معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌وگو با دفاع‎پرس:

تقدیر از خانواده شهدای جامعه پزشکی در روز پزشک/ همکاری با کمیته امداد برای درمان رایگان بیماران محروم

رنجبرزاده گفت: سازمان نظام پزشکی علاوه بر دیدار هفتگی با خانواده شهدای جامعه پزشکی در راستای تجلیل از این خانواده‌ها در همایشی که به مناسبت روز پزشک برگزار می‌کند، ضمن پاسداشت مقام شهدای دفاع مقدس و مدافعان سلامت، از تعدادی از خانواده این عزیزان نیز تقدیر می‌کند.
کد خبر: ۵۳۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۹ - 31July 2022

«اکبر رنجبرزاده» معاون اجتماعی و امور مجلس سازمان نظام پزشکی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس با بیان اینکه این سازمان ۳۵۰ هزار عضو دارد، درباره برخی از فعالیت‌های این معاونت، اظهار داشت: درخشش جامعه پزشکی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب نه تنها بر هیچ کس پوشیده نیست بلکه آوازه آن از مرز‌های کشورمان نیز فراتر رفته به نحوی که در سطح منطقه جزو سرآمدان جامعه پزشکی محسوب می‌شوند؛ این در حالی است که پیش از انقلاب اسلامی پزشکانی از هندوستان و پاکستان برای درمان مردم در کشورمان حضور داشتند.

وی افزود: موفقیت جامعه پزشکی کشورمان در درمان بیماران حتی بعضا بیمار‌های صعب العلاج که نشان از شایستگی و توانمندی پزشکان کشورمان دارد را باید مراقبت کنیم تا روند موفقیت‌ها نزولی نشوند و همچنان در صدر بمانند البته این از یک سوی منوط به همت بلند پزشکان و از سوی دیگر به نوع عملکرد سیاستمداران کشورمان نیز بستگی دارد.

رنجبرزاده سپس به ارتباط مستمر این معاونت با نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای پی گیری مطالبات مردمی اشاره کرد و ادامه داد: یکی از اقداماتی که در ارتباط با نمایندگان مجلس و بویژه کمیسیون بهداشت و درمان در این معاونت انجام می‌شود دنبال کردن چالش‌های موجود در نظام آموزشی و نظام پزشکی است به عنوان مثال در رابطه با امضای الکترونیک پزشکان در موضوع نسخ الکترونیک که هم اکنون در حال اجراست از سوی مجلس برای ما تکلیفی قانونی تعیین شده یعنی امضای الکترونیک را باید در این سازمان تعریف کنیم.

وی اضافه کرد: لذا در این رابطه مبلغ ۸۰ میلیارد تومان هم بودجه لحاظ شده تا زیر ساخت‌ها و تجهیزات لازم برای تایید و رصد اصالت امضای پزشکان در کوتاه‌ترین زمان ممکن پس از دریافت منابع را فراهم کنیم که این هم برای التزام بخشیدن به مسیر درمان مردم یعنی اطمینان بیمار از تخصص پزشک و اطمینان بیمه‌ها از امضای پزشکان است؛ بدین ترتیب اعتبار و پاسخگویی پزشک منوط به امضای الکترونیک خواهد بود و هر اتفاقی در قبال نسخه برای بیمار یا بیمه روی دهد مسئولیت آن برعهده صاحب امضا است.

تقدیر از خانواده شهدای جامعه پزشکی در روز پزشک/ همکاری با کمیته امداد برای درمان رایگان بیماران محروم

معاون امور مجلس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی موظف است به صورت ۲۴ ساعته امضای پزشکان را تایید کند، تصریح کرد: موضوع دیگر، همکاری و ارتباط این سازمان با سایر کمیسیون‌های مجلس از جمله کمیسیون قضایی است؛ در بحث پزشکی موضوعی به نام مداخلات پزشکی یعنی مداخله افراد غیر پزشک در امور پزشکی داریم؛ در این رابطه وقتی مشکلی پیش می‌آید سازمان نظام پزشکی نمی‌داند با آن چگونه برخورد داشته باشد.

وی در ادامه بیان کرد: در اینجا قانون گذار جریمه‌ای که برای فرد متخلف تعیین کرده ۵ میلیون تومان است لذا به دلیل بازدارنده نبودن آن به متخلف فرصت داده می‌شود تا مجدد تخلف خود را تکرار کند به همین دلیل از نمایندگان مجلس درخواست داشتیم جریمه چنین متخلفانی را تشدید کنند.

رنجبرزاده سپس در خصوص عدالت آموزشی هم عنوان کرد:، چون معتقدیم توزیع پزشک درکشور ناعادلانه است کمیسیون آموزش مجلس طرحی را با مشارکت سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌های مسئول دنبال می‌کند که توزیع پزشکان و عدالت آموزشی را بویژه در مناطق محروم سامان دهد؛ شرط تحقق این موضوع وضع قوانین و مشوق‌های لازم است.

وی اغلب پزشکان را مهربان، همسو و همراه با دردمندان معرفی کرد و گفت: فراخوانی به مناسبت ولادت امام رضا (ع) برای ویزیت و درمان رایگان مردم نیازمند دادیم که ۶ هزار نفر از پزشکان در این طرح مشارکت کردند و فراخوان دیگری که برای حضور در طرح درمان رایگان زائران اربعین امام حسین (ع) دادیم، تعداد زیادی از پزشکان آمادگی خود را به صورت کتبی اعلام کردند؛ این نشان می‌دهد پزشکان برای فعالیت‌های اجتماعی همراه هستند و فقط نیاز به یک هماهنگی و دعوت دارند.

تقدیر از خانواده شهدای جامعه پزشکی در روز پزشک/ همکاری با کمیته امداد برای درمان رایگان بیماران محروم

معاون اجتماعی سازمان نظام پزشکی کشور همچنین گفت: تفاهم نامه‌ای هم برای خدمت به محرومان با کمیته امداد داشتیم؛ برای این منظور به دنبال ایجاد زیرساختی (پلتفرم) در فضای مجازی هستیم که بتوانیم بواسطه آن سازوکاری را تعریف کنیم تا هر پزشک در مطب خود به هر تعداد که مد نظرش است بیماران نیازمند را به صورت رایگان ویزیت کند؛ امیدواریم این زیرساخت با عنوان گروه مدد (مجمع داوطلبان درمانگر) در روز پزشک راه اندازی شود.

وی با اشاره به اینکه این گروه در واقع همان گروه جهادی است که چندی قبل در نقطه صفر مرزی شلمچه حدود ۷۰۰ نفر از مردم را رایگان درمان کردند، افزود: سازمان نظام پزشکی در سطح کشور ۲۲۰ هیات مدیره دارد (جمع این هیات مدیره‌ها مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی را تشکیل می‌دهند) که به دنبال سازماندهی آن‌ها هستیم تا هر کدام از آن‌ها در هر شهری یک گروه جهادی را راه اندازی کنند.

رنجبرزاده درباره برنامه‌های روز پزشک هم بیان داشت: امسال روز پزشک را به صورت مراسمی ملی در کنار آرامگاه ابوعلی سینا برگزار خواهیم کرد؛ محوریت این همایش پاسداشت شهدای دفاع مقدس و مدافعان سلامت و تقدیر از تعدادی از خانواده آن‌ها است.

وی در ادامه به آمار شهدای جامعه پزشکی اشاره کرد و گفت: اسامی حدود ۲۰۰ شهید جامعه پزشکی در دفاع مقدس ثبت شده و علاوه براین پرونده ۲۵۰ شهید مدافع سلامت نیز بررسی و تایید شده است؛ جلساتی را با شهرداری تهران به منظور نصب المان یا نماد شهدای مدافع سلامت داشتیم تا تصویر این شهدا را در قالب‌هایی در معرض دید عموم قرار دهیم به همین منظور به آن هستیم تا نماد شهدای مدافع سلامت را در بیمارستان امام خمینی (ره) یا بلوار کشاورز نصب کنیم.

معاون اجتماعی سازمان نظام پزشکی کشور تصریح کرد: اعضای این معاونت به همراه رئیس سازمان هر چهارشنبه در منزل یکی از خانواده‌های جامعه پزشکی اعم از شهدای دفاع مقدس و شهدای مدافع سلامت حضور می‌یابند و با خانواده شهدا دیدار می‌کنند.

تقدیر از خانواده شهدای جامعه پزشکی در روز پزشک/ همکاری با کمیته امداد برای درمان رایگان بیماران محروم

وی در ادامه اظهار داشت: یکی دیگر از موضوعاتی که توسط این معاونت دنبال می‌شود بررسی خلاء‌های قانونی است؛ متناسب با شرایط جوامع، نیاز به قوانین جدید هم احساس می‌شود به عنوان مثال امروز نسخه نویسی دیجیتال در حال اجرا است که برپایه آن دارو داده می‌شود، اما این موضوع تاکنون سازماندهی نشده است لذا کارگروهی با عنوان تدوین پیشنهاد احکام مورد نظر این سازمان در قانون برنامه هفتم تشکیل شده تا بتوانیم نگاه و سازمان نظام پزشکی را به مجلس و دولت منتقل کنیم.

رنجبرزاده افزود: کارگروهی با حدود ۱۵ نفر از صاحبنظران در حوزه بودجه و قوانین برنامه پنج ساله هر هفته جلساتی را تشکیل می‌دهند تا بدین طریق بتوانیم در رسیدن مردم به حقوق خود در عرصه سلامت که در سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری هم ذکر شده، کمک کنیم.

وی یادآور شد: کارگروه یا جلسه‌ای فرا سازمانی توسط رئیس سازمان نظام پزشکی تشکیل شده که در آن وزرای مختلف، صاحب نظران عرصه سلامت، سیاست‌های ابلاغی رهبری و مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه سلامت را بررسی می‌کنند تا مشخص شود چند درصد این ابلاغیه‌ها اجرایی شده است؛ این مطالبه‌ای است که به دنبال آن هستیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها