همواره اراده انسان یا به ولایت حق پیوند می‌خورد و یا به جبهه باطل تعلق می‌گیرد. اراده‌های انسانی هنگامی که یک جامعه را تشکیل می‌دهند، محور نظام اراده‌ها، یا در جهت حق پیش می‌رود و یا جهت‌گیری باطل دارد و دیگر اراده‌های اجتماعی نیز با تولی به ولی اجتماعی، در حقیقت مجرای جهت حق یا باطل خواهند بود. هر یک از این دو جبهه «حق» و «باطل» در حرکت خود به دنبال گسترش و توسعه خویش هستند و به همین دلیل در طول تاریخ درگیر می‌شوند.

اصلی‌ترین حرکتی که تاریخ را شکل می‌دهد، درگیری «حق و باطل» و «کفر و ایمان» است. هر دو جبهه حق و باطل بر سر طاعت و بندگی و عصیان مبارزه می‌کنند. اساس جنگ بر پذیرش و یا عصیان در مقابل ولایت الهیه در تاریخ است. هم‌چنین موتور تکامل تاریخ، عشق به خدا با محوریت انبیا و اولیا الهی (ع) است. ولایت باطل سکه‌ای دو رو است؛ یک روی آن، دعوت به شهوات است و از این طریق، مردم را جذب می‌کنند و روی دیگر آن، جنگ، خشونت، درگیری، استثمار، استعمار و دیگران را به نفع خود مصادره کردن است.

از همین روی طبق نگاه شیعی، مراحل تکامل تاریخ بشری نه طبق توسعه تولیدات مادی بلکه بر اساس قرب به خدای متعال است و به میزانی که جامعه بشری به سمت قرب الهی حرکت می‌کند و زمینه قرب و تقرب به خدای متعال، بیش‌تر تحقق پیدا می‌کند، به همان میزان به کمال می‌رسد. در این سیر تکاملی مرحله کمال نهایی تاریخ تحقق عالی قرب به سوی خدای متعال است.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها