کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد؛

پیامد‌های تحرکات اردوغان در عراق برای ترکیه

کوشکی گفت: رفتار‌های ترکیه می‌تواند موجب شود که مقامات اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی به این نتیجه برسند که از ظرفیت پ. ک. ک به‌عنوان اهرم فشار علیه ترکیه استفاده کنند و اگر چنین شود مشکلات بیشتر خواهد شد.
کد خبر: ۵۳۶۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵ - 30July 2022

تحرکات اردوغان در عراق در آینده دامنگیر ترکیه می‌شود

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «محمدصادق کوشکی» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگویی در تحلیل خود نسبت به تحرکات ترکیه در مناطقی از شمال عراق که با واکنش شخصیت‌ها و مردم این کشور هم مواجه شده است، اظهار داشت: سیاست خارجی ترکیه در چند سال اخیر به شدت تابع دیدگاه‌های شخص اردوغان بوده و از یک منطق و عقلانیت مشخص پیروی نمی‌کند. او در یک موضع توهمی نسبت به جایگاه ترکیه است.

وی تصریح کرد: این جهت‌گیری سیاست خارجی ترکیه تنها در مورد عراق انعکاس پیدا نمی‌کند بلکه در ارتباط با سوریه و حتی بحران اوکراین هم آن را شاهد هستیم. ترکیه از یک طرف سیاستی را اعلام می‌کند که خواهان گفتگو است، اما در عمل می‌خواهد با دست بالا وارد مسئله شود.

کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: مشکل دیرینه‌ای که ترکیه با شمال عراق دارد متعلق به دوران فعلی نیست و بیش از سه دهه است که ترکیه نسبت به پ. ک. ک شکایت دارد که این گروه از پایگاه‌هایی که در عراق دارند در حال لطمه زدن به ترکیه هستند.

وی افزود: از آنجایی که دهه‌هاست دولت مرکزی عراق کنترلی روی منطقه اقلیم کردستان ندارد، بخش‌های کوهستانی و مرزی این منطقه عملا به پایگاهی برای پ. ک. ک بدل شده که به آن‌ها اجازه می‌دهد از خاک اقلیم برای ضربه زدن به ترکیه استفاده کنند.

کوشکی ادامه داد: ترک‌ها در طول سه دهه اخیر هرگاه زمان را مناسب دیدند با حمله هوایی و زمینی تلاش کردند که این پایگاه‌ها را در هم شکسته و به آن ضربه بزنند، اما فراموش نکنیم که رویکرد توهمی و تحت تأثیر شخص اردوغان در سیاست داخلی و خارجی این کشور مشکل‌زا شده است. اردوغان قدرت خود و ترکیه را به طور مبالغه‌آمیزی زیاد می‌بیند. از یک طرف بحث گفت‌وگو را پیش می‌کشند، اما از سوی دیگر می‌خواهند با فشار نظامی مسئله را حل کنند که امکان‌پذیر هم نیست.

وی همچنین اظهار کرد: ممکن است رفتار ترک‌ها باعث شود که مقامات اقلیم و عراق به این نتیجه برسند که از ظرفیت پ. ک. ک در اقلیم به عنوان اهرم فشاری علیه ترکیه استفاده کنند، اما این حرکت حتما مشکلات را بیشتر می‌کند.

کارشناس مسائل منطقه به تحرکات ترکیه در سوریه هم اشاره کرد و گفت: در سوریه نیز شاهد هستیم از یک طرف از طریق گفتگو موضوع پیگیری می‌شود، اما از سوی دیگر ارتش ترکیه با رفتار‌های خشن و از موضع بالا در سوریه عمل می‌کنند و این گمان می‌رود که خواسته باشند مسئله سوریه را با توان نظامی حل کنند که امکان‌پذیر هم نخواهد بود.

وی درباره همکاری ترکیه و عراق برای مقابله با گروه‌هایی مانند پ. ک. ک گفت: دولت عراق در منطقه اقلیم توانی ندارد تا عملا اقلیم هم پای کار بیاید و در عین حال که اقلیم کردستان چنین اقدامی هم نخواهد کرد، زیرا منافع اقلیم این است که به پ. ک. ک پناه داده و با آن‌ها کار کند در عین حال با ترکیه هم کار کند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار